مروری بر محوریت آی‌تی در بانکداری و لزوم مدیریت زمان‌مند آن
3
0

قلبِ بانکداری؛ دغدغه بانک‌های آینده‌نگر

به بهانه‌ی ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱کد خبر: 105897
در روزگاری زندگی می کنیم که فن‌آوری‌های نو نه تنها به عنوان یک ابزار، دستیارِ کارکردهای اجتماعی گردیده‌اند، بلکه فراتر از آن، نوع رفتار و الگوی زیستن را دست‌خوش تغییر نموده‌اند.

عصر بانک؛* بهرنگ فاطمی: ششمین کنفرانس بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت در شرف برگزاری است. دانش پنج‌ساله‌ی این رویداد برای برگزارکنندگان آن و سکان‌داری همایش در دو سال اخیر توسط یکی از برجسته‌ترین مدیران بانکی کشور {که پیش‌از بانکداربودن صاحب کرسی استادتمامی علمِ مدیریت استراتژیک در دانشگاه است.} هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد که این همایش چونان سال‌های گذشته‌اش در نموداری پیوسته جریان خواهد داشت و پیشرفتش اگر یکنوا نباشد، نزولی نیست. با این فرض اعضای جامعه‌ی بانکداری الکترونیکی در کشور نباید نگران کیفیت برگزاری این رویداد و محتوای آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه باشند. هم‌چنین چالش‌های نمایشگاهی امسال از قبیل عدم برگزارشدن پرداخت ایران 2016، دومین تجربه‌ی تراکنش ایران 2016 و حضور متمایز شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات و راه‌کارهای بانکی و پرداخت در 22اُمین نمایشگاه الکامپ ششمینِ نظام‌های پرداخت چه بسا به یگانه‌ میان‌داری تبدیل کرده‌است که در آن تمامی شرکت‌کنندگان گویی عطش دیدار هم را دارند تا ضمن بازگویی خاطرات یک‌سال پُرهیجانی که گذراندند، نفسی بکشند، تجدید قوایی کنند و رجزخوانی برای سال آتی را آغاز نمایند.

 

 

از ابتدای شکل‌گیری رویداد نظام‌های پرداخت، به بانکداری الکترونیکی به عنوان باوری در به‌خدمت‌گرفتن فن‌آوری‌های نوین برای ارائه‌ی بهینه‌تر خدمات بانکی نگریسته‌شده‌است (1) که فن‌آوری اطلاعات –به‌طور خاص- نمونه‌ی بارز و تاثیرگذار آن معرفی می‌گردد. هم‌چنین با فرض عاملیت فن‌آوری‌های نوین در ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت ، نتیجه‌گرایی [با حفظ و ارتقاء کیفیت] ویژگی اصلی حرکت در مسیر تحقق اهداف اسناد بالادستی توصیف گردیده‌است (2). این رویکرد در طی سابقه‌های برگزاری این رویداد کماکان به عنوان محور اصلی مطرح بوده‌است تا جایی که در آخرین همایش نیز حتی در شرایط تحریم، پیشرفت‌های برآمده از حوزه‌ی فن‌‎آوری اطلاعات بانک‌ها به عنوان یکی از دستاوردهای اصلی بیان می‌گردد (3).


در روزگاری زندگی می کنیم که فن‌آوری‌های نو نه تنها به عنوان یک ابزار دستیارِ کارکردهای اجتماعی گردیده‌اند بلکه فراتر از آن نوع رفتار و الگوی زیستن را دست‌خوش تغییر نموده‌اند. بنابراین این حقیقت -و بدون نقصان کلیت- پژوهش در آینده از طریق مطالعه‌ی روندها و پیش‌بینی شرایط کسب‌و‌کارها و دسته‌های مختلف بازار به فعالیتی لازم و حداقلی تبدیل شده‌است؛ در صنعت خدمات مالی [و بانکی] انتظار وقوع تغییرات گسترده و ساختاریافته‌ای می‌رود. تمرکز اخیر بر فین‌تک تصویری جدید از ظهور نقش ارتقاءیافته‌ی فن‌آوری اطلاعات بر بانک‌ها و موسسات مالی/اعتباری است (4) که با افزودن بُعد مبتنی بر فن‌آوری در دو حوزه‌ی پرداخت و انرژی بلوک‌های پایه‌ی بنای یک بانک در سال 2030 را تشکیل می‌دهد (5).


