1
0

گزارش تصویری / نگاه شبکه بانک و پرداخت کشور به نشست سالانه شرکت توسن

۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۸/۳کد خبر: 101529
نشست سالیانه توسن با حضور شخصیت‌های علمی و اجرایی، صاحبان تجربیات بین‌المللی در عرصه بانکداری و پرداخت و همچنین بانک‌ها و مؤسسات مالی برگزار شد.

عصر بانک؛شرکت توسن به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ های بانکداری و پرداخت کشور ، دوشنبه  3 آبان ماه در مراسمی با عنوان «نشست سالیانه توسن» در محل هتل اسپیناس پالاس با حضور برگزیدگان علمی و اجرایی، صاحبان تجربیات بین المللی در این عرصه و همچنین بانک ها و موسسات مالی، فرصتی را برای مرور آخرین وضعیت این زیست بوم باز، فراهم کرد. در این نشست، روند خلق ارزش و رویکرد توسن در پاسخ به نیازهای جدید مشتریان و همچنین دیده بانی فناوری و خدمت در دستور کار قرار گرفت. بررسی فرصت های توسعه ی صنعت بانکداری و ملزومات تحقق آن، تبیین رهیافت های متنوع پیرامون افزایش توانمندی بانک ها در زمینه ی ارائه خدمات نوین بانکداری الکترونیک و ایجاد امکان بهره مندی از تجارب نوین جهانی در کنار مورد کاوی برخی از دستاوردهای بانک های داخلی پیرامون به کارگیری امکانات فناوری، عمده ی محورهای این نشست را تشکیل می دادند. همچنین، دستاوردهای جدید گروه شرکت های توسن و برخی از شرکای تجاری این شرکت در حوزه ی مشاوره و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در نمایشگاه جانبی این نشست، ارائه شد.

 

 

 

 

 

 

سخنرانی دکتر رأسی، مدیرعامل توسن

 

 

نشست سالیانه توسن با سخنرانی رأسی مدیرعامل شرکت توسن شروع شد.

 

رأسی با خیرمقدم به حضار گفت امسال هفدهم سالگرد تاسیس توسن است ، هدف اصلی  از برگزاری این نشست نخست نگاهی تازه به دست آورده های تاثیر گذار و ماندگار شرکت تا به امروز و  سپس تبیین چشم اندازپیش روی ماست، اصالتی که شرکت توسن از ابتدای کار بر عهده گرفت و امروز نیز کماکان به آن متعهد است، پرچم داری در ارائه برترین راهکارها  و خدمات بانکداری و پرداخت مبتنی بر پیشرفته ترین فناوری های دنیا و حرکت در راستای نقشه راهی منطقی و منطبق با نیازهای مشتریان می باشد.

 

وی در باره  چشم انداز شرکت گفت : تصویر روشنی که ما از این چشم انداز ترسیم کرده ایم مسیر تکاملی شرکت را به سمت اهداف راهبردی آن نشان می دهد.

 

هسته مرکزی و یکی از مولفه های اصلی این چشم انداز که در واقع بازتاب صدای مشتریان است ، بازتعریف و توسعه بستری منسجم و پایدار ، پلتفرمی سبک وزن مبتنی بر معتبرترین و کارآمدترین استانداردها ومعماری با حداکثر انعطاف پذیری و توسعه پذیری است.


این پلتفرم باز که دسترسی پذیری از ویژگی های آن است این امکان را برای مشتریان فراهم خواهد ساخت که آنها بتوانند اپلیکیشن ها و محصولات وسرویس های خود را بر اساس نیازشان با سرعت و عملکرد مستقل  و صرفاً با منابع داخلی خود توسعه داده ، به نوآوری و ارزش آفرینی بپردازد و به سطح مطلوبی از سرویس دهی برسند که ساخت چنین پلتفرمی ، از سوی توسن نیازمند تشکل و ساختار سازمانی مناسب با پیچیدگی این پلتفرم و تعریف و پیاده سازی مجموعه ابزار و روندهایی است که زیرساخت پایدار این پلتفرم را تشکیل خواهد داد.


در نشست امروز ما کوشش خواهیم کرد که دامنه و ابعاد گوناگون این پلتفرم باز، زیست بوم و شبکه ارزش آفرینی گسترده ای که ما پیرامون این پلتفرم با هم افزایی و مشارکت گروهی از شرکتهای تراز اول جهانی مهیا ساخته ایم را با شما در میان بگذاریم.
 


رأسی سوابق متعدد همکاری با شرکت‌های بزرگ جهان به‌ویژه شرکت‌های فعال در Silicon Valley در کارنامه خود دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به شرکت‌هایی همچون HP، Informix، Sun و NetApp اشاره کرد.

 

وجه دیگر شخصیت حرفه‌ای رأسی، چهره آکادمیک او است که در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۶ (۱۳۵۴ تا ۱۳۶۵) به‌عنوان استادیار در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران به فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی مشغول بوده است.

 

 

جذابیت های بازار ایران برای شرکت های خارجی

 

 

 

الکساندر دمبیتز رئیس هیئت‌مدیره شرکت سافجِن اولین سخنران کلیدی نشست سالیانه توسن است.


وی در شروع سخنانش از تحول در بانکداری در دنیا و ایران و تفاوت در ارائه خدمات بانکی گفت. دمبیتز به تغییرات تکنولوژی اشاره کرد و اینکه  بانکها  با فشار تکنولوژی روبرو هستند و این فشار باعث تغییر در ارائه سرویس می شود.

 

وی با اشاره به هزینه های بانکداری در ایران و جهان گفت ، فشار زیادی همچنین روی هزینه ها وجود دارد ونوع مدیریت حاکمیت در این مسئله بسیار مهم است  و بانک مرکزی با  روند رو به رشد هزینه ها،  روی این هزینه ها حساسیت دارد.


امروزه بزرگترین بانکهای جهانی ، داخلی و حتی بانکهای محلی ، از کاهش سود و افزایش هزینه رنج می برند و  در کل جهان این افزایش هزینه ها حدود 7 درصد است و با توجه به این فشار هزینه ها بسیار مشکل است که بانک همان حجم تجارت را داشته باشد  و سود را حفظ کند ، بنابراین آنچه در بانکداری امروزی اهمیت دارد مدیریت منابع و تکنولوژی است .


وی در ادامه  گفت : در خارج ایران فشار روی سود بسیار زیاد است و حدوداً کاهش 4 درصدی روی نرخ سود وجود دارد و در دیر یا زود این کاهش به  کل صنعت بانکی جهان سرایت میکند.


