خط فقر چقدر است؟

مرکز پژوهشهای مجلس با استناد به گزارش های ارائه شده خط فقر سال جاری را برابر با یک میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام کرده است .

عصر بانک؛ به گزارش خبرآنلاین، خط فقر غالبا به صورت رسمی از سوی دستگاه های اجرایی اعلام نمی شود از این رو گمانه زنی های فراوانی در این زمینه وجود دارد . در حالی که مرکز پژوهشهای مجلس خط فقر را برای خانوار ایرانی یک میلیون و هشتصد هزار تومان در ماه اعلام کرده است ،  نایب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار سال گذشته خط فقر خانوارهای شهری را حدود 2 میلیون و 250 هزار تومان در ماه ، اعلام کرد و برخی نیز این رقم را با اندکی تقلیل 2 میلیون تومان دانسته اند .

 

اخرین آمار رسمی اعلام شده در این زمینه به سال 1386 باز می گردد . خط فقر در این سال 650 هزار تومان اعلام شده بود .  پس از آن هیچ گاه خط فقر به شکل رسمی اعلام نشده است اما مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با استناد به اینکه مراجع غیر رسمی خط فقر در سال 1395 را برآورد کرده اند، این رقم را یک میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام کرده است .

 

شیوه استخراج این عدد در این گزارش اشاره نشده است .  به این ترتیب حداقل دستمزد تعیین شده در سال جاری برای کارگران هنوز فاصله ای قابل توجه را با خط فقر برآورد شده در کشور دارد . این بدان معناست که جمعیت فراوانی از افرادی که دارای شغل هستند، به رغم اشتغال، فقیر محسوب می شوند که این امر آسیبی جدی برای بازار کار و اجتماع ایران محسوب می شود .

 

برآوردها نشان می دهد متوسط حقوق دریافتی شاغلین در بدنه دولت و شرکت های دولتی معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان است به این ترتیب درآمد این قشر نیز با خط فقر ، تطابق دارد .  از سوی دیگر باید توجه داشت خط فقر در حالی برابر با یک میلیون و هشتصد هزار تومان برآورد شده است که بانک مرکزی متوسط هزینه هر خانوار ایرانی را در سال 1394 معادل با 2 میلیون و 938 هزار و 800 تومان اعلام کرده است .  

 

عقب ماندگی دستمزد از تورم و پایین بودن سطح دستمزدها یکی از مهمترین دلایلی است که در سال های اخیر سبب شده است خانوارهای ایرانی با رفاه اندک روبرو باشند .  بررسی وضعیت سبد هزینه ای خانوار ایرانی نشان می دهد بخش مهمی از درآمدهای این خانوارها به تامین هزینه های خوراک ، پوشاک، مسکن و آب و برق و سوخت و حمل و نقل اختصاص دارد . این مساله بسیار مهم موجب می شود سهم تفریح، مسافرت و امور  فرهنگی در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی پایین باشد . 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.