شایعات کذب درباره تبدیل ریال به تومان!

به جریان افتادن خبر هر چند تکراری مصوبه هیات دولت برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و تاکید بر رسمی شدن این موضوع در نهایت موجب ایجاد شایعات و جوسازی درباره این لایحه و به دنبال آن ایجاد نگرانی بین مردم شده است. در حالی که در حال حاضر و قبل از مصوبه مجلس و ابلاغیه بانک مرکزی قرار نیست هیچ اتفاقی در بازار پول و امور مالی مردم رخ دهد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، هیات دولت در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه بانک مرکزی بار دیگر بر تغییر واحد پول ملی تاکید و آن را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه خواهد کرد. اعلام این موضوع و جریان‌سازی آن در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه شد با بازار داغ شایعات در این باره و ایجاد فضایی مبهم و نگران‌کننده برای مردم.

 

این در حالی است که در مواردی دیده می‌شود به مردم هشدار می‌دهند که از زمانی خاص برای انجام امور بانکی دقت کنند که با توجه به تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان در ثبت اعداد دقت کرده و از یک صفر کمتر استفاده کنند. به ویژه این موضوع در رابطه با استفاده از خدمات الکترونیک بانک ها مورد توجه قرار گرفته است و تاکید می‌شود اگر مردم مراقب نباشند از حساب آنها پول بیشتری کسر خواهد شد. این شایعات درباره استفاده از دستگاههای خودپرداز و خدمات بانکداری الکترونیک با شدت بیشتری رواج دارد.

 

این قبیل شایعات در حالی در فضای مجازی چرخیده و مردم را نگران کرده که به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که هنوز اتفاقی در تغییر پول ملی نیفتاده و مصوبه‌ای به تایید مجلس نرسیده که قرار باشد با ابلاغ بانک مرکزی به جریان بیفتد. این در حالی است که بعد از رفتن لایحه بانک مرکزی به مجلس که خود پیشنهاد تغییر واحد پول ملی را به همراه دارد، در صورت تصویب باید بانک مرکزی ساز و کار لازم برای اجرای این طرح را تعیین کرده و در نهایت به اجرا درآید که حتما همه این موارد با اطلاع‌رسانی به مردم همراه خواهد شد.

 

این در شرایطی است که با تبدیل واحد ملی از ریال به تومان تیز اصلاحاتی در بخش‌هایی مانند دفاتر حسابداری، دسته چک و یا ضوابط نگهداری حساب‌ها اعمال شده و در واقع بانکداری الکترونیک که مردم به طور مستقیم با آن سراغ دارند نیز تغییراتی اعمال خواهد شد و جایی برای نگرانی و ابهام مشتریان و مخاطبان شبکه بانکی و مجموعه عموم جامعه که با پول سر و کار دارند، نیست.

 

همچنین در تغییرات اسکناس نیز بنابر آنچه که مقامات بانک مرکزی قبلا اعلام کرده‌اند، قرار نیست که تمامی پول‌ها و اسکناس‌های در جریان به یکباره از چرخه اقتصادی حذف و کنار گذاشته شود. بلکه به مرور و با جابجایی اسکناس و انهدام پول‌های کهنه اسکناس‌های جدید که دارای یک صفر کمتر هستند، جایگزین می‌شود.

 

در عین حال که نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- در تازه‌ترین اظهارات خود نسبت به برخی واکنش‌ها درباره تغییر واحد پول ملی اعلام کرده که قانون پولی و بانکی ما مربوط به 40، 50 سال پیش است و در اصلاحیه قانون پولی و بانکی بیش از 80 ماده به روز و به مجلس تقدیم شده که یکی از موارد ‌آن این است که به پول ملی به جای ریال، تومان بگوییم. اگر به بقیه اصلاحاتی که در امور پولی و بانکی در این اصلاحیه وجود دارد توجه نشود و فقط روی این موضوع تأکید شود غیرمنطقی است.

 

وی عنوان کرده درست است که پول رسمی ما ریال است اما آیا واقعادر دادوستد مردم با ریال کار می‌کنند یا با تومان؟ ما همان کاری را که مردم سال‌های سال است می‌کنند گفته‌ایم انجام شود. ریال را حذف نکردیم بلکه ریال همان یک دهم تومان است. قرار هم نیست که اسکناس و مسکوکات جدید ضرب شود. بلکه رفته رفته از این به بعد می‌توانیم با سیاست نو کردن اسکناس‌ها این کار را بر اساس تومان انجام دهیم و قرار نیست 3000 میلیارد تومان هزینه آن کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.