دمبیتز ازجذابیت های بازار ایران گفت: دمبیتز بازار ایران را  بخاطر صنعت رو به رشد ، افراد تحصیل کرده، 80 میلیون جمعیت و منابع طبیعی غنی، حجم پول زیاد، بازاری جذاب دانست و به شرکتها و بانکهای ایرانی پیشنهاد برای جهانی شدن خود را منطبق با تغییرات جهانی کنند.

 

روندی که در بانکها در کل دنیا وجود دارد یک روند آرام ولی در حال رشد است که سیستمهای بانکی ، از سیستم های بسته محلی و داخلی به یک بسته باز تبدیل خواهند شد که امکان تغییر در هر قسمت آن وجود خواهد داشت.


به گفته وی ، این روند پیشرفت ادامه خواهد داشت و بانکها باید خود را با این روند رشد منطبق کنند و گریزی از این تغییرات نیست و برای تطبیق با این روند رو به رشد تکنولوژی باید از سیستم باز استفاده کرد که به راحتی قابل تغییر است.

 

او در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هزینه سخت‌افزار در سال ۹۵ حدود ۵۰ درصد هزینه‌ ی بانک‌ها  و ۲۰ درصد، هزینه خدمات بود و نرم‌افزار در تمام طول این سال‌ها ۳۰ درصد هزینه بانک‌ها بوده است اما هزینه سرویس اکنون به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
 

 

الکساندر دمبیتز (Alexander L.Dembitz) از سال ۲۰۰۸ به سمت ریاست هیئت‌مدیره شرکت Sofgen منصوب شد. او شریک و رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌هایی همچون Deloitte و Touche Central Europe بوده است. او تجارب شغلی زیادی از سال ۱۹۸۸ در صنعت نرم‌افزار بانکی داشته و در سال ۱۹۸۸ شرکتی به نام IDOM را راه‌اندازی کرد. تخصص این شرکت انتخاب، پیاده‌سازی و پشتیبانی سیستم‌های فناوری اطلاعات برای بانک‌ها بوده است. IDOM رشد کرده و تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت مشاوره در اروپای مرکزی شد و در سال ۱۹۹۳ توسط کمپانی Deloitte و Touche خریداری شد. این شرکت بعدها تبدیل به شرکت Sofgen شد.

 

رونمایی از سامانه مرکزی تبادل اطلاعات دولتی (GSB) به عنوان یکی از مهمترین پروژه های دولتى توسن

 

 

باقری، عضو هئیت مدیره و  معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتری مجموعه توسن سخنران بعدی نشست سالانه توسن بود ، وی در ابتدای سخنرانی خود گفت: توسن در سال 1387 با مالکیت  خصوصی تشکیل شده و بالغ بر 150 نفر از همکاران ، سهامداران توسن هستند و بالغ بر 2800 نفر در 25 مجموعه گروههای شرکت فعالیت میکنند که 15 کسب و کار جدید  نیز در 12 ماه گذشته به مجموعه اضافه شده اند.


باقری گفت : ما در بیش از 5 نقطه دنیا در حال سرویس دهی به شبکه بانکداری و پرداخت هستیم و بیش از 50  مشتری که عمدتاً شامل بانکها ، شرکتها و سازمانهای دولتی وموسسات مالی و اعتباری هستند از خدمات توسن استفاده میکنند.

 

مجموعه توسن بر راهکارهای بانکی و پرداخت الکترونیک تمرکز دارد و فناوری نو در حوزه نرم افزار و سخت افزار و ترکیب آن  از حوزه های فعالیت توسن است.

 

باقری با معرفی شرکتهای اصلی زیر مجموعه توسن گفت ، شرکت توسن خلیج فارس تمرکز اصلی اش بر ایجاد دیتا سنتر و زیر ساختاهای خدمات و فناوری اطلاعات است، مجموعه TLS ارائه راهکارهای بزرگ مقیاس به شبکه بانکی را برعهده دارد  ، سیمرغ تجارت، به شبکه پرداخت خرد کشور خدمات ارائه میدهد ، داده کاوان، بر روی هوش تجاری و سیستم های کشف تقلب و تحلیل داده کاوی تمرکز دارد ، مجموعه سها  بر پلتفرم بلیط الکترونیک شهر تهران متمرکز است که بیش از 12 میلیون شهروند مخاطب آن هستند و بیش از 5 میلیون تراکنش روزانه در شبکه پرداخت خرد کشور را شامل می شود.


وی گفت این مجموعه ها به همراه 15 مجموعه جدیدی که  بوجود آمده اند گروه توسن را تشکیل میدهند  .

 

معاون توسعه محصول توسن ، راه‌کارهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و سرویس را سه زمینه خدمت‌رسانی توسن دانست. حوزه‌های تحت پوشش نرم‌افزاری توسن شامل نرم‌افزارهایی در زمینه بانکی، کارت و پرداخت، راهکارهای سازمانی، فناوری هوشمند، گردشگری الکترونیکی، هوش تجاری، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی است.

 

دولت الکترونیک نیز به عنوان یکی از زمینه های جدی فعالیت توسن است که در 6 سال گذشته روی آن تمرکز شده و امروز بزرگترین پروژه ایجاد سرویس های G2G تحت عنوان سامانه مرکز ملی تبادل اطلاعات دولت یا GSB  توسط توسن ارائه شده است که زمینه بسیار مهمی برای توسعه خدمات پرداخت مبتنی بر سیستم های خزانه در نظام بانکی را فراهم کرده است.

 

باقری در ادامه گفت ، در سال 1387 نرم افزارهای ما برای بانکها مبتنی بر شعب و بعد مبتنی بر سرپرستی ها و بعدا بصورت یک core  متمرکز مستقر شده بود، اما با تغییراتی که در روند تکنولوژی اتفاق افتاد ، عملکرد توسن به تنهایی برای شبکه بانکی کشور کافی نبود به همین دلیل با مکانیزم هایی که برای  خلق ارزش افزوده لازم بود ، سرویسهای جدیدی به نظام بانکی ارائه شد تا  آنها بتوانند راهکارهای خود را توسعه دهند . در این مسیر ظرف 3 سال گذشته در توسن کارهایی انجام شد تا ما بتوانیم یک بستر منعطف برای شبکه بانکی ایجاد کنیم.

 

امروز علاوه بر خدمات قبلی سرویس های موجود در core تحت عنوان سرویس اتومیک در لایه نرم افزار به سرویس های توسن اضافه و در نظام بانکی مستقر شده است.

