نظارت بر بازار آنلاین با حضور بخش خصوصی

افزایش یافتن کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور از یکسو و ناگزیر بودن از توسعه آنها در فضای مجازی کشور از سویی دیگر باعث شده تا سخت‌گیری‏هایی برای حمایت از فعالیت آنها وجود داشته باشد اما حالا به تدریج راهکارهایی برای حمایت از آنها ارائه می‌شود. یکی از این راهکارها ستاره دار کردن فعالیت این نوع از کسب‌وکارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است.

عصر بانک؛بحث درباره چگونگی فعالیت شرکت‌های اینترنتی و مجازی که حالا توسعه بیشتری در  میان کسب‌وکارها پیدا کرده‌اند همچنان میان مسوولان دولتی و غیر دولتی ادامه دارد. کسب‌وکارهایی که برای بازارهای سنتی جدید اما برای کاربران اینترنت رایج و مورد نیاز است اما نظارت بر آنها همچنان با ابهاماتی همراه است هرچند که مورد تاکید مسوولان دولتی است. اما براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از 30 بهمن ماه گذشته تا 4 اسفند ماه جاری 236 شکایت به این مرکز ارسال شده است. هرچند که این شکایت‏ها شامل شکایت‏های قابل رسیدگی و غیرقابل رسیدگی هستند اما براساس طبقه‌بندی این مرکز تنها آن دسته از شکایت‌ها قابل رسیدگی شناخته می‏شوند که از سایت‏های دارای نماد به همراه شرح کامل شکایت، شماره سفارش یا کد پیگیری و نام و نام خانوادگی شاکی باشند، بنابراین این شکایات بررسی و به نتیجه می‌رسند اما شکایت‌های غیرقابل رسیدگی که این مرکز قادر به پاسخگویی آنها نیست آن دسته از شکایت‌هایی است که از سایت‏هایی که نماد معتبر ندارند، شکایت‌های بدون درج پیش فاکتور، عدم شفافیت مورد شکایت و شکایت درخصوص خریدهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شده باشد است. مراکزی که تعداد آنها کم نیست و در فضای نرم‌افزارهای مجازی به شدت رو به توسعه هستند.

 

پیش از این رمضانعلی صادق زاده، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بررسی طرح واگذاری نظارت بر شبکه‏ های مجازی به شرکت‌های شناسنامه‏دار خبر داده بود. به گفته او اگرچه اکنون مکانیزم خاصی برای نظارت بر جوامع نظارتی وجود ندارد، اما از جمله طرح‌های مورد نظر این مرکز برای کنترل امنیت تمامی ابعاد فضای مجازی واگذاری نظارت بر فضای مجازی به شرکت‌هایی است که دارای شناسنامه هستند تا با تعریف وظایف نظارتی در قالب صنفی کارآیی نظارت بر این فضا افزایش یابد. اما افزایش یافتن کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور از یکسو و ناگزیر بودن از توسعه آنها در فضای مجازی کشور از سویی دیگر باعث شده تا سخت‌گیری‏هایی برای حمایت از فعالیت آنها وجود داشته باشد اما حالا به تدریج راهکارهایی برای حمایت از آنها ارائه می‌شود. یکی از این راهکارها ستاره دار کردن فعالیت این نوع از کسب‌وکارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است.

 

براساس این طرح که برای ارتقای کیفی کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش رضایتمندی کاربران فضای خرید اینترنتی انجام می‌شود کسب‌وکارهای اینترنتی با هدف اعطای نماد اعتماد الکترونیکی دو تا 5ستاره رتبه‌بندی می‌شوند. به این ترتیب قرار است به‌زودی شاخص های مورد نیاز بر اساس نیازهای بومی کشور بررسی و نحوه سنجش، شرایط احراز و روش نظارت و پایش برای هر یک از ستاره‏ها مشخص شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این‌بار قصد دارد با مشارکت این شرکت‌ها طرح را به مرحله اجرا بگذارد و بر این اساس و با هدف فراهم کردن امکان مشارکت کسب‌وکارهای اینترنتی به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی این طرح، از صاحبان این کسب‌وکارها خواسته تا در آن شرکت کنند و نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص شاخص‏های کیفی و کمی، نحوه اختصاص امتیازات، شیوه سنجش شاخص و سایر موضوعات مطرح در حوزه رتبه بندی کسب‌وکارهای اینترنتی واختصاص ستاره‌های 2 تا 5 نماد اعتماد الکترونیکی ارائه دهند.

/دنیای اقتصاد

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.