بیمه‌ها وعده بی‌اساس ندهند

یک کارشناس صنعت بیمه معتقد است برای گسترش فرهنگ بیمه باید احساس نیاز به بیمه را در بین عامه مردم به وجود آورد. او معتقد است که شرکت‌های بیمه باید از وعده‌های بی اساس پرهیز کنند تا مردم بیشتر به بیمه‌ها اعتماد کنند.

عصر بانک؛سید مهدی جعفری تنها در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لزوم فرهنگ‌ سازی در بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: در سال‌های گذشته ما احساس کرده‌ایم که بیمه‌های زندگی از جمله بیمه‌هایی هستند که مردم در آینده به آن بسیار نیاز خواهند داشت، اما این نیاز در بین عامه مردم چندان محسوس نبود و مردم اعتقاد زیادی به بیمه‌های زندگی نداشتند.

 

وی ادامه داد: با گذشت زمان با حضور سه مدیرعامل اخیر در بیمه ایران روی بیمه‌های زندگی تاکید بیشتری شد و این نوع بیمه‌ها با رشد همراه شدند. البته هر چند که این مقدار رشد باعث شده این بیمه‌ نامه‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند، اما تا جا افتادن کامل بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری فرسنگ‌ها فاصله داریم و باید روی این موضوع بیشتر دقت نظر صورت گیرد.

 

این کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر این که باید احساس نیاز به بیمه را در مردم به وجود آورد، گفت: ما برای خریدن محصولی مانند نان همواره به نانوایی مراجعه می‌کنیم و این طور نیست که نانوا نان را به خانه ما بیاورد. در مورد بیمه‌ها نیز باید چنین حالتی رخ دهد تا خود مردم به این احساس نیاز برسند که به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نیاز دارند و به صورت خودجوش به تحلیل این نوع بیمه‌ها بپردازند.

 

جعفری تنها اضافه کرد: متاسفانه در جامعه ما برخی از مردم حاضرند هر ماه 100 هزار تومان صرف خرید دخانیات کنند، اما حاضر نیستند ماهیانه حداقل 50 هزار تومان به تهیه بیمه عمر صرف کنند. البته در حال حاضر مردم در مورد بیمه شخص ثالث احساس نیاز می‌کنند و خوشبختانه در این رشته بیمه مشکلات فرهنگ سازی به اندازه بیمه عمر نداریم.

 

وی با بیان این که مالیات بر ارزش افزوده بر روی بیمه‌ها باعث می‌شود مردم کمتر به سمت خرید بیمه‌نامه بروند، گفت: در کشورهای پیشرفته بانک‌ها بر روی سپرده‌های مردم سود کمی می‌پردازند و این موضوع باعث می‌شود مردم به سمت بیمه‌ها سوق پیدا کنند. شاید یکی از دلایل ضعف ما در صنعت بیمه این باشد که پولی که بیمه‌ها از مردم می‌گیرند را در بانک‌ها سرمایه‌ گذاری می‌کنند.

 

وی ادامه داد: بیمه درمانی در بین مردم کشور ما رواج دارد، چرا که آنها می‌دانند امکان دارد چند روز بعد بیمار شوند و این بیمه می‌تواند کمک‌شان کند، اما این فرهنگ هنوز در بین مردم جا نیفتاده که باید به فکر 20 سال بعدشان باشند و از بیمه‌های عمر و سرمایه‌ گذاری استفاده کنند.

 

این کارشناس صنعت بیمه با بیان این که باید در بحث نرخ‌دهی بیمه درمان بهتر عمل شود، گفت: در این رشته در مواردی رقابت ناسالم به وجود می‌آید و متاسفانه برخی به جای کارشناسی بیمه به دلالی بیمه می‌پردازند. تعدادی از شرکت‌ها فقط به دنبال جذب کردن پرتفوی هستند و به این فکر نمی‌کنند با نرخ مناسبی عملیات بیمه‌گری را انجام دهند.