 

همچنین آنچه تحت عنوان عدم انعطاف پذیری  و عدم وجود ظرفیت های توسعه راهکار در شبکه بانکی مطرح بوده با استراتژی ایجاد راهکار TSP +  بر طرف شده است.

 

باقری خبر داد سه شرکت از مهم‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات ERP ایران زمینه اتصال به پلتفرم توسن را فعال کرده‌اند و ۱۰ استارت‌آپ‌ فین‌تک هم در توسن بوم به سیستم نوآوری باز توسن متصل شده‌اند.

 

باقری با بیان اینکه بزرگترین پروژه در حوزه دولت الکترونیک ، پروژه  GSB است که به عنوان ظرفیت قابل استفاده در نظام بانکی کشور جهت تسهیل شبکه پرداختهای دولتی  مطرح است ، ادامه داد این ظرفیت وجود دارد تا از طریق همکاری اپراتور ها و بانکها، ارائه سرویس  پرداخت آنلاین را در شبکه خدمات دولتی در سوییچ GSB عرضه کنیم ، همانطور که امروز 10 هزار خدمت دولتی بصورت متمرکز قابل ارائه است که باعث کاهش هزینه های سربار عمومی و ارتقای کیفیت خدمات عمومی شده است.

 

به گفته باقری ، هولدینگ توسن مجوز راه‌اندازی MVNO را نیز کسب کرده است و  تلفن همراه نیز در کانون توجه سرویس‌های توسن قرار دارد.

 

باقری در انتها گفت : در 8 سال گذشته با مشارکت با بانکها و دستگاههای متولی کشور ، توسن در زنجیره خلق ارزش افزوده  بانک تجارت، بانک شهر، بانک سامان و در آخر پست بانک  نقش آفرینی کرده است.


مجموعه سکه  یا همان سامانه های کاربردی کلان همگام نیز آخرین مجموعه توسن است که بوسیله آن توسن  با نظام بانکی  همکاری میکند.


ما برای فعالیت در کلاس جهانی 4 محور را در نظر گرفته ایم: توجه به نظرات و تجربه مشتریان با همکاری شرکت دیلویت ، بحث صادرات ، ارتقای سطح دانش که بر اساس دو روند بر بستر توسن بوم و بستر موبایل تلاش داریم خدمات خود را توسعه دهیم و همچنین  در بستر مجازی، سادگی ، یکپارچگی و محوریت سرویس را قرار داده ایم.

 

فردوس باقری فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و دکتری خود را در رشته مدیریت اجرایی DBA به پایان رساند. در حال حاضر او عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن بوده و سمت اجرایی معاونت توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن را عهده‌دار است. او مدیریت و اجرای پروژه‌های متعددی را در حوزه بانکی، پرداخت و دولت الکترونیک عهده‌دار بوده‌اند.

 

 قدرت استفاده بهتر توسن از فرصتهای بین المللی

 

لوران کویه شریک تنظیم مقررات استراتژیک و امور مالی شرکتی دیلویت سخنران بعدی نشست سالیانه توسن بود.

 

وی گفت از چند ماه پیش شرکت توسن و شرکت دیلویت همکاری‌هایی را شروع کرده‌اند و شرکت ما با شناخت مشتریان و مشارکت توسن قدرت استفاده بهتر از فرصتهای بین المللی را به توسن میدهد و جایگاه برتری را برای این شرکت در ایران و منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

لوران درباره «تجربه مشتری» صحبت کرد. او به فعالیت‌هایی که با شرکت توسن برای سازمان‌دهی تجربه مشتری انجام داده بودند اشاره کرد. به گفته او همکاری توسن و دیلویت بیشتر برای توسعه کیفیت سرویس می باشد.


لوران کویه (Laurent Collet)  به‌عنوان شریک در بخش تنظیم مقررات استراتژیک و امور مالی شرکتی دیلویت در دپارتمان صنعت خدمات مالی تخصصی مشغول فعالیت است. او در دسامبر ۲۰۱۱ به کمپانی Deloitte پیوست. لارن دارای بیش از ۱۸ سال تجربه حرفه‌ای درزمینه امنیت شغلی، مدیریت مالی و بازارهای سرمایه است.


تخصص وی در J.P. Morgan و Euroclear and PwC Financial Services با مهارت‌های قوی در توسعه کسب‌وکار، ارتباطات و مدیریت سازمان تکامل‌یافته است.

 

درباره دیلویت (Deloitte)


دیلویت بزرگترین شرکت خدمات حرفه‌ای در جهان است، که در کنار شرکت‌های پرایس واتر هاوس کوپرز، ارنست اند یانگ و کی‌پی‌ام‌جی به‌عنوان یکی از چهار مؤسسه بزرگ حسابرسی جهان شناخته می‌شود. شرکت دیلویت در سال ۱۸۴۵ توسط ویلیام ولش دیلویت، در شهر لندن تاسیس شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان جی‌ئی، واقع در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا مستقر می‌باشد. امروزه شرکت دیلویت خدماتی هم‌چون حسابرسی، مشاوره، مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، مشاور مدیریت و مشاوره مالی را در بیش از ۱۵۰ کشور، ارائه می‌کند.

 

 

 ترکیب SOA و BPM کلید موفقیت بانکها و شرکتهای بانکی در اقیانوس قرمز

 

 

آیت‌اله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار سخنران بعدی نشست سالیانه توسن بود. مدیر عامل بانک انصار در ابتدا با بیان اینکه ، بانک انصار بیش از 15 سال با شرکت توسن افتخار همکاری دارد و دومین مشتری شرکت توسن است گفت : افتخار میکنیم به پیشکسوتان عزیز شرکت کیش ویر و توسن که به این نقطه رسیده اند ، بانک انصار از خدمات این شرکت کاملاً راضی است و امیدواریم که دوستان توسن در رسیدن به اهدافشان موفق باشند.

 

ابراهیمی درباره مدیریت فرایندهای کسب‌وکار صحبت کرد. مدیرعامل بانک انصار گفت که نسبت مشتریانی که در حال برنامه‌ریزی برای تغییر بانک خود هستند از سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۷۰ درصد افزایش یافته است.

 

به گفته مدیرعامل بانک انصار، امروز عملکرد بانکی و فضاسازی شبکه بانکی باعث شده که در شعبه با پارادوکسی مواجه باشیم که  مشتریان هم سودسپرده بالا و هم تسهیلات ارزان می خواهند .


