بیت‌کوین ارزشمندتر از همیشه

در دنیای مدرن امروزی که ارز دیجیتالی و مجازی رایج شده است، شاید بسیاری از ما هنوز اهمیت استفاده از بیت‌کوین و حتی چگونگی کارکرد آن را به خوبی ندانیم. بیت‌کوین در حقیقت به‌عنوان ارز رمزنگاری‌شده شناخته می‌شود؛ یک دارایی دیجیتالی که فقط به‌عنوان داده وجود دارد.

عصر بانک؛ارزش پولی که ما در همه عمرمان استفاده کرده‌ایم، از طرف یک دولت یا نهادهای بزرگ و مسوول مشابه آن حمایت شده است. در واقع موجودیت ملموس و فیزیکی پول‌ها همیشه به همین شکل بوده است. بیت‌کوین اما نه قابل لمس است و نه تحت حمایت و پشتیبانی؛ با این حال اما هنوز در انجام معاملات برای بعضی افراد ارزش دارد. این ارز دیجیتالی از سال 2009 در اینترنت رایج شد و در آن زمان ارزش هر بیت‌کوین کمی کمتر از ارزش پول‌های واقعی بود. حالا اما هر بیت‌کوین ارزشی بیش از 2000 دلار دارد. هر چند بیت‌کوین در عصر دیجیتال و اینترنت جالب و مفید به نظر می‌رسد، اما ساختار ناشناخته و مرموز آن بستر مناسبی برای جرائم و حملات اینترنتی فراهم آورده است.

 

بیت‌کوین چیست؟

 

در دنیای مدرن امروزی که ارز دیجیتالی و مجازی رایج شده است، شاید بسیاری از ما هنوز اهمیت استفاده از بیت‌کوین و حتی چگونگی کارکرد آن را به خوبی ندانیم. بیت‌کوین در حقیقت به‌عنوان ارز رمزنگاری‌شده شناخته می‌شود؛ یک دارایی دیجیتالی که فقط به‌عنوان داده وجود دارد. ساختار نوآورانه بیت‌کوین باعث شده است این ایده در مدت کوتاهی به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست جهانی تبدیل شود. پولی که در بانک دارید و به‌صورت یک عدد اعتباری میزان آن را می‌دانید، می‌تواند به یک ارز فیزیکی و ملموس تبدیل شود. بیت‌کوین اما هرگز شکل و صورت فیزیکی نداشته و همیشه به همان شکل داده وجود خواهد داشت. همچنین بیت‌کوین هیچ مقررات خاص و چارچوب قانونی معمولی ندارد. از طرفی ارزش بیت‌کوین به‌طور کلی و همیشه از سوی بازار تعیین می‌شود و این بازار ظاهرا این روزها حسابی داغ است.

 

بیت‌کوین در یک کیف پول دیجیتالی ذخیره می‌شود و می‌توان این کیف پول را روی یک هارددرایو یا موبایل هوشمند نگه داشت. پس‌انداز کردن بیت‌کوین شبیه به این است که تمام پول‌ها را بدون نگرانی و دغدغه در محلی امن نگه داریم. اگر اتفاقی برای کیف پول دیجیتالی بیفتد، احتمالا اطلاعات مربوط به پول‌ها در خطر قرار می‌گیرند. ارسال و دریافت پول با مشخص کردن مشتری یا طرف مقابل با یک آدرس بیت‌کوینی معین که هر کیف پول دیجیتالی دارد، انجام می‌شود. چند دقیقه بعد بیت‌کوین‌ها کیف پول دیجیتالی شما را ترک کرده و در کیف پول دیجیتالی طرف مقابل نمایان می‌شوند.  بیت‌کوین به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. بیت‌کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم‌هزینه را هم فراهم می‌کند. شبکه بیت‌کوین سیستم کنترلی متمرکز ندارد و از طریق هیچ سازمان، موسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تایید هر انتقال بیت‌کوین، تقریبا 10 دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام طرف‌های معامله از آن آگاه خواهند شد. وب‌سایت‌های بسیار کمی بیت‌کوین را می‌پذیرند، اما به هر حال وجود دارند. مبادلات پولی در دنیای واقعی به طرز قابل توجهی آسیب‌پذیر است، اما به هر حال نباید فراموش کرد که استفاده از بیت‌کوین در یک فضای مجازی انجام می‌شود و احتمال حملات و سوء‌استفاده‌های اینترنتی هم همیشه وجود دارد.

