از اشتباهات خود لذت ببرید

بهترین ابزار برای مقابله با اشتباهات چه از طرف دیگران و چه از جانب خودمان، مهربانی و تساهل است.

عصر بانک؛من در عمرم در جلسات بسیاری شرکت کرده‌ام، اما یکی از این جلسات آن چنان تاثیری بر من گذاشته که هیچ‌گاه از ذهنم پاک نمی‌شود. به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم و اولین کار تمام وقتم را پیدا کرده بودم و نمی‌دانستم کی و چگونه باید درباره یک ارزش جدید سخن گفت. یادم می‌آید در جلسه‌ای که در اوایل کارم شرکت کرده بودم، ‌بی‌مقدمه درباره موضوعی صحبت به میان آوردم و به بقیه حاضران در جلسه پیشنهاد کردم تا از کانالی خاص درباره محصولی جدید، تبلیغ کنیم. پس از بیان صحبتم سایه سنگین نگاه‌های دیگران را به خودم احساس کردم، به طوری که تا پایان جلسه جرات نکردم سرم را بلند کنم. بعد از جلسه رئیسم به من تذکر داد که در مورد آنچه می‌گویم، دقت بیشتری داشته باشم و سنجیده حرف بزنم.

 

در آن لحظات بود که خودم را موجودی احمق و بی‌خرد احساس کردم و به شدت از دست خودم عصبانی بودم. آن عصبانیت تا ماه‌ها در من باقی ماند، چرا که در آن زمان فکر می‌کردم هر چه بیشتر خودم را به خاطر آن خطا سرزنش کنم و از دست خودم عصبانی باشم، ‌احتمال تکرار چنین اشتباهی در آینده کمتر خواهد شد. اما نتیجه این کارم از دست رفتن اعتماد به نفسم بود که مدت‌ها طول کشید تا آن را دوباره به دست آورم، چون جرات سخن گفتن و اظهار نظر در هیچ جلسه‌ای را نداشتم، مبادا که مرتکب اشتباهی دیگر شوم. برخورد بد حاضران در آن جلسه با اشتباه من و واکنش بدتر خودم در قبال آنکه باعث افسردگی و بی‌اعتمادی‌ام به خودم شد تاثیر منفی شدیدی بر من گذاشت که تا مدت‌ها نتوانستم از زیر بار سنگین آن خلاص شوم. اما همین خاطره تلخ به من آموخت که چگونه باید با اشتباهات خود یا دیگران برخورد کرد.

 

بهترین ابزار برای مقابله با اشتباهات چه از طرف دیگران و چه از جانب خودمان، مهربانی و تساهل است. اکنون اگر اشتباهی مرتکب شوم، خودم را می‌بخشم و به همین واسطه بخشیدن اشتباه دیگران هم برای من آسان می‌شود. بهترین راه برای تشویق «خود مهربانی» عبارت است از استفاده از اشتباهات خود به عنوان فرصتی برای بهتر شدن. وقتی از آگاهی کافی در مورد اشتباهات خود برخوردار شوید، خواهید توانست سخت‌ترین شرایط را نیز تحمل کرده و از آنها سر بلند بیرون بیاید. پیدا کردن عوامل سازنده و مثبت در هر اشتباهی می‌تواند به رشد و پیشرفت شما کمک کند.

 

اگر در جریان شرکت در یک جلسه حوصله‌تان سر رفت، ‌از روش‌هایی مانند یادداشت کردن نکات، ‌نوشیدن چیزی یا پرسیدن مساله‌ای برای حفظ هوشیاری و فعال بودن خود استفاده کنید. اگر به خاطر چک نکردن دقیق یک گزارش، درهنگام ارائه آن در جلسه ‌دچار اشتباه شدید، از دست خودتان عصبانی نشوید و به خودتان بد و بیراه نگویید، بلکه سعی کنید از این اشتباه تجربه‌ای بسازید برای تنظیم گزارش‌های بهتر در آینده و بدانید که مهربان بودن با خود باعث پیشرفت هر چه بیشتر شما می‌شود. گاهی اوقات روزها یا شاید هفته‌ها، ناکامی و نقطه ضعف شما ادامه پیدا می‌کند. اما اشکالی ندارد، چرا که شما می‌توانید باز گردید و از اشتباهات خود بیاموزید. می‌توانید با مهربان بودن در برابر اشتباهات خود، بهترین حامی و مشوق برای زندگی بهترتان باشید.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.