وی گفت با موضوع جنگ قیمت ها  و شکل عمل بانکها ، بانکداری در آینده  دچار فرسایش می شود.

 

مدیرعامل بانک انصار با اشاره به بانکداری مجازی گفت : موضوع کانال های ارتباطی و بانکداری مجازی برای بانکها امروزه قدرت عملیاتی محسوب نمی شود، زیرا تمام بانکها این امکانات را دارند که از این خدمات استفاده کنند  و امروزه این خدمات برای بانکها  توان رقابتی ایجاد نمیکند و تبلیغات نیز غیر موثر است و تبلیغات اثری کوتاه مدت دارد .


بنابراین بانکها تقریباً در یک زمین مساوی با هم بازی می کنند و بانکها با استهلاک همدیگر خود را پیروز میکنند و خود را پیروز نشان می دهند.

 

او در ادامه گفت که کلید موفقیت بانک‌ها در این اقیانوس قرمز مدیریت هم‌زمان مشتریان، فرایندها و فناوری و محصولات است. ابراهیمی اشاره کرد که ترکیب SOA  و BPM  بانک را قادر می‌سازد متناسب با الزامات جدید و نیاز مشتری بدون اختلال در کسب‌وکار واکنش نشان دهد.

 

ابراهیمی تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته مدیریت گرایش سیستم‌ها به پایان رسانده است. ازجمله سوابق او می‌توان به اشتغال در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تا سال ۱۳۸۴ و پس‌ازآن عضویت در هیئت‌مدیره بانک انصار اشاره کرد. ابراهیمی از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان مدیرعامل بانک انصار مشغول خدمت است. عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین و فعالیت‌های متعدد علمی و پژوهشی به همراه کسب عناوین علمی، از دیگر سوابق او است.


 

دگرگونی شعب راهبرد بانک است

 

 

مظاهری ، مدیرعامل توسن تکنو سخنران بعدی نشست بود، وی  با بیان اینکه  درآمد بانکها رو به کاهش و هزینه ها رو به افزایش است. سخنرانی خود را با بحث درباره  دگرگونی دیجیتالی ، دگرگونی شعبه ، بانکداری ویدویی و بانکداری هوشمند آغاز کرد.


مظاهری با اشاره به کتاب بانک دیجیتال و این که اسکینر قصد داشته نام کتاب را جنگ داده‌ها بگذارد، گفت که چاره‌ای جز حرکت به سمت بانک دیجیتال نداریم و این کار هزینه‌ بر است و بر این اساس بانکداری دیجیتالی شالوده ای مبتنی بر داده است و نه مبتنی بر شعبه  و به همین خاطر بانکداری دیجیتالی بر اساس رشد پایه گذاری می شود و نه بر اساس تراکنش.


به گفته مظاهری بانکها با مشتریانی روبرو هستند که از نسل دیجیتالی اند و قرار است که این مشتریان را کمتر در شعبه ببینیم و  باید راجع به این مشتریان داده جمع کنیم و براساس داده ها تحیلیل کنیم و بر مبنای این شناخت و تحلیل ، بانکها به مشتریان پیشنهاد  خدمات بدهند و تمایز بانکداری دیجیتال این است که DNA   بانک بر مبنای داده است.


به گفته مظاهری دیجیتال بانک هزینه بر است و بحث مهم بانکداری امروز این است  که بانکها باید شبکه شعب خود را بهینه سازی کنند و بحث دیگردر بانکداری دیجیتالی استفاده از هوش سازمانی است که از داده ها بهترین استفاده شود و نیازها و نظرات و رفتار مشتریان بررسی شود و بحث دیگه استفاده از شبکه های اجتماعی است.

 

به گفته مظاهری ، زمانیکه هویت بانک روی داده می رود دیگر شعب بانکی معنای سابق خود را ندارد و یا شعبه باید به شعبه دیجیتال تبدیل شود و یا باید حذف شود.

 

مظاهری در ادامه گفت : بزرگترین ریسکی که بانکها با آن مواجه هستند سرمایه گذاری زیادی است که در شبکه شعب شده و مشتریان و بانکدار ها نیز بانکداری بدون شعبه را باور ندارند.

 

بانک ها برای بقا و دوام باید  با توجه به  کاهش درآمد ، هزینه ها را مدیریت کنند.


به گفته مظاهری ، با بررسی 12 بانک در سال 94 مشخص است که  درآمد شبکه بانکی 18 درصد و هزینه ها 30 درصد رشد داشته و این فشار زیادی را به شبکه بانکی می آورد و بر این اساس تا 35 درصد از درآمدهای بانکی را هزینه ها از بین می برد.


مظاهری گفت : با بررسی  8 هزار شعبه 12  بانک مورد بررسی ،  60 درصد  هزینه های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک  به شعب تعلق داده شده و ما به این نتیجه رسیدیم که سهم هزینه های شعب 38 درصد هزینه های بانکی را در بر میگیرد و  همچنین در بانکهای  دنیا 40  تا 60 درصد هزینه های بانک مربوط به شعب می شود بنابراین با این هزینه ها اگر شعب بانکها تبدیل نشوند هزینه شعب کشنده می شود.

 

مدیر عامل توسن تکنو در ادامه گفت : در بررسی ازیک بانک مکزیکی مشخص شده که40 درصد تراکنش ها در وقت اداری انجام می شود و در ایران  نیز 39 درصد تراکنش ها در ساعت اداری انجام میشود و بنابراین هزینه میلیاردی شعب برای 40 درصد تراکنش ها در ساعات اداری منطقی نیست.


به گفته مظاهری 82 درصد از افرادی که شعبه برای آنها اهمیت دارد،  فقط ماهی یکبار به شعبه بانک رجوع میکنند و بانک بدون شعب را قبول ندارند و چالش بعدی خود بانکداران هستند که 62 درصد مدیران بانک هنوز باور دارند شعبه برای آنها محل درآمد است و در ایران نیز مدیران به شعبه باور دارند.
وی با تاکید بر اینکه در سال94 هشت هزار میلیارد تومان بابت شعب هزینه شده است گفت ، شبکه بانکی بابت شبکه پوز 2 هزار میلیارد تومان کارمزد داده است و با مدل جدید کارمزد شاپرک پیش بینی می شود که این رقم  هزینه ها بیشتر هم خواهد شد.