 

آیا بیت‌کوین واقعا ناشناخته است؟

 

تراکنش‌های مالی در قلب بیت‌کوین هستند و بیت‌کوین قدرتش را از بلاک‌چین‌ها (نوعی دفاتر حسابرسی دیجیتال یا دیتابیسی که تراکنش‌های مالی انجام‌شده با ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین، در آنها ثبت و نگهداری می‌شوند) می‌گیرد. شما می‌توانید اطلاعات بلا‌چین را برای هر آدرس کیف پول دیجیتالی هم نمایش بدهید. حتما لازم نیست بدانید که آن کیف پول دیجیتالی متعلق به کیست، اما به خوبی می‌دانید که درون بلاک‌چین‌ها چه چیزهایی هست، چون بلاک‌چین‌ها در واقع یک دفتر کل عمومی هستند. شاید درباره «بیت‌کوین ماینینگ» شنیده باشید؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از یک کامپیوتر برای خرد کردن اعداد و ارقام برای استفاده در بلاک‌چین استفاده می‌کنید. این همان شیوه‌ای است که تراکنش‌ها از طریق آن تایید می‌شوند و در مقابل شما مقداری بیت‌کوین به‌دست می‌آورید. این شیوه بسیار راحتی برای به‌دست آوردن بیت‌کوین است، اما مشکل اینجاست که این شیوه نیاز به صرف زمان نسبتا زیادی دارد. بنابراین حالا شما به یک مزرعه سرور نیاز دارید تا از این روش بیت‌کوین‌های بیشتری به‌دست بیاورید.

 

مدل و الگوی «اثبات کاری» برای بلاک‌چین‌ها معمولا مورد توجه سازمان‌هایی است که نمی‌خواهند کار خاصی با بیت‌کوین‌ها انجام بدهند. ساختار دیتابیس یک بلاک‌چین در برابر دستکاری و سوءاستفاده بسیار مقاوم است و به همین دلیل می‌تواند به شیوه‌های مختلف مدیریت شود. کشورهای سنگال و تونس در حال حاضر از ارزهای ملی مبتنی بر بلاک‌چین استفاده می‌کنند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس هم امیدوار است استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین به مردم فقیری که برای پس‌انداز و استفاده از پول‌هایشان به هیچ بانکی دسترسی ندارند، کمک کند.

 

معنای بیت‌کوین برای اقتصاد چیست؟

 

ارزش بیت‌کوین در حال افزایش است، چون افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند. طرفداران بیت‌کوین معتقدند که بی‌تردید آینده مبادلات مالی و اقتصادی در اختیار بیت‌کوین خواهد بود. مردم عادی به ارزهای رمزنگاری شده علاقه‌مند می‌شوند، اما این تکنولوژی هنوز برای استفاده و پذیرش عمومی بسیار پیچیده است. اقتصاد جهانی مثل همیشه روندهای صعودی و نزولی دارد، همان‌طور که ارزش بیت‌کوین هم چنین روندهایی را تجربه می‌کند.  اگر در سال 2010 هزار بیت‌کوین می‌خریدید، حالا این مقدار ارزشی برابر 35 میلیون دلار داشت. اگرچه در صورتی که هزار بیت‌کوین را در اوایل سال 2014 می‌خریدید، حالا تنها یک‌چهارم این مبلغ ارزش داشت. تصور کنید بر مبنای بیت‌کوین حقوق می‌گرفتید و تنها چند روز بعد از آن ارزش حقوق‌تان به نصف کاهش پیدا می‌کرد. اقتصادی با چنین نرخ تورمی اصلا با ثبات نیست، اما بیت‌کوین مزیت بهره‌برداری در کنار پول رایج تحت حمایت دولت را دارد. تقریبا هیچ فردی همه دارایی‌هایش را به بیت‌کوین تبدیل نمی‌کند.

 

آیا بیت‌کوین دوام دارد؟

 

برنامه‌نویسان همچنان درباره بهترین شیوه‌های مدیریت بیت‌کوین برای آینده بحث می‌کنند. با این اوصاف بیت‌کوین به سرعت در حال رشد و رواج یافتن است. این در حالی است که گویا قرار است ارز رمزنگاری شده دیگری هم ایجاد شود تا بازار این نوع ارزهای مجازی شکل رقابتی‌تری به خودش بگیرد. در حال حاضر تعداد کشورها و وب‌سایت‌های پذیرنده بیت‌کوین رو به افزایش است. ارزش بیت‌کوین در سال 2016 از ارزش تمام ارزهای بانکی فراتر رفت. این ارز مجازی از ماه فوریه تاکنون رکورد ارزش‌گذاری بازار را شکسته و حتی ارزش آن در ماه مارس برای مدتی از طلا هم بالاتر رفت. در کنار تمام رکورد‌هایی که به نام این واحد پولی ثبت شده‌ است، رکورد دیگری هم در فضای مجازی به آن اختصاص یافته ‌است. بیت‌کوین حالا در میان پنج جست‌وجوی برتر موتور جست‌وجوی گوگل در آمریکا قرار دارد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.