هیجان بورسی ها پس از یک “انتخاب”

در هفته گذشته با پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جهموریِ ایران، نگرانی های فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده تفاهمات ایران با جهان، کمرنگ شد و با این خوش‌بینی دماسنج بازار سرمایه بعد از مدتها کانال 81 هزار واحدی را رد کرد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، با برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از بامداد شنبه همه مردم ایران از جمله اهالی بازار سرمایه لحظه به لحظه به آمارهای وزارت کشور چشم دوخته بودند تا با شنیدن آمارهای ابتدایی حدس بزنند آینده اقتصادی ایران در 4 سال پیش رو به کدام سمت خواهد رفت.

 

وقتی وزارت کشور آمارهایی از پیشی گرفتن حسن روحانی را اعلام کرد، فعلان اقتصادی و  بازار سرمایه کشور به شرایط اقتصادی کشور در طی 4 سال آینده خوش‌بین شدند و این هیجانات مثبت باعث شد بورس تهران از ابتدای باز شدن معاملات شرایط رو به رشدی به خود گیرد و شاخص کل بازده نقدی و قیمتی حدود 800 واحد رشد کند. اما این روند صعودی در روزهای بعدش چندان پایدار نماند و با فروکش هیجانات نماگر بازار شروع به اصلاح خود کرد.

 

در شنبه هفته گذشته اکثریت گروه‌های بورسی از جمله گروه‌های خودرو، نفت و سوخت هسته ای، فلزات اساسی و قندی ها یک دست رشد کردند اما یک روز بعد خودرویی ها و تعداد زیادی از نمادهای فلزات اساسی روند نزولی را از سر گرفتند.

 

در 27 اردیبهشت‌ماه سال 1396 شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز 80 هزار و 334 واحد قرار داشت، اما با خوش‌بینی‌ها نسبت به پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در شنبه گذشته دماسنج بازار سرمایه توانست کانال 81 هزار واحدی را رد کند اما در روزهای بعد از آن با کاهش هیجانات نماگر بازار با کاهش‌هایی مواجه شد و در نهایت در آخرین روز دادوستدهای تالار شیشه‌ای این عدد در تراز 81 هزار و 146 واحدی رسید و با این حساب در پنج روز کاری بورس تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست در مجموع 812 واحد نسبت به ابتدای هفته بالاتر بنشیند.

 

همچنین شاخص آزاد شناور که در ابتدای هفته در تراز 87 هزار و 624 واحدی قرار داشت، در چهارشنبه گذشته به رقم 88 هزار و 758 واحدی رسید و در نتیجه توانست 1134 واحد رشد کند. شاخص کل هم وزن نیز در این مدت 281 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 702 واحدی رسید.

 

علاوه بر این شاخص بازار اول با رشد 226 واحدی از رقم 55 هزار و 784 واحدی به عدد 56 هزار و 10 واحدی رسید و شاخص بازار دوم با صعود 3663 واحدی در تراز 181 هزار و 571 واحدی رسیده است.

 

بعد نیست نگاهی هم داشته باشیم به شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی که در هفته گذشته در رقم 3130 واحدی قرار داشت و طی پنج روز کاری توانست 15 واحد رشد کند و به رقم  3145 واحدی برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.