 

مظاهری با یادآوری بحران بانکی دنیا گفت : در آمریکا پس از بحران  2008 بانکها به سمت کاهش شعب رفتند اما در جاهایی امکان حذف و کاهش شعب وجود ندارد و به همین خاط پیشنهاد می شود دگرگونی شعب اتفاق بیوفتد یعنی بانکها باید به شکل جدید شعب فکر کنند.

 

به گفته مظاهری شعبه قابل حذف نیست اما چاره‌ای جز تغییر و دگرگونی نیست.وی در باره مدلهای مختلف شعبه گفت : یک مدل شعبه به شکل سلف سرویس است ، یک مدل شعب دیجیتال و به شکل فروشگاه  است ، شعب دیگر فول سرویس مثل داروخانه و بعضی شعب  نیز شعبه خاص ارتباط مستقیم با مشتریان است.

 

در بانکداری دیجیتال  دگرگونی شعب راهبرد بانک است و به اعتقاد اکسنچر  50  درصد شعب بانکها سلف سرویس ، 30 درصد شعب بصورت فروشگاهی  ، 15 درصد شعبه  فول سرویس و 5 درصد شعبه شعب خاص هستند.

 

به گفته مظاهری با کمک بانکداری دیجیتال می توان تا 30 درصد با تبدیل شعبه ، هزینه ها را کاهش داد.


وی درباره محصول VTM شرکت گفت : توسن تکنو  در دو سال گذشته یک کانال جدید به شبکه معرفی کرده است  به نام بانکداری ویدیویی که در دیجیتال بانک قابل استفاده است.


وی  بیان کرد بعد از 2010 بانکها به موبایل بانک تمایل پیدا کردند و پیش بینی می شود از سال 2017 بانکداری ویدیویی برای بانکها مهم شود و به سمت آن حرکت کنند ، به گفته مظاهری ، قیمت تمام شده فروش خدمات روی VTM یک سوم شعبه است .


و نکته آخراز زبان مدیرعامل توسن تکنو اینکه ، بانکداری دیجیتال باعث هوشمندی بانک می شود ، زیرا با جمع آوری اطلاعات به صورت دیجیتال و تحلیل رفتار و نیاز مشتریان می توان هوشمندانه طراحی محصول کرد.

 

محمد مظاهری دانش‌آموخته سخت‌افزار و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فارغ‌التحصیل دوره دکترای مدیریت اجرایی DBA دانشگاه منتسکیو فرانسه است. او دارای تجربیات ارزشمند درزمینه پرداخت الکترونیک و بانکداری الکترونیک بوده و هم‌اکنون عهده‌دار مسئولیت مدیرعاملی شرکت توسن تکنو است.


جدیدترین کار این مجموعه درزمینه بانکداری الکترونیک، ارائه سرویس بانکداری ویدئویی در کانال VTM در چهارچوب بانکداری مجازی و دگردیسی شعب در بازار بانکی ایران است.
 

 مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت تمنوس از تمنوس گفت

 

 

بعد از پذیرایی بخش دوم نشست توسن با سخنرانی ژان پاول مِرگیی مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا در شرکت تمنوس شروع شد.

 

مرگیی گفت : از حدود یک سال پیش توسن همکاری با شرکت تمنوس را در زمینه ارائه نرم‌افزار سامانه یکپارچه بانکی آغاز کرده است.پاول مرگئی در نشست سالیانه توسن جنبه تازه‌ای از این همکاری را باز کرد و گفت: «دیلویت نیز به این جمع پیوسته است و اکنون توسن، تمنوس و دیلویت همکاری مشترکی با یکدیگر در این خصوص دارند. در همین راستا، Center of Excellence با همکاری توسن و تمنوس در ایران برای رسیدن به مدل بانک ایرانی راه‌اندازی شده است.»

 

ژان در شروع سخنانش گفت بانکهای ایرانی رشد قابل ملاحظه ای در زمان دشوار فعلی داشته اند ، صنعت آی تی بانکداری در ایران رونق گرفته و این سرعت  رشد در کشور های دیگر وجود ندارد.


وی با بیان اینکه  ایران بعد از تحریم ها  شرایط بهتری در عرصه بین المللی دارد تاکید کرد که امکان تجارت بین الملل فرصتهایی زیادی را پیش روی شرکتهای ایرانی گذاشته است  و دراینجا زیرکی و چالاکی شرکتها و بانکهای ایرانی برای استفاده از این شرایط  بسیار مهم است .


وی درباره تمنوس گفت:  بسیاری از بانکهای جهان از تمنوس کمک میگیرند و ما نزدیک نیم میلیارد مشتری داریم که در کسب و کارهای خود از راهکارهای تمنوس استفاده میکنند . ما افتخار میکنیم که 20 درصد درآمد خود را در حوزه تحقیق وتوسعه سرمایه گذاری میکنیم و بر اساس آمار 2015 ، تمنوس 130 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است تا چشم انداز بهتری برای مشتریان خود ایجاد کند.


ما یک شرکت سهامی عام  به عنوان یکی از  بزرگترین شرکت نرم افزای دنیا هستیم که سریع ترین رشد را در بین شرکتهای اروپایی دارد.

تمنوس توانسته است از سال 2007 ، 12 شرکت دیگر تاسیس کند و ما به مشارکت با  شرکتهای قدرتمند علاقه مندیم.


به گفته رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای تمنوس، سیستم های شرکت تمنوس 99.9 درصد پایداری دارند و 44 میلیون حساب را مدیریت میکنند و این یک استاندار و معایر مناسب است.

 

تمنوس ارائه راهکارهای بانکداری اسلامی را در دستور کار خود دارد و بیش از 75 مشتری از سامانه یکپارچه اسلامی این شرکت استفاده میکنند.


همچنین به گفته  مرگیی  ، تمنوس بازیگر مهمی در توسعه سامانه یکپارچه بانکی دنیا و همچنین خاورمیانه هست .


مرگیی در ادامه سخنانش گفت:  پلتفرم های شرکت به روز و بر اساس درخواست  مشتری طراحی می شود، همچنین  تمنوس 3000 توسعه دهنده دارد و همیشه تبادل اطلاعات بین شرکت و شرکا وجود دارد که این باعث یکپارچگی سازمانی شده است.


وی با بیان اینکه حدود 54 % درآمد تمنوس صرف خلاقیت می شود،  به شرکتها و بانکها توصیه کرد، سرمایه گذاری زیادی روی نوآوری داشته باشند و فقط روی پلتفرم های موجود برای نگهداری سیستم های قبلی هزینه نکنند.


