مبلغ چک‌های برگشتی کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر افزایش تعداد چک‌های برگشتی کشور از کاهش مبلغ چک‌های برگشتی طی 6 ماه نخست سال خبر داد.

عصر بانک؛ ولی‌اله سیف در رابطه با این موضوع تاکید کرد که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده طی دوره پیش از راه‌اندازی چکاوک و پس از آن تفاوت چندانی ندارد و حتی در برخی دوره‌ها کاهش نیز یافته است. او از کاهش نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مهر ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه خبر داد. این خبر در حالی اعلام شده است که آمار چک‌های برگشتی در گذشته به‌صورت ماهانه، همراه با دیگر شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شده است اما بعد از خرداد 1395 این آمار منتشر نشده است.

 

آخرین آمار منتشرشده مربوط به 3 ماهه چهارم سال 1394 است. سیف در شبکه تلگرامی خود با اشاره به سامانه مدیریت چک (چکاوک) گفت: «این سامانه به‌صورت آزمایشی از چند استان راه‌اندازی و در نهایت از اوایل تابستان سال گذشته گستره و پوشش کشوری پیدا کرد، کار انتظام‌بخشی این مهم از طریق انتقال تصویر چک و تسریع در فرآیند تسویه چک‌های بین بانکی صورت گرفت.»همچنین طبق گفته سیف این سامانه از رفت و آمدهای غیر‌ضروری و مخاطرات معاملات مبتنی بر چک و هدر‌رفت منابع، کاست و افزایش انضباط مالی در بانک‌ها و کاهش اضافه برداشت آنها از منابع بانک مرکزی را نیز سبب شد.رئیس شورای پول و اعتبار، انتقادهایی را که طی روزهای اخیر تحت عنوان افزایش چک‌های برگشتی در کشور مطرح می‌شود، عامل نوشتن این مطلب عنوان کرد. او این اظهارات را ناشی از مقایسه نادرست تعداد چک‌های برگشتی در سامانه چکاوک نسبت به شیوه سنتی پردازش چک در اتاق پایاپای بانکی دانست.

 

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: «تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به شرایط رونق و رکود اقتصاد و افت و خیز‌های فصلی ناشی از آن بستگی دارد و افزایش تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی با افزایش تعداد و مبلغ مبادلات در اقتصاد امری طبیعی و پذیرفته است و اگر بخواهیم قضاوتی درست و قابل اتکا داشته باشیم، باید به نسبت (تعداد و مبلغ) چک‌های برگشتی به کل چک‌های تبادل شده نگاه و توجه کنیم.» طبق گفته او، آمارها نشان می‌دهد روند نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌ها طی دوره پیش از راه‌اندازی چکاوک و پس از آن تفاوت چندانی ندارد و حتی در برخی دوره‌ها کاهش نیز یافته است.ولی‌اله سیف ادامه داد: «برای نمونه نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مهر ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه از نظر تعداد 2/ 0درصد و از نظر مبلغ 3 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه حدود 64 میلیون قطعه چک به ارزش بیش از 3 میلیون میلیارد ریال در سامانه چکاوک تبادل شده است.»رئیس کل بانک مرکزی از دو طرح مهم بانک مرکزی در مورد چک‌ها رونمایی کرد و این طور توضیح داد: «توسعه و به‌روزرسانی سامانه چکاوک در قالب نسخه دوم آن، که تمام مبادلات چک اعم از درون بانکی و بین بانکی را در یک سامانه متمرکز قابل رصد و پایش خواهد کرد و نیز استانداردسازی دسته چک‌ها در قالب سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک «صیاد»، که تمامی چک‌ها با ظاهری یکسان و امنیت بالاتر عرضه و با ایجاد محدودیت صدور دسته چک جدید برای کسانی که از چک استفاده صحیح نکرده و چک برگشتی رفع سوءاثر نشده دارند؛ دو طرح مهمی است که با جدیت از سوی همکارانم در بانک مرکزی دنبال می‌شود.»

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.