 

جعفری تنها در پاسخ به سوالی درباره این که آیا خریداران بیمه عمر با وضعیت حال حاضر شرکت‌های بیمه نباید نگران این باشند که احتمال دارد 20 سال بعد شرکت بیمه به تعهدات خود در مورد بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌ گذاری عمل نکنند؟ اظهار کرد: بیمه مرکزی در هر حال از شرکت‌های بیمه حمایت می‌کند از طرفی مردم باید دقت کنند که بیمه‌نامه را از جایی بخرند که اما و اگر در آن نباشد.

 

وی با بیان این که در دنیا عرف بر این است که بیمه‌ها بانک تاسیس کنند، تصریح کرد: در ایران بانک‌ها بیمه تاسیس کرده‌اند که این روند خلاف رویه دنیاست. به تازگی گفته شده که بیمه ایران قرار است بانکی تاسیس کند که امیدوارم این طور باشد.

 

این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عملی می‌دانید که پرتفوی عمر از غیرعمر در شرکت بیمه جدا شود، گفت: این کار خیلی خوب است، چرا که سرمایه حق بیمه عمر را در سایر رشته های بیمه و بدنه خرج می شود. اگر این اتفاق رخ بدهد و پرتفوی بیمه‌های عمر از غیرعمر به معنای واقعی کلمه جدا شود کار حرفه‌ای رخ داده است.

 

جعفری تنها درباره‌ طرحی که در مورد بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر قرار است اجرایی شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح خیال مردم راحت می‌شود، چرا که بیمه مرکزی پشت این طرح است. سابقا بعضی از شرکت های بیمه بیمه‌نامه‌هایی برای خودروی صفر کیلومتر صادر می‌کردند که در آنها از ناآگاهی مردم سوء استفاده می‌شد و شرکت‌ها به خاطر رقابت ناسالم با کاهش بعضی از تعهدات بیمه‌نامه را ارزان‌تر می‌فروختند. به عنوان مثال شرکتی بیمه سرنشین را پوشش نمی‌داد و این موضوع باعث می‌شد بیمه‌نامه ارزان‌تر شود و مردمی که آن بیمه‌نامه را می‌خریدند فکر می‌کردند که آن شرکت از شرکت‌های دیگر، بیمه‌نامه را ارزان‌تر می‌فروشد و نمی‌دانستند تعهدات شرکت بیمه کمتر شده است.

 

وی با تاکید بر این که قیمت پایین بیمه‌نامه‌ها دلیل خوب بودن آن شرکت نیست، گفت: اگر بیمه‌گر ضرر کند در خدمت به بیمه‌گذار کم می‌گذارد، چرا که هدف شرکت‌های بیمه علاوه بر خدمت رسانی، سودآوری نیز است. ما باید بدانیم در دنیا بهترین کار بیزینس و بازاریابی است. خیلی‌ها می‌توانند با آموزش دیدن بازاریابی بیمه انجام دهند و شرکت‌های بیمه باید به سمت بازاریابی حرفه‌ای و تخصصی پیش روند.

 

این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد: شرکت‌های بیمه بازرگانی هستند و هدف شرکت های بازرگانی سود آوری است. اگر شرکت بیمه‌ای بیمه نامه ای را ارزان فروخت یعنی در جایی برای بیمه‌گذار کم گذاشته‌  یا این که در آینده در خدمات‌ کم خواهد گذاشت. شرکت‌های بیمه باید در بحث بیمه‌های زندگی واقعیت را به مردم بگویند. گاهی خودم از شرکت‌های بیمه درباره‌ بیمه زندگی‌شان حرف‌هایی را می‌شنونم که خود تعجب می‌کنم. شرکت‌های بیمه باید از وعده‌های بی اساس پرهیز کنند تا مردم بیشتر به بیمه‌ها اعتماد کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.