کاهش عوارض صنعت بیمه به نفع مردم است

یکی از فعالیت های مهم در توسعه کشورها، صنعت بیمه است که با تمامی صنایع وکسب وکارها در ارتباط است . این صنعت می تواند با کاهش خسارات، تجهیز پس اندازها و افزایش تولید، به رشد وتوسعه اقتصاد کشور کمک کند.

عصر بانک؛* سمیرا بابایی : از انجا که صنعت بیمه یک فعالیت مکمل برای فعالیت های اقتصادی است، درحالی که می تواند به رونق سایر فعالیت ها کمک کند ، اما در عین حال رونق وکسادی اقتصاد به سرعت  برصنعت بیمه تاثیر می گذارد. به همین جهت تحریم برصنعت بیمه بیش از سایر فعالیت ها تاثیر منفی گذاشته بود.شروع اجرای برجام فرصتی برای تقویت فعالیت بیمه ای کشوربود ، که مدیران بیمه ای به مرور در حال فراهم آوردن سازوکارهای مختلف برای رشد ورونق این صنعت هستند.

 

به  همین منظور به سراغ مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی رفته وبه بحث پیرامون این صنعت پرداختیم که در ذیل می خوانید.

 

مدیرعامل بیمه دی در پاسخ به سوال خبرنگار ما، مبنی براینکه آیا سهام دار عمده شرکت بیمه دی بنیاد شهید است، گفت: سهام اصلی این شرکت متعلق به گروه مالی بیمه دی بوده که شامل بانک اقتصاد نوین ، اقتصاد کوثر و اندوخته شاهد است .مجموعه بنیاد شهید به بیمه دی پیشنهاد داد  که واحدهای اقتصادی آن به صورت حرفه ای اداره شود و سعی کنند تا با حفظ ضوابط ومقررات پیش رفته وحرکتی روبه پیشرفت داشته باشد. این شرکت یک بیمه جنرال است  و درجهت مجموعه بنیاد شهید حرکت می کند  و تمام خدمات بیمه ای بنیاد شهید از طریق مناقصه انجام می شود که درکنار آن بیمه دی نیز به عنوان یک شرکت بیمه ای با رعایت تمام ضوابط حضور دارد.

 

وی ادامه داد: عمده فعالیت ها دراین شرکت رویکرد اقتصادی دارد و با توجه به شرایط موجود دربازار ،پرتفوی شرکت مستثنی از شرایط کلی بازار نیست .

 

بختیاری درمورد استراتژی ها وبرنامه های شرکت بیمه دی افزود:  توسعه بیمه های عمر وگسترش بیمه های مسئولیت به خصوص در بخش حمل ونقل را مبنای کار شرکت قرارداده وسعی کردیم تا بیمه های زندگی راگسترش دهیم و فراهم کردن زیر ساخت های مناسب برای بیمه های زندگی یکی از اقدامات در این زمینه بوده است .به دلیل اینکه شرکت معتقد به عملگرایی است در سطح جامعه روی محصولات بیمه ای تبلیغاتی انجام نمی دهیم .

 

مدیرعامل بیمه دی  درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه بیمه های عمر اظهار داشت : با توجه به این که بیمه های عمر محور توسعه آینده کشورهستند ، در گام اول توانسته ایم در سطح استراتژی حرکت کرده و درگام دوم برنامه ها را کارشناسی ویک تیم قوی تجهیز و در گام سوم زیرساخت نرم افزاری فرآیندی بیمه عمر را بهره برداری کردیم . درحال حاضر درحد یک پایلوت است  و زمان بهره برداری، آن را رسانه ای خواهیم کرد. گام چهارم تمرکز کمپین تبلیغاتی بیمه عمربا این شعار است:« بودن یا نبودن مسئله یک عمر است»یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، طراحی نظام وساز وکارهای سرمایه گذاری مجزا برای بیمه عمر است که کاملا مستقل از سایر بخش های بیمه ای  عمل می کند.