مرگیی درباره استقرار نرم افزارها برای مشتریان گفت : ما هم در گذشته برای استقرار سیستم های شرکت نیاز به چرخه زمانی طولانی مدت داشتیم اما امروز مشتریان ما میتوانند هر بخشی از پلتفرم خود را که میخواهند  به سرعت به روز رسانی کنند و دیگر نیاز نیست که  کل سامانه یکپارچه به روز رسانی شود و فقط آن ماژول مورد نیاز مشتری به روز رسانی می شود.


وی در آخر گفت : دیجیتال سازی و توسعه محصولات بانکداری بر اساس رفتار مشتریان بهترین روش کار است  و اساساً کار اصلی ما این است که راهکار کانالی که نیاز های مشتریان  است را سفارشی سازی کنیم تا از طریق کانالهای مناسب ، بهترین رضایت مشتری را به بهترین شکل بدست آوریم و برای این مهم مشتریان باید به سیستم متمرکز بانکی مناسب دسترسی داشته باشند.


رمز و راز موفیقت ما مبتنی  با اکوسیستم همکاران ماست و ما به همکاری با توسن افتخار میکنیم.


ما راهکارهای تمنوس را در همه کشور های دنیا بومی سازی کرده ایم و این دانش را به عنوان یک مدل نمونه به شرکتهای و بانکهای ایرانی پیشنهاد میدهیم.


مرگیی  در آخر گفت : ما با شرکتهای تکنولوژی مالی هم شراکت میکنیم و نباید قدرت این شرکتهای فین تک را از یاد ببریم .
 

ژان پاول مِرگیی (Jean-Paul Mergeai) بیش از ۲۵ سال تجربه در ارائه راهکارهای آی‌تی به بانک‌ها و مؤسسات مالی دارد. فعالیت شغلی خود در زمینه فعالیت‌های مالی را با رویترز آغاز کرد، جایی که با بسیاری از پیشروهای صنعت بانکداری در خاورمیانه، آمریکا و انگلستان آشنا شده و در ارتباط بود.


در سال ۲۰۰۷ به کمپانی Odyssey برای مدیریت حساب جهانی شرکت و برنامه‌ریزی عملیات شمال آمریکا خارج از نیویورک پیوست. پس از کسب Odyssey تمونس، او به‌عنوان مدیر پروژه سلامتی جهانی تا ۲۰۱۲ و مدیر فروش آمریکای شمالی تا اوایل ۲۰۱۳ با تمنوس مشغول به کار بود. پس‌ازآن در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ به دبی نقل‌مکان کرد تا بر روی پروژه خاورمیانه و آفریقای تمنوس فعالیت داشته باشد.

 

چرا باید از سیستم متمرکز  استفاده کرد؟

 

 

 

سخنران بعد ژان میشل فلیکس  به‌عنوان یکی از مشتریان تمنوس درباره نحوه انتخاب این شرکت به‌عنوان شریک فناوری صحبت کرد. او بحث را با یک سوال شروع کرد که چرا باید از سیستم متمرکز  استفاده کرد؟


به گفته ژان میشل فلیکس از شرکت مشاوره MCB از کشور موریس با توجه به سفارشی سازی خدمات و کارهای تخصصی که در بانکهای امروزی باید انجام شود و همچنین هزینه های تمام شده بانکداری روی سیستم های قدیمی بانکی  باید از یک سیستم متمرکز بانکی مرغوب استفاده کرد ، علاوه بر این که تکنولوژی میتواند کسب و کار را رونق بدهد و به راحتی میتوان آن را به روز کنیم .

 

به گفته ژان میشل ، با توجه به اینکه همیشه مهاجرت از سیستم قدیمی با  چالش همراه  بوده  بانکها باید سعی کنند چینش و ساختار داده  ها را با سیستم جدید به نحو احسن منطبق کنند. باید روی زیرساختها و سیستمهای بانکی سرمایه گذاری و مدیریت ریسک را در سامانه یکپارچه بانکی اعمال کرد و سرمایه زیادی در این زمینه خرج شود.


ژان بیان کرد شرکتها باید راهکارهایی را ارائه دهند که با استراتژی  کلی شرکا ، ساختار و منابع سازمانی منطبق باشد.


وی گفت: ما به عنوان یک گروه موفق مالی ، تجارب و سوابق زیادی در بانکداری داریم ، اما همیشه سخت ترین کار این است که عادتهای بد خود را کنار بگذاریم.


به گفته ژان، یک سازمان، به  مجموعه مهارتها و برنامه های مختلف و تجارب و افراد توانمندی احتیاج دارد که با رویکردی جمعی، نقاط عطفی را بوجود بیاورند تا افراد متوجه شوند این تحولات چه منافع سازمانی برایشان بوجود می آورد.


همچنین وی درباره سفارشی سازی سیستم گفت : یک سسیتم اول  باید  براساس مقررات شکل بگیرد ، دوم اینکه زمانی این کار باید انجام شود که نیاز به آن وجود داشته باشد و سوم باید با یک سری استاندارها این کار را انجام داد و بطور کلی همسویی فرایند ها بسیار مهم است زیرا ما باید مطمین شویم که کار را در نقطه درستی شروع کردیم و افراد باید علاقه مند به شروع این کار باشند و چشم انداز مدیر عامل و تیم زیر مجموعه بسیار مهم است.

 

وی درآخر درباره شرکت اش گفت در حال حاضر در 21 کشور کار حضور داریم  و 50 مشتری داریم و 15 درصد درآمد شرکت از خاورمیانه بود است.

 

توسن بوم اکوسیستمی برای پیشبرد نواوری و خلاقیت در صنعت بانکداری 

 

 

امید ترابی عضو هیئت مدیره توسن در شروع سخنرانی  خود در نشست سالیانه توسن با نمایش تصویری مربوط به توسن سال 80 گفت : حدوداً 8 نفر از این عکس در این جمع هستند و این توسن سال نوروز 80 است که نسبت به سال قبل خود 3 برابر شده بود و آن موقع ما مصداق چیزی بودیم که این روزها به آن می‌گویند استارت‌آپ. وی  یکی از مهمترین عوامل موفقیت و تبدیل آن جمع کوچک به یک هلدینگ 2500 نفره را ایجاد  فضای کسب و کار برای آنها و توسن بوم را ادای دین توسن به استارت آپ دانست .

 

 

ترابی گفت : ما فکر میکنیم برای اینکه از نیروهای جوان دارای ایده و استارت آپ ها حمایت کنیم باید به آنها فضای کسب و کار بدهیم  و ما در توسن این کار را کرده ایم.


