اگزیم بانک ایران 25 ساله شد

اگزیم بانک‌ها، بانک‌های تخصصی هستند که وظیفه آنها توسعه صادرات کشور خود و گسترش مبادلات بازرگانی با دیگر کشورهاست. این بانک‌ها توسط دولت اداره می‌شوند و تمام سرمایه آنها دولتی است. در کشورمان، بانک توسعه صادرات ایران را به عنوان اگزیم بانک ایران می‌شناسند.

عصر بانک؛*فاطمه زندی روان؛بانک‌‌های صادرات و واردات در سراسر دنیا معمولا منابع لازم را برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای خارجی فراهم می‌کنند. علاوه بر آن، این گونه بانک‌‌ها خدمات مشتمل بر اعطای وام‌های مستقیم بلندمدت به خریداران خارجی را برای فروش عمده تجهیزات نیز عرضه می‌نمایند. صاحبنظران صادرات را به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال عنوان می‌کنند. از طرفی تاسیس بنگاه‌های صادراتی که قابلیت رقابت در عرصه جهانی را دارا باشند نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت‌های همه جانبه و از همه مهم‌تر پشتیبانی مالی است. توسعه بنگاه‌های تولیدی جدید با محوریت صادرات در توسعه اشتغال و رفع معضل بیکاری به عنوان یک راهکار کلیدی و اساسی مورد توجه سیاستگذاران و مسوولان اقتصادی قرار دارد. به طوری‌که بخش قابل‌توجهی از منابع دولت‌ها جهت حمایت از صادرات به صورت متمرکز در اختیار موسسات و بانک‌‌های تخصصی بخش صادرات قرار می‌گیرد.

 

پس از پیروزی انقلاب، بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بازوی تامین مالی دولت جهت فراهم آوردن امکانات لازم جهت توسعه «صادرات غیرنفتی» و مبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها تاسیس شد و در سال 1371 فعالیت خود را به عنوان تنها بانک دولتی و تخصصی صادرات و واردات کشور آغاز کرد. از آن زمان تاکنون این بانک در جهت اهداف در نظر گرفته شده و طبق اساسنامه خود، در خدمت صادرات کشور می‌باشد. این بانک با سرمایه اولیه 50 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز نمود. دولت در سال 1386 افزایش سرمایه قابل توجهی، معادل 1/ 5 میلیارد دلار در این بانک داشته است. در حال حاضر نیز سرمایه ثبت شده بانک توسعه صادرات ایران، بالغ بر 35/ 167 میلیارد ریال شده است.

 

بانک توسعه صادرات که نقش یک اگزیم بانک( بانک صادرات- واردات) را در ایران بر عهده دارد با تمرکز بر مزیت‌های صادراتی کشور و توجه به حوزه‌های جدید محصولات صادراتی و همچنین شناسایی فرصت‌های جدید صادراتی و سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید، در جهت حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و واردات منتج به صادرات گام برمی‌دارد. رشد و جهش قابل توجه صادرات غیرنفتی کشور طی سالهای اخیر با امعان نظر به تهدیدات بیرونی فضای صادرات و تجارت خارجی کشور، حاکی از تلاش موفق متولیان این امر دارد. بی‌شک این موفقیت مرهون تلاش صادرکنندگان، سیاستگذاران، نهادهای دولتی متولی صادرات و تأمین‌کنندگان مالی این فرایند می‌باشد.

*کارشناس بانکی

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.