10 تغییر دنیای بانکداری تا 2020 میلادی

تصور شما از بانکداری سال 2020 چه خواهد بود؟ این سوالی بود که از 171 بانکدار خبره پرسیده شد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛این جمله مصداق عینی دارد؛ دنیای بانکداری در حال تغییر است و این امر خود به سوال دیگری منجر می شود،سرعت این تغییر و مقیاس آن چقدر است؟  به عنوان مثال  در پنج سال دیگر دنیای بانکداری چطور خواهد بود؟ آیا  روبات های چت در  تمام تلفن های هوشمند و همه اپلیکیشن های موبایل وجود خواهند داشت؟ آیا بیت کوین یا دارایی های دیجیتال دیگر به اشکال رایج پول تبدیل خواهند شد؟

  در تحقیق «وضعیت نوآوری صنعت بانکداری در  2016» ما از 171 شرکت کننده این سوالات را  پرسیدیم و بیشتر آنها که  بانکدار هستند، به ما گفتند تصورشان از بانکداری در 2020 میلادی چه خواهد بود؟

آنها به 10 شیوه مختلف پاسخ دادند:

1-بانکداری سنتی اما همه چیز با موبایل

برخی پاسخگویان  معتقد بودند آینده بانکداری به موبایل تعلق دارد. یکی از آنها نوشته بود: هرچیزی که مشتری نیاز داشته باشد به وسیله موبایل  انجام  خواهد شد. پرداخت های موبایل به طور کامل جایگزین کیف پول واقعی خواهد شد. دیگری نوشته بود این روند به تحقق رویای جامعه  بدون پول نقد منجر می شود. او نوشته بود: به طور حتم نوآوری های بیشتری وجود خواهد داشت اما در موبایل نوآوری ها به کنترل پرداخت های خرد مربوط می شوند و به این ترتیب وجه نقد از دور خارج خواهد شد.

دیگری نوشته بود، موبایل جایگزین تمام کانالهای دیگر خواهد شد اما سیستم بانکداری همچنان قدیمی باقی خواهد ماند. تلفن های هوشمند حوزه ارائه خدمت را در قبضه خود خواهند گرفت . ارائه مشاوره به وسیله روبات ها انجام خواهد شد و به این ترتیب ریسک خطای انسانی از بین می رود. بازارهای مالی  بیش از گذشته کامپیوتری می شوند و به این ترتیب تغییر سهم بازار بیشتر خواهد بود  .

2-بانک ها استارت آپ های  Fintech را جذب می کنند

یکی از پاسخگویان شک داشت  که فرهنگ کنونی استارت آپ ها در سال های آتی ادامه داشته باشد. او اشاره کرد:  تعداد بسیاری محدودی استارت آپ در مقیاس کلان وجود خواهند داشت. بیشتر آنها خریده می شوند و به بخشی از اکوسیستم بزرگتر تبدیل می شوند. او درباره دلیل این پیش بینی توضیحی نداد اما ما حدس می زنیم احتمالا کاهش سرمایه گذاری، افزایش قوانین یا  سینرژی بیشتر میان شرکت های فناوری مالی بانک های نوآور دلایل این روند باشد.

3- تمام فرایندها دیجیتال می شوند

قبل از آنکه بانکداری به عصر موبایل برسد باید فرایندهای طولانی و کاغذبازی های باقیمانده از دوران قدیمی بانکداری را از بین برد. به همین دلیل برخی  پاسخگویان معتقد بودند باید در پنج سال آتی به طور کامل به بانکداری الکترونیک نقل مکان کرد. یکی از بانکداران در این باره نوشته بود: شعبه ها منسوخ خواهند شد یا با همکاری موسسات و شرکت هایی مانند کافی شاپ ها و غیره به حیات ادامه خواهند داد. از سوی دیگر  پاسخگوی دیگری روی افزایش سرعت سیر تکامل دیجیتال تمرکز کرده بود. پاسخگوی سومی نیز پیش بینی کرده بود تراکنش های بانکی در تعداد کمی شعب و به وسیله  گسترش زنجیره بلوک، اینترنت اشیا و  فناوری های پوشیدنی  انجام خواهند شد. او نوشته بود: 95 درصد تراکنش ها دیجیتال خواهد بود. در 2020 میلادی شاهد آغاز  پایان عصر مالکیت خودرو خواهیم بود.

4- بانکها ناپدید می شوند

برخی شرکت کنندگان نیز به فروپاشی کل صنعت بانکداری اشاره کردند. یکی از پاسخگویان نوشته بود:  پس از بحران بانکداری آتی، اوضاع وخیم تر خواهد شد و شاهد ساخت یک زیربنای جدید مالی خواهیم بود. پاسخگوی دیگری با هیجان کمتر  معتقد بود آینده می توان یک نکته را پیش بینی کرد. برخی از جزییات نو می شوند و برخی دیگر همچنان قدیمی می مانند. بسیاری از بانک های بزرگتر  درمسیر خود به سمت  یکپارچه سازی کانال ها پیش  خواهند رفت. آنها نمی توانند هزینه عقب ماندن را تقبل کنند. بانک های کوچکتر  نیز برای حضور در بازار تقلا خواهند کرد. آنها باید با یک منبع طرف سوم شریک شوند یا  در ادغام ها حذف خواهند شد. شرکت های فناوری مالی نیز وارد مرحله پرتلاطم خاص خود می شوند زیرا تهیه کنندگان کوچکتر از بین می روند و شرکت های بزرگتر نیز باید با بانک ها شریک شوند یا توسط آنها از بازار حذف می شوند.  درهرحال  این بخش زیرو روخواهد شد.

پاسخگوی سومی نوشته بود:  به نظر من بانکداری اصطلاح اشتباهی است. مشتریان  یک یا چند شریک مالی خواهند داشت. آنها به تمام  اطلاعات مالی مربوط خود به طور واقعی دسترسی خواهند داشت  و این امر به آنان کمک می کند تا تصمیمات مالی درستی را در فعالیت های روزانه خود اتخاذ کنند. حال باید منتظر بود و دید در این مسیر بانک ها  یا استارت آپ ها در این مسیر به آنان کمک خواهند کرد. 

5- موسسات سپرده گذاری محلی محبوب می مانند

 

برخی پاسخگویان معتقد بودند موسسات سپرده گذاری محلی  همچنان در بخش ارائه خدمات  موفق خواهند بود.  پاسخگویی  در این باره نوشته بود: حیات بانک ها وابسته به موقعیت جغرافیایی آنهاست. جوامع کوچک  همچنان از این موسسات خدمات دریافت خواهند کرد. شهرهای بزرگتر  شاهد تغییری مداوم و گذر به مدل بانکداری دیجیتال خواهند بود. آیا یک شاخه بانکداری میان شعب و بانکداری دیجیتال مبتنی بر موقعیت جغرافیایی ایجاد خواهد شد؟ چنین شاخه ای جالب خواهد بود!

6- قانونگذاران بانک های کوچک را حذف می کنند

برخی پاسخگویان دقیقا  معتقد بودند متضاد این روند اتفاق خواهد افتاد. یکی از بانکداران با اشاره به اهمیت قانونگذاری نوشته بود: در این مرحله ، فناوری  با سرعت خارق العاده ای در حال حرکت است و این حرکت خطی نیست. به همین دلیل پیش بینی آن سخت است. اما کسب و کار موسسات سپرده گذاری کوچک به شدت کاهش می یابد.

 

مگر آنکه دولت  قوانین سخت تری برای  موسسات فناوری مالی در نظر بگیرد.  قانونگذاری یا فقدان آن درهرحال در اینجا به عنوان عاملی در حمایت شرکت های فناوری مالی عمل می کند و در مقابل به موسسات سپرده گذاری کوچک آسیب می رساند.

 

7- کاهش کارمندان و گذر به فناوری

برخی بانکداران پیش بینی می کردند اوج گیری فناوری به کاهش تعداد کارمندان در بخش مالی منجر  خواهد شد مگر آنکه این افراد شغل خاصی داشته باشند مانند  یکی از پاسخگویان که نوشته بود: فقط 20 درصد کارمندان کنونی باقی خواهند ماند اما بانک ها کارمندان بخش فناوری را دوبرابر خواهند کرد. بانک های سنتی نیز کانالهای ارتباط مستقیم خود با تهیه کنندگان کانال های اختصاصی را از دست می دهند.

8 – تغییر کانال ها به فناوری های پوشیدنی و اینترنت اشیا

برخی پاسخگویان نیز پیش بینی می کنند اوج گیری فناوری های پوشیدنی و بانکداری واقعی موبایل حتمی خواهد بود. یکی از همین پاسخگویان به طور جالبی نوشته بود: موبایلی کردن همه امور و اینترنت اشیا. لازم نیست فریاد کشید. گذر به اینترنت اشیا در حال وقوع است. اما با مشکلاتی روبرو است. موسسه گارتنر پیش بینی می کند تا 2020 میلادی 20 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا مجهز خواهند شد. با این وجود هنوز هم تکلیف بخش امنیت آن مشخص نیست. بانک ها باید با احتیاط عمل کنند.

9- عصرروبات ها

یکی از پاسخگویان نوشت: این مورد را می توان اتوماسیون و شخصی سازی در بستر بانکداری نیز نامید.  این به معنای وجود تعداد بیشتر روبات های چت و افزایش استفاده از هوش مصنوعی است اما این روند به اکوسیستم های API نیز اشاره دارد که روی سیستم بانکداری ساخته می شوند.  برای بسیاری از افراد در صنعت بانکداری این روند به معنای رها کردن فناوری های  مربوط به شرکت های فناوری مالی وغول های فناوری است.

10- کاهش هزینه ها و پول نقد در خدمات مالی

به گزارش عصربانک ، در کنار این موارد ارزیابی وضعیت کنونی بانکداری نیز جزو سوال هایی بود که از شرکت کنندگان پرسیده شد: درکل این چشم انداز غم انگیز ادامه می یابد. نرخ تغییر نیز در حقیقت کند است. اما این امید وجود دارد که  حداقل سرعت رشد افزایش یابد اما بازهم تغییر محسوسی ایجاد نخواهد کرد.  در این میان تثبیت سازی در بخش های صنعت بانکداری لازم است.  ظرفیت مازاد این صنعت شبیه وضعیتی است که 40 سال قبل در صنعت فولاد به وجودآمده بود.  به همین دلیل باید به آن رسیدگی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.