 

بختیاری درمورد لایحه دوم استراتژی شرکت بیمه دی گفت: بیمه مسئولیت با رویکرد حمل ونقل را مدنظر داریم که خوشبختانه به شکل مطلوب در حال پیگیری است ودر تلاش هستیم در یک افق سه ساله، شرکتی توانمند ومتعهد داشته تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

 

وی درمورد شعار شرکت بیمه دی با عنوان« با شما برای جبران» بیان کرد: بعد از یک سال و نیم مطالعه ، این شعار را انتخاب کردیم  تا به مردم بگوییم ما برای جبران آماده ایم.

 

مدیرعامل بیمه دی درمورد قابلیت های صنعت بیمه کشور تصریح کرد: باید در صنعت بیمه خدمات جدید به  ویژه برای نسل جوان طراحی کنیم  که خوشبختانه در بیمه دی روی این مسئله برنامه ریزی هایی صورت گرفته است . همچنین باید ضریب نفوذ بیمه را درکشور گسترش دهیم  . زمانی که در افق اسناد بالادستی و برنامه پنجم بررسی می کنیم، متوجه می شویم که صنعت بیمه قابلیت بهبود دارد و برای ارائه محصولات جدید نیازمند به مجوز بیمه مرکزی هستیم.

 

بختیاری درمورد سرمایه گذاری های اقتصادی در بیمه دی گفت : یکی از مولفه های اصلی شرکت ایجاد سازوکار سرمایه گذاری برای پشتیبانی از بیمه های عمر بوده و در بلند مدت سرمایه گذاری در این بیمه نامه را درنظر داریم که  زیرنظر متخصصین فن انجام خواهد شد. مدیرعامل بیمه دی درمورد سطح توانگری شرکت بیمه دی افزود : طی سه سال گذشته سه بار ارتقا رتبه توانگری داشته ایم  و درحال حاضر در سطح دو توانگری قرار داریم و این نشان دهنده روند روبه بهبود شرکت است.

 

همچنین ساختار سرمایه گذاری را بازسازی کردیم وشعب و نمایندگی ها منسجم تر وپرتفوی شرکت بهینه شده و درنهایت نظام منسجم با اهداف بلندمدت  درشرکت حاکم شده است.

 

وی ادامه داد: ظرف سه سال گذشته شرکت سود آور بوده وتوانسته ایم بخشی از زیان انباشته قبل را جبران کنیم ودر حوزه کارکنان شرکت  نیز رویکرد حرفه ای داشته ایم.

 

بختیاری درمورد اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت شرکت بیمه دی اعلام کرد: گام اول برای کنترل بحران ها، سامان دهی ومهارمشکلات بود،گام دوم مرحله تثبیت برای افزایش سرمایه و مرحله آخر شکوفایی یا تعالی بود که به خوبی دراین زمینه پیشرفت کرده ایم.

 

وی درمورد سرمایه گذاری در صنعت بیمه ادامه داد: سرمایه گذاری در صنعت بیمه باید با رعایت آیین نامه شماره 60 انجام شود و این آیین نامه ضوابط مربوطه را تعیین می کند که شرکت های بیمه به چه میزان دربانک ، املاک و بورس سرمایه گذاری کنند . بیمه مرکزی نیز در این زمینه نظارت دارد و شرکت های بیمه خارج از آن نمی توانند فعالیت کنند که به دلیل صیانت از منافع بیمه گذاران نباید وارد شرکت داری شوند . مدیرعامل بیمه دی درمورد فعالیت بیمه گران خارجی وسرنوشت صنعت بیمه بعد از برجام اظهار داشت: برجام یک دستاورد فوق العاده  بزرگ برای کشور است . البته نباید انتظار داشت یک شبه یا با گذشت یک سال از برجام تمام مشکلات این صنعت حل شود چرا که  این کار نیازمند زمان است . وی درمورد ارتباطات بیمه ای با خارجی ها گفت : ما سه نوع ارتباط بیمه ای شامل واگذاری ریسک به خارج از کشور ، قبولی اتکایی وتعاملات کارشناسی داریم و دراین مدت کوتاه بعد از برجام ارتباطات بین المللی در سطح مناسبی قرارگرفت که البته به دلیل شرایط بد تحریم، صنعت بیمه هر ریسکی را به خارج  انتقال نمی دهد.  البته بیمه مرکزی با یک توازن منطقی که به نفع کشور باشد و منافع ملی رعایت شود، سعی کرده تا  قبولی اتکایی داشته باشد.

