از ساخت کامپیوتر تا شرکت آی‌تی

هوش مصنوعی یک سفینه فضایی است و دیتا سوخت آن است. دستگاه‌های متصل‌تر بیشتر (اینترنت اشیا) هوشمندی بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. ما الان می‌توانیم فرصت‌های زیادی را در این زمینه ببینیم.

عصر بانک؛مایکل دل مدیرعامل و صاحب شرکت دل – Dell – از شخصیت‌های قدیمی و مشهور حوزه تکنولوژی است که البته در این روزها چندان خبری پیرامون او نمی‌شنویم. در گفت‌وگوی کوتاهی که فوربس در شماره جدید خود با او داشته مایکل دل نشان می‌دهد دیگر صرفا به دنبال ساخت و تولید کامپیوتر نیست و نظراتی درباره هوش مصنوعی، سیستم‌های به هم پیوسته آی‌تی و مدیریت خلاقیت ارائه می‌دهد.

 

در 26 سالگی پیش‌بینی کردید که Dell روزی بزرگ‌تر از IBM خواهد شد. بر اساس آمارهای مالی آی بی ام هم‌اکنون 80 میلیارد دلار درآمد داشته و شرکت شما حدود 20 میلیارد دلار. آیا الان به اندازه آی بی ام بزرگ شده‌اید؟

 

خب، خیلی نزدیکیم. (می‌خندد) خیلی نزدیک.

 

در مورد خرید 67 میلیارد دلاری شرکت EMC در سال 2015 توضیح می‌دهید؟ من تصور می‌کنم کلاد (رایانش ابری) در حال حذف صنعت ذخیره‌سازی (تولیدکننده‌های هارد دیسک) بود. آیا آن خرید گران ارزشش را داشت؟

 

ایده اینکه همه چیز روی کلاد خواهد رفت اشتباه است. اوایل امسال انستیتو Uptime از مدیران ارشد اطلاعات در سازمان‌ها پرسید که دیتای خود را کجا ذخیره می‌کنند؟ 13 درصد گفتند که روی کلادهای عمومی و من فکر می‌کنم 65 درصدشان به همان مدل گذشته اطلاعات را ذخیره می‌کردند. البته کلاد در حال رشد است اما همه چیز را تصاحب نخواهد کرد.

 

هوش مصنوعی این روزها توجه زیادی به سمت خود جلب کرده، در این زمینه چه نظری دارید؟

 

هوش مصنوعی یک سفینه فضایی است و دیتا سوخت آن است. دستگاه‌های متصل‌تر بیشتر (اینترنت اشیا) هوشمندی بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. ما الان می‌توانیم فرصت‌های زیادی را در این زمینه ببینیم.

 

جان چمبرز مدیراجرایی سیسکو می‌گوید تا سال 2020 حدود 50 میلیارد سنسور تولید می‌شود که سه برابر تولید فعلی است. با این عدد موافقید؟

 

من فکر می‌کنم این تخمین پایینی است. هرجا الکتریسیته وجود داشته باشد سنسور هم می‌تواند باشد.

 

شرکت دل دقیقا چه زمانی اسم خودش را به Dell Technology تغییر داد؟

 

سپتامبر 2016 وقتی ما چندین تجارت خود را با هم ترکیب کردیم مثل EMC و Pivotal و الان از پایه یک شرکت متفاوت هستیم.  شما یک زمانی سازنده کامپیوتر بودید و الان یک شرکت آی‌تی که خدمات گسترده به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. این تغییر بزرگی است. ما یک ساختار خاص داریم. در زیر چتر Dell ما چندین استارت‌آپ کوچک ولی پرشتاب مثل Pivotal داریم که فرصت‌های یگانه و بزرگی را خلق می‌کنند. بعد ما یک غول هم داریم و آن EMC است.

 

چطور انگیزه مدیران عامل (شرکت‌های زیرمجموعه دل) را حفظ می‌کنید؟

 

چیزی که شما نمی‌خواهید این است که‌آنها به عقب برگردند. شما نمی‌توانید مانع خلاقیت و قدرت تصور و رویاهای آنها بشوید پس باید اجازه بدهید که کارهای خودشان را بکنند.

 

این بینش شما از روحیه کارآفرینی شما نشات می‌گیرد؟

 

این تنها راهی است که من می‌شناسم و چیز دیگری هم که بخواهم با آن مقایسه کنم ندارم.

 

در دهه 90 شرکت دل سهام جذابی داشت اما بعد به مرور افت کرد و ثابت شد. این به خاطر این است که شما بخش عمده سهام این شرکت را خریده‌اید و عملا خصوصی شده است؟

 

افق‌های شما در زمانی که شرکت خصوصی هستید تغییر می‌کند. ما از تیم‌مان خواسته‌ایم که در بازه‌های 3، 5 و 10 ساله در مورد مدل حرکت شرکت تعمق کنند.

 

چه توصیه‌ای برای کارآفرینان جوان دارید؟

 

گوش بزرگ داشته باشید و بشنوید. از مشتریانتان بیاموزید.

 

/آی تی ایران 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.