با مروری بر انواع پیش‌بینی و مطالعه‌ی روندهای آینده‌ی بانک و بانکداری که توسط مراجع علمی یا بنگاه‌های مجرب پژوهشی/مشاوره‌ای صورت پذیرفته‌است، تقریبا هیچ روندی یافت نمی‌شود که تاثیری مجمل از آی‌تی نپذیرفته‌باشد. همین خاطرات در آینده (6) کافی‌ است تا حضور ادامه‌دار آی‌تی و هم‌خانواده‌های آن را تثبیت نماید. بانکداری آینده قطعا حالتی بسیار متفاوت از بانکداری امروز خواهد داشت، همان‌‎طور که تصویر بانکداری سنتی –که زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد.- تقریبا یک تصویر کهن غبارگرفته برای جامعه‌‌ی امروز است و این پروسه‌ی تغییر در چرخه‌ی زندگی بانکداری، حاکی از قلبی است که هم متوجه میانه‌ی شالوده‌ی سازمانی بانک‌هاست و هم دگرگونی ذاتی فرآینده، روال‌ها و روتین‌های آن‌ها را در پی خواهد داشت. آن‌چه این میان بیش از پیش نیازمند توجه حاضرین در بازار خدمات آی‌تی بانک‌ها و نظارت نهادهای رگولاتوری و کارکردهای برنامه‌ریزی است مراقبت از عدم انحراف مقولات مبتنی بر آی‌تی است. به عنوان نمونه از چند سال پیش تعریف و تجری راه‌حل‌هایی هم‌چون راه‌اندازی پایگاه‌شبانه‌روزی در بانک‌ها نقل محافل بود. این موضوع تا بدان‌جا گسترده‌شد که در نمایشگاه کنفرانس پنجم تقریبا همه‌ی شرکت‌های معظم ارائه‌ دهنده‌ی خدمات به طور مشخص دستگاهی موسوم به وی‌تی‌ام را به عنوان جایگزینی برای واحد انجام‌دهنده‌ی خدمات یک باجه (یا شعبه در مفهوم عام) برای معرفی و فروش در بازار در چنته داشتند. همین موضوع پیش‌تر از نمونه‌ی مذکور برای رفع نیازمندی کُربنکینگ نیز از جریان مشابهی برخوردار بود. مثال‌های مشابه هم تقریبا برای همه‌ی محصولات رایج‌شده‌ی حاضر بانک‌ها قابل بیان است. وجود همه‌ی این نمونه‌ها برای بازار ایران لازم به نظر می‌رسد اما کم‌تر مشاهده‌شده‌است که در چنین فرصت‌های گردهمایی به ارائه‌ی راه‌حل‌های جامع پرداخته‌شود. اگر هم صحبت از محصولی مرجع و واحد می‌گردد کم‌تر مقصود راه‌حلی یک‌پارچه و فراگیر است و بیش‌تر شامل روایت جدیدی از تک‌محصول‌های قدیمی می‌شود! بانکداری آینده، محصولی را به مشتری پیشنهاد نمی‌دهد... نیاز مشتری را کشف و تحلیل می‌کند و برای آن یک وفقط یک راه‌حل ارائه‌ می‌دهد که قابلیت انطباق مداوم با شرایط محیطی داشته‌باشد.

 

(1) بند یکم، بیانیه‌ی پایانی اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اسفند 1390

(2) بند هفتم، بیانیه‌ی پایانی اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اسفند 1390

(3) سخنرانی ریاست پژوهشکده‌ی پولی و بانکی در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، دی 1394

(4) Boot, A. W. (2016). Understanding the Future of Banking Scale and Scope Economies, and Fintech. The Future of Large, Internationally Active Banks, 55, 431.

(5) Barker, D. (2013). Building the bank of  2030 and beyond, EY GM limited.

(6) لشکربلوکی، مجتبی. (1395).  ویراست دوم کتاب فرامین و فنون تفکر استراتژیک. انتشارات نص
 

*کارشناس پرداخت

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری