پشت صحنه یک تراکنش پرداخت الکترونیکی

انجام تراکنش با کیفیت ،خدمتی است که برای تحقق آن، بایستی تعداد زیادی خدمت در پشت صحنه بین فعالان صنعت پرداخت الکترونیکی ردو بدل شده باشد.

عصر بانک؛در بازار پرداخت الکترونیکی، خدمات مختلفی ارائه می شود.عمده این خدمات توسط psp ها و در درجه دوم توسط بانک ها و در درجات بعدی توسط پیمانکاران و کارگزاران محلی ، شرکت های نرم افزاری و حتی شرکت های سخت افزاری ارائه می شود .

 

انجام تراکنش با کیفیت ،خدمتی است که برای تحقق آن، بایستی تعداد زیادی خدمت در پشت صحنه بین فعالان صنعت پرداخت الکترونیکی ردو بدل شده باشد.

1)  نا ملموس بودن

تراکنش با کیفیت ،نا ملموس است و تا قبل از کشیدن کارت در فروشگاه ، فروشنده و خریدار نمی توانند آن را لمس کنند. ممکن است نتیجه خدمات با کیفیت قبلی، یک پیش داوری در ذهن ایشان ایجاد کرده باشد که این همان تاثیر برند است.

امروزه برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت ، برای ملموس کردن کیفیت برتر خود نزد فروشندگان ، اقدامات متنوعی را انجام می دهند. مثل به کارگیری پایه ای زیبا برای کارتخوان ،شمایل زیبای کارتخوات و نظایرآن.

به همین منوال ، در رستوران ها ، برای اینکه کیفیت غذا را قبل از خورده شدن ملموس کنند ، اقدامات متعددی انجام می دهند . سرو غذا در بشقاب گران قیمت ، درج لوگوی رستوران در کنار ظروف آن ، سرو نوشیدنی های اشتها آور و … .

 

2)  نا مشابه بودن و نا پیوستگی

سرعت بالای انجام تراکنش بخش مهمی از یک تراکنش باکیفیت است .با این حال، در هربار استفاده از کارت خوان ، ممکن است به دلایل مختلفی شاهد تکمیل تراکنش در زمان های متفاوتی باشیم.

مثال دیگر رفتار فردی است که برای پشتیبانی دوره ای کارت خوان ها اقدام می کند.

رفتار هرروز فرد ، تابعی از عوامل بسیار متعدد است . پشتیبان یک روز خندان ، با روحیه و با دقت برسرکار حاضر می شود و روزی دیگر غمگین ، بی روحیه و بسیار بی دقت به سراغ فروشگاه ها می رود .

3)  تفکیک ناپذیری

 

سال هاست که شرکت های  اداره کننده خدمات پرداخت ، اقدام به راه اندازی مرکز  تماس نموده و شماره آن را به عنوان تنها کانال تماس تبلیغ می کنند.

 

ولی هنوز هم شاهدیم که فروشندگان پس از نصب کارت خوان ، از فرد پشتیبان درخواست می کنند که شماره تلفن همراه خود را به آن ها بدهد . دیگر اینکه پس از سرکشی و رفع عیوب احتمالی دستگاه کارت خوان تا روزها بعد ،هرگونه ایراد پیش آمده متوجه فرد پشتیبان می دانند .

به همین منوال در رستوران نیز، بخش زیادی از کیفیت لمس شده ، نه مربوط به غذا ، که مربوط به طرز برخورد گارسون ها با مشتری است .

4)  فساد پذیری

 

در لحظه ای که مشتری نیاز دارد تا با استفاده از کارت ، تراکنش خریدی را انجام دهد ،چنانچه به هر دلیل این مهم میسر نگردد ، آن خدمت ، علیرغم اینکه بار پردازشی سامانه ها وارد نمونه است ،فاسد شده است . خصوصا در وضعیت کنونی که فروشنده بلافاصله دستگاه کارتخوان دیگری را پیشنهاد میکند .

با همین منوال در رستوران نیز ،اگر به عنوان مثال در ساعت 7 تا 8 عصر نیمی از میزها خالی باشد،خدمت قابل ارائه از طریق این میزها فاسد شده است.

 

حال آنکه ممکن است در ساعتی  علی رغم وجود مشتری (درخواست) میزی برای نشستن دیگر وجود نداشته باشد .

 

/کتاب پرداخت الکترونیک به زبان ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.