بختیاری ادامه داد: برای تعاملات و معاملات بین المللی باید تمام موانع رفع شود ولی درحال حاضر در زمینه تبادلات بیمه ای با دنیا مشکلاتی وجود که امیدواریم برجام تاثیرات مثبت خود را بر این صنعت نشان دهد.

 

مدیرعامل بیمه دی در پاسخ به سوالی مبنی بر وعده وزیراقتصاد برای حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه تصریح کرد: اگر مالیات برارزش افزوده یا هرگونه عوارض از صنعت بیمه برداشته شود ، درنهایت به نفع بیمه گذار است و باعث می شود میزان خرید پوشش های بیمه ای بیشتر شود. بهتر است عوارض به خدماتی وضع شود که برای جامعه مضراست مانند سیگار و لوازم آرایشی تا درنتیجه مصرف آن پایین آید.

 

وی درمورد ضریب نفوذ بیمه درکشور ادامه داد: یکی از شاخص هایی که نشان دهنده پیشرفت جامعه است ضریب نفوذ بالا است.

 

دراین صنعت باید عوارض را کم کنیم .امیدواریم همه عوارضی که در قانون برنامه وجود دارد، برداشته شود زیرا هر چه میزان عوارض کمتر شود بیمه گران فقط نرخ غیرفنی حق بیمه ها را دریافت می کنند و آنچه بابت بهای ریسک است دریافت کرده که مبنای آن اکچوری است .مردم نیز بیشتر علاقه مند  به خرید بیمه نامه شده و درنتیجه باعث گسترش فرهنگ بیمه خواهد شد.

 

بختیاری ادامه داد: هر چه قدر عوارض دریافتی در صنعت بیمه بیشتر شود در نهایت به ضرر مردم خواهد بود. به عنوان مثال: بین 6 تا 9 میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه نامه داریم و اگر تصادفی رخ دهد زندان ها پرمی شود که این امر جز معضلات اجتماعی است ولی اگر نرخ کلی حق بیمه ها پایین آید متقابلا پرداخت آن برای مردم راحت تر بوده ومردم بیشتر به سمت خرید بیمه نامه خواهند رفت . وی افزود: همانگونه که بانک متعلق به سپرده گذاران است ، شرکت بیمه نیز متعلق به بیمه گذاران است.بازده شرکت های بیمه در مقایسه با سایر صنایع پایین است و چون  بیمه، صنعت ممیزی است ، امیدواریم حاکمیت عنایت لازم را انجام و اجازه دهند شرکت های بیمه آزادانه تر عمل کنند.

 

مدیرعامل بیمه دی درمورد تصمیم دولت درمورد ارائه بیمه عمر همگانی از محل یارانه ها افزود: این اقدام دولت هم به نفع مردم وهم شرکت های بیمه است به شرط اینکه در قالب صنعت بیمه باشد و قرارداد با شرکت های بیمه بسته و مستقل از شرکت های بیمه عمل نکنند.

 

بختیاری درمورد تصمیم نمایندگان برای کاهش تصدی گری بیمه مرکزی ادامه داد: در حال حاضر تصدی گری دربیمه مرکزی نداریم و نگاه بیمه مرکزی راهبری و نظارتی است و فقط بخش کمی از واگذاری اتکایی اجباری دربیمه مرکزی وجود دارد که آن هم از ابزارهای کنترلی بیمه مرکزی است. البته قصد دارند این درصد را پایین آورده و بیمه مرکزی به جای این که فکر سود و زیان خود باشد، همواره رویکرد حمایتی داشته باشد.

 

/عصراقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.