وی گفت زیست بوم و اکوسیستم جدیدی که نامش را بوم گذاشتیم دقیقاً به همین دلیل  است که این ایده را به ذهن بیاوریم که فضای کسب و کار را برای کارهای نو فراهم کرده ایم . یک قسمت  این زیست بوم شامل توسن، قسمت مهم بعدی آن، بانکها و موسسات مالی  و در حوزه دیگر شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و استارت آپها هستند که ایده های خود را به این اکوسیستم متصل می کنند و مشتری نهایی، مشتری سیستم بانکی کشور هستند.


ترابی در باره سرویس های بانکی توسن گفت : انواع و اقسام سرویس های بانکی را تا الان توانستیم در قالب کانال های مختلف از سیستم بانکی به توسن بیاوریم که شامل سرویس های سپرده، سرویس های کارت و پرداخت ، چک و تسهیلات میشود .


ترابی بیان کرد چیزی بیش از 30 سرویس استاندارد بانکی در اختیار بوم قرار گرفته و بطور اتوماتیک  قابلیت اتصال این سرویس ها به بانک وجود دارد و این سرویس ها را در فضای آموزشی و آزمایشی در اختیار شرکتهای استارت آپی قرار میدهیم تا ایده و محصولشان را تولید ، تست و آماده سازی کنند و بعد از آن توسط توسن تست نهایی می شود و در صورت تایید به  سیستم بانکی عرضه شود.


عضو هیئت مدیره توسن  گفت ما 4 حوزه بسیار مهم فناوری و بانکداری و تامین مالی را هدف قرار دادیم، حوزه هایی که کمتر در ایران به آنها پرداخت شده و بالطبع یکی از مهمترین  این حوزه ها فین تک و استارت آپها هستند ، تکنولوژی جدید بانکی ، تکنولوژی جدید مالی ، بانکداری شرکتی هم از جمله این حوزه ها هستند  که ما درحال اتصال  به توسن بوم و درواقع اپلیکیشن بانکی به شرکتهای مختلفی هستیم که به شرکت های کوچک سرویس میدهند و هدف از آن، ایجاد شرایط  مناسب  برای در اختیار گذاشتن اطلاعات سیستم بانکی با نرم افزار هایی مثل  ERP  به  شرکت ها است تا از این طریق مشتریان توسن مشوق خوبی برای گسترش بازار بانکداری شرکتی شوند.


حوزه دیگر، بانکداری سرمایه گذاری برای اتصال به بورس و شرکتهای کارگزاری است .


وی گفت، یکی از مهمترین حوزه هایی که در ایران  به آن خیلی کمتر توجه شده حوزه بانک بیمه است که امروز دموی اجرایی این سیستم را به نمایش میگذاریم و ما در توسن  کار بسیار مهمی که انجام دادیم این است که نرم افزار  Corebanking توسن به نرم افزار مدیریت بیمه شرکت فن آوران که به 22 بیمه در حال ارائه سرویس هستند را متصل کرده ایم.

 

ترابی گفت ، در حوزه بانکداری شرکتی  نیز سه شرکت بزرگ ERP  نرم‌افزارشان را به بوم متصل کرده‌اند.

 

وی در پایان گفت که پیش‌بینی از وضعیت های تراکنش‌ها در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال 2015 نشان می‌دهد  که حدود 96 % تراکنش ها در حال حاضر تراکنش های پرداخت هستند که پیش بینی می شود تا 15 سال آینده،  تراکنش‌های پرداخت 30درصد  کاهش ‌یابد و به ۸۰ درصد می‌رسد و تراکنش‌های دیگری مانند تراکنش‌های کسب‌وکاری و مالی و شخصی افزایش خواهد یافت و بطور مثال  تراکنش های تامین مالی جمعی 4 برابر خواهد شد و در مجموع بازار بانکداری الکترونیک استفاده از تراکنش های پرداخت را کاهش می دهد و به سمت تراکنشهای تامین مالی پیش می رود .


در ادامه رییس هیات مدیره شرکت فناوران ، آقای غلاتی  ، ایده بانک بیمه را معرفی کردند.

 

امید ترابی عضو هیئت‌مدیره و معاون تولید محصولات بانکی شرکت توسن است؛ او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پلی‌تکنیک، فوق‌لیسانس در رشته فناوری اطلاعات، دانشجوی دکترای رشته مالیه اسلامی از دانشگاه Inceif مالزی، عضو هیئت‌مدیره و معاون تولید محصولات بانکی شرکت توسن است. او در سوابق خود مدیرعاملی شرکت IDCORP مالزی در حوزه محصولات بانکی و پرداخت و مدیرعاملی شرکت داده‌کاوان توسن را دارد. او بیش از ۱۶ سال در حوزه‌های مختلف نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت و سامانه یکپارچه بانکی اسلامی، هوش تجاری و بانکداری اسلامی بین‌الملل مشغول به فعالیت بوده‌ است.

 

 

استارت آپ های فینتکی مورد حمایت توسن ؛ اپلیکیشن باجه و پل را معرفی کردند

 

 

 

در ادامه نشست  توسن،  دو  استارتاپ‌ فینتکی که در بستر توسن بوم پیاده‌سازی شده‌اند کلیت فعالیت خود را به شکلی کوتاه ارائه کردند.

 

اولین استارت‌آپ نیلین بود که‌ اپلیکیشن باجه یکی از محصولات این تیم را معرفی کرد. این اپلیکیشن به دنبال استفاده از اعتباری است که بانک‌ها در ذهن مردم دارند. نقطه قوت این اپلیکیشن ارائه خدمات مختلف مانند خرید بلیت سرویس‌های مختلف است که بسیاری از نیازهای مردم از طریق یک کانال قابل دریافت است. از جمله این سرویس‌ها خرید بلیت اتوبوس، هواپیما، سینما، تئاتر، کنسرت و پرداخت مواردی مانند خلافی خودرو است.


 

در ادامه استارت‌آپ فین‌تکی پل به معرفی دستاورد خود پرداخت. پل یک شبکه اجتماعی مالی است و از استارتاپ‌هایی است که بر بستر توسن بوم پیاده شده است.

 

 

بازیل سومرفیلد مشاور متخصص شرکت دیلویت درباره MVNO و تغییراتی که در فضای بانکداری ایجاد کرده است صحبت کرد

 

سخنران بعدی نشست سالیانه توسن، بازیل سومرفیلد مشاور متخصص شرکت دیلویت بود. او درباره MVNO و تغییراتی که در فضای بانکداری ایجاد کرده است،  گفت.

