جامعه استارت‌آپی خود را بشناسید

جامعه استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان در حال رشد است. فرصت‌ها که زمانی تنها در اکوسیستم‌های مهم استارت‌آپ‌‌ها یافت می‌شد، اکنون در همه جا قابل مشاهده است و کارآفرینان زیرک از این مزیت استفاده می‌کنند.

عصر بانک؛امروزه قاطعانه می‌توان گفت که فرصت‌ها برای کارآفرینان به شدت رشد داشته است. امروزه دیگر نام دره سیلیکون‌ یا سیلیکون‌ولی در سراسر جهان نامی آشنا است. نام رایج منطقه‌ای در سانفرانسیسکو که به‌دلیل قرار گرفتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک به شهرت جهانی رسیده است.

 

شهرهای بسیاری در آمریکا و در سراسر جهان با فشار رو به افزایش در رقابت برای تبدیل شدن به «سیلیکون‌ولی بعدی» روبه‌رو هستند. کارآفرینان عرصه تکنولوژی، از مارک اندریسون گرفته (یک کارآفرین، سرمایه‌گذار، مهندس نرم‌افزار و میلیونر آمریکایی) تا رابرت اسکوبل (کارآفرین آمریکایی شناخته‌شده‌ای در حوزه واقعیت مجازی)، در بسیاری موارد مکان‌های متنوعی مانند استونی و سیاتل را به عنوان نامزدهای بعدی برای سیلیکون‌ولی عنوان کرده‌اند. با وجود این، نکته‌ای که خبرگان بر آن متفق‌القول هستند این است که وقتی صحبت از نوآوری به میان می‌آید، «مکان» اهمیت بسزایی دارد.

 

منظور شما از مکان هر چه باشد، بسیاری از مناطق پیش‌تر ادعای «سیلیکون‌ولی بودن» را داشته‌اند. پیوند مشترک بین آنها و سیلیکون‌ولی اساس باور آنها را تشکیل می‌دهد؛ باوری که می‌گوید شالوده موفقیت شرکت در یک جامعه پرتحرک، حامی و کارآفرین‌محور نهفته است. قطعا سیلیکون‌ولی مزیت انحصارگونه در سرمایه‌گذاری را دارد اما به یاد داشته باشید که پول به تنهایی شهرها و اکوسیستم‌ها را نمی‌سازد.شهرها زمان زیادی برای بزرگ شدن صرف می‌کنند، اما یک شخص یا سازمان می‌تواند یک نقطه عطف باشد. برای کارآفرینان خارج از سیلیکون‌ولی، موارد زیر نکاتی هستند که به شما می‌گویند چگونه اطمینان یابید که شهر شما واجد این شرایط است یا نه:

 

1. هنر امکان را تمرین کنید.

 

کارآفرین بودن، یعنی داشتن یکی از دشوارترین، کمیاب‌ترین و گاهی ناسپاس‌ترین مشاغل. کارآفرینان را در جامعه خود جمع‌آوری کنید و به‌جای تکیه بر آنچه می‌تواند اشتباه پیش برود، آنچه می‌تواند درست باشد را تحسین کنید.

 

2. موفقیت همتایان خود را جشن بگیرید.

 

سعی کنید نسبت به موفقیت دیگران به اندازه موفقیت خودتان مشتاق و علاقه‌مند باشید. این را بدانید که جشن گرفتن برای موفقیت دیگران هرگز از ارزش‌های شما کم نخواهد کرد؛ بلکه جامعه‌ای قوی‌تر و توانمندتر خواهد ساخت.

 

3. به دیگران سرمایه بدهید.

 

کارآفرینان در شهرهایی مانند لینکلن در ایالت نبراسکا یا پورتلند در ایالت مین وقتی به دنبال سرمایه محلی هستند، به اندازه کارآفرینان در نیویورک، بوستون یا سیلیکون‌ولی موفق نیستند. اگر شما موسسی هستید که خروجی موفقی داشته‌اید، خودتان را در موقعیتی قرار دهید تا در نسل بعدی کارآفرینان به‌خصوص کسانی که در حوزه‌ای که شما زندگی می‌کنید یا حوزه علاقه و فعالیت شما هستند، سرمایه‌گذاری کنید.

 

4. به جامعه خود خدمت کنید.

 

ایجاد تفاوت در زندگی افراد و کسب سود، مجاهدت‌های انحصاری کسب‌و‌کار نیستند؛ در واقع «جامعه سالم برای همه مفید است». بی‌وقفه تلاش کنید تا یک شهروند متعهد باشید و به افزایش دسترسی به ابزارها و منابعی که جامعه شما را پویاتر و خلاق‌تر می‌سازد کمک کنید.

 

5. فرصت را برای همه فراهم کنید.

 

بدون توجه به جایی که در آن زندگی می‌کنید، یافتن استعدادها برای ایجاد استارت‌آپ‌تان می‌تواند یک چالش باشد. پیروزی بر این چالش در شهرهای کوچک‌تر نیاز به تفکر به مراتب متفاوت‌تر دارد.بسیاری از شهرها زمان و تلاش قابل‌توجهی برای جابه‌جایی‌های بزرگ شرکتی اختصاص می‌دهند و باور دارند که این امر اساس رونق اقتصادی است. درحالی‌که سایرین اکثر منابع خود را در مراکز رشد و برنامه‌ریزی برای استارت‌آپ‌ها صرف می‌کنند. گرچه حقیقت این است که شرکت‌های بزرگ در مقیاس کوچک شروع می‌کنند و شرکت‌های کوچک در مقیاس وسیع رشد می‌کنند و هر مرحله رشد بین این دو، برای موفقیت بلندمدت به یک اندازه مهم و ضروری است. سهم خود را در یکسان‌سازی کیفیت آموزش، کارآموزی و مربیگری ایفا کنید؛ آموزشی که کارآفرینان در همه مراحل رشد (شامل نیاز ضروری برای شرکت‌های «میانه» که از مراکز اصلی خود بزرگ‌تر شده‌اند، اما در حالت رشد باقی مانده‌اند) دریافت می‌کنند.

 

6. مشتاقانه در مورد چیزی که از آن حمایت می‌کنید صحبت کنید.

 

اگر می‌خواهید سیلیکون‌ولی بعدی باشید، بی‌باکانه از دستاوردهای خودتان و جامعه‌ای که در آن هستید دفاع کنید. چون تنها در یک شهر بزرگ نیستید، به این معنا نیست که آنچه انجام می‌دهید از اهمیت کمتری برخوردار است؛ در حقیقت عملکرد شما حتی به مراتب مهم‌تر هم هست.منتظر زمان بهتر برای تبدیل شدن به یک کارآفرین ننشینید. جامعه استارت‌آپی خود را بشناسید و مشتاقانه به دنبال تحقق رویاهایتان بروید.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.