فن‌آوری زنجیره الواح و پول‌های رمزی

کاربردهای تجاری فن‌آوری زنجیره الواح فراتر از پول‌های رمزی است.

عصر بانک؛دکتر جلالی نائینی، مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولی و بانکی،در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در مورد «فن‌آوری زنجیره الواح و پول های رمزی: یک برداشت فرگشتی از پول و سیستم‌های پرداخت» به سخنرانی پرداختند. در ابتدا تاریخچه مبادلات مبتنی بر فرآیندهای مبادله کالا‌ها، ابزارهای مبادله و سازوکارهای پرداخت مورد تبیین قرار گرفت. در همین راستا، فرآیند تکاملی زنجیره الواح از پول کالایی، اعتبار، پول فرمانی، پول بانکی، پول الکترونیک، پول‌های رمزی و سیستم پرداخت غیرمتمرکز بررسی شد.

فن‌آوری زنجیره الواح و پول‌های رمزی

جلالی نائینی همچنین به شیوه‌های گردآوری اطلاعات پرداخت و افزود: در اجتماعات کوچک جمع‌آوری اطلاعات بطور غیرمتمرکز و داوطلبانه با هزینه کم انجام می‌گیرد و در جوامع بزرگ و پیچیده برای هم‌افزود کردن اطلاعات نیاز به فن‌آوری‌های مدرن است تا هزینه‌ها از بعد اقتصادی قابل توجیه باشند.

او در ادامه گفت: زنجیره الواح (بلوک‌چین) یک دفتر کل توزیع‌شده (مشترک) است که متشکل از گره‌های مالی بوده و مرتباً به‌هنگام می‌شود.

 

پردازشگرهای غیرمتمرکز، تلاش می‌کنند بر اساس الگوریتم‌های محاسباتی مربوطه، از ترکیب تراکنش‌ها، الواح جدید ایجاد کنند. در صورت وجود خطا در دستور تراکنش (برای مثال اگر مبلغ تراکنش بیش از موجودی آدرس مبدا باشد) الواح ساخته‌شده براساس آن قابل اضافه‌شدن به زنجیره الواح نخواهند بود و لذا تراکنش تایید نمی‌شود.

او در ادامه بیان کرد: زنجیره الواح، اطلاعات از شبکه کامپیوترهای شخصی را بطور غیرمتمرکز ذخیره و نیز توزیع می‌کند. اطلاعات فقط در سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود بلکه در دسترس همگان است. پس نه فقط مشکل «اطلاعات خصوصی» و امکان مخدوش‌کردن اطلاعات و نابودی سیستم توسط یک شخص یا شرکت برطرف شده، بلکه با نظارت همگانی صحت رکوردها بطور شفاف تایید می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ شرکت یا شخص، مالک اطلاعات نیست به عبارت دیگر، اطلاعات خصوصی وجود ندارد. هر قدر که پول غیر ملموس‌تر و مجازی‌تر شود اهمیت اطمینان و درک مشترک از واقعیت آن بیشتر می‌شود. یکی از کاربردهای مهم فن‌آوری زنجیره الواح، استفاده از پول‌های رمزی است که معروف‌ترین آنها بیت‌کوین است و اولین پول دیجیتالی است که مشکل چند بار هزینه‌کردن را حل کرده است. پول‌های رمزی مانند اسکناس بی‌نام (ناشناس) هستند. کاربردهای تجاری فن‌آوری زنجیره الواح فراتر از پول‌های رمزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.