 

اپراتور مجازی موبایل(Mobile Virtual Network Operator) در اصل اجازه راه‌اندازی شبکه جدید موبایل و نصب تجهیزات شبکه تلفن همراه ندارد و باید با عقد قرارداد همکاری از شبکه و تجهیزات اپراتور تلفن همراه(Mobile Network Operator)(یا همان اپراتور اصلی) استفاده کند. بدین ترتیب اپراتور مجازی می‌تواند مشتری، سرویس پشتیبانی، مرکز تماس، بسته‌ها و تعرفه‌ها، برند تجاری و همچنین دفاتر فروش خاص خود را داشته باشد.

 

وی با اشاره به بازار 80 میلیونی ایران که در آن 90 % مردم دارای تلفن همراه هستند گفت که این بازار برای بانکهای خارجی یک فرصت بزرگ است و شرکتها و بانکهای خارجی برای استفاده از فرصت های اجرایی کردن MVNO کاملا راغب هستند.

 

بازیل سومرفیلد (Basil Sommerfeld) به‌عنوان شریک و مشاور متخصص در دپارتمان مشاوره شرکت دیلویت در بخش سرویس‌های مالی به‌صورت تخصصی مشغول به فعالیت است. ارائه خدمات مشاوره به مشتریان در بخش Retail و بانکداری خصوصی، مدیریت سرمایه‌گذاری و امنیت ازجمله فعالیت‌های او است.

 

می‌توان از دیگر توانایی‌های او درزمینه کسب‌وکار، عملیات و استراتژی فناوری اطلاعات، طراحی شیوه کسب‌وکار، TOM Design، انتخاب نرم‌افزار و پیاده‌سازی، مدیریت و تضمین کیفیت به بهبود بهره‌وری، Outstanding Source، Lean six و Sigma نام برد.

 

تفاوت های بانکداری شعبه ای و مجازی 

 


آخرین سخنران نشست سالانه توسن، مسیح قائمیان مدیر عامل شرکت توسعه نوآوری شهر بود.

 

مسیح قائمیان مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر است. او تحصیلات خود را در رشته‌های مهندسی برق و فناوری اطلاعات دانشگاه شریف تکمیل نمود. او در کارنامه فعالیت‌های خویش در سمت‌های مدیریت ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات حضور داشته و پروژه‌های بزرگ ملی کارت هوشمند سوخت، شهر نت، شتاب و سیبا از اهم دستاوردهای قائمیان است. هم‌اکنون مدیرعاملی شرکت توسعه و نوآوری شهر بر عهده او است.


قائمیان در شروع سخنان اش گفت  بانکداری را با روش ارزان تری باید اداره کرد وبا توجه به اینکه بانکداری از سود دهی قبلی فاصله گرفته است و از طرفی نیاز مشتریان بانکی و توقعات آنها در حال افزایش است و دیگر نمی توان با روش قبلی به مشتریان خدمت دهی کرد ،  باید یک مکانیزم بوجود بیاوریم که به بانک اجازه دهد با ابزاری نوین و با هزینه بسیار پایین سرویس بانکی را به مشتریان ارائه دهد.


وی با بیان اینکه همه  Corebanking ها  نیاز به قطعی دارند اظهار کرد خوشبختانه ما با توسن به تفاهم رسیدیم و سیستمی را راه اندازی کردیم که در 365 روز، بدون یک ثانیه خاموشی در حال فعالیت است.


قائمیان  با اشاره به  بانکداری سنتی و استفاده از کاغذ در عملیات  قدیمی، به مکانیزم بعدی و آینده بانکداری پرداخت که در بانکداری هوشمند  یک شعبه می تواند ارتباطات گسترده ای با کل مجموعه داشته باشد.


وی ادامه داد هر فردی تعریف خود را از بانکداری مجازی دارد و حدود دو سه سالی است که علایم این بانکداری در دنیا دیده شده است و بعضی ها این نوع بانکداری  را همان بانکداری ویدویی می دانند .


بانکداری مجازی چه مزیتهایی دارد؟


مدیرعامل شرکت توسعه نوآوری شهر در ادامه سخنرانی اش این سوال را مطرح کرد که آیا بانکداری مجازی ،بانکداری شعبه ای را از بین می برد یا در کنار بانکداری شعبه ای قرار میگیرد؟


وی  در مقایسه ای به تفاوت های این دو نوع بانکداری اشاره کرد.به گفته قائمیان برای تاسیس یک شعبه معمولی نزدیک 10 میلیارد تومان بودجه و برای یک شعبه بانکداری مجازی نیم میلیارد تومان بودجه لازم است.برای راه اندازی شعبه معمولی 100 روز زمان لازم است در صورتیکه برای راه اندازی شعبه مجازی 1 روز کافی است، در شعبه بانکداری مجازی حداکثر یک نیرو کافی است و  در شعبه معمولی حداقل نیاز به 5 نیرو است.


در بانکداری شعبه ای، روزانه 8 ساعت به مشتریان خدمات ارائه می شود،  در صورتیکه در بانکداری مجازی 24 ساعت شبانه روز میتوان به مشتریان خدمات داد.

 

در بانکداری شعبه ای 250 روز می توان عملیات بانکی انجام داد و بقیه روزها  شعب تعطیل است ، در صورتیکه در بانکداری مجازی، شعب 365 روز سال فعال است بنابراین بانکداری شعبه ای سالیانه 2000 ساعت فعال است  و در بانکداری مجازی 8700 ساعت سالیانه به مشتریان خدمات می دهد.


وی در ادامه  تفاوت بین یک دستگاه ATM یا POS با VTM را  وجود یک تلر دانست که  قدرت عملیاتی  بانکی را افزایش می دهد.


قائمیان با ارائه آماری گفت در حال حاضر 295 پیشخوان هوشمند شهرنت  در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 30 شهرنت آن در تهران و بقیه در کشور پراکنده است و نکته جالب اینجاست که هرچه این دستگاهها در نقاط دورتری نصب شود که شعبه بانکی وجود ندارد ، اثرگذاری بانکداری مجازی و میزان استفاده از آن بیشتر می شود.


وی گفت از میزان 3 %  استفاده از این سرویس جدید در سال 94 ، امسال  به نزدیک 18 % استفاده از شهرنت رسیدیم و در برنامه داریم که  سهم شهرنت ها از کل خدمات بانکی بانک شهر را با افزایش این محصولات به 400 عدد در کل کشور تا 35 % افزایش دهیم.
 

 

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری