وضعیت چک‌های رمزدار و عادی در بازار

بیش از 68 درصد از کل مبلغ چک های وصولی در بازار را چک های رمزدار تشکیل می‌دهند، رقمی حدود 106هزار میلیارد تومان.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، مجموع چک‌های مبادله شده در مردادماه امسال به بیش از 9 میلیون و 800 هزار فقره رسید که مجموعه‌ای از انواع چک از جمله عادی، رمزدار و … را تشکیل می‌دهد.

 

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی از این حکایت دارد که از مجموع  چک‌های مبادله شده بالغ بر 9 میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بیش از 8 میلیون و 256 فقره چک‌های عادی و بالغ بر 780 هزار فقره چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس در کل کشور 91.4 درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و 8.6 درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

 

از نظر مبلغی نیز از حدود 155 هزار میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور بیش از 49 هزار میلیارد تومان برای چک‌های عادی و تا 106 هزار میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است که این حالت نشان‌دهنده بالاتر بودن مبلغ چک‌های رمزدار با وجود کمتر بودن تعداد آنهاست. بر این اساس در کل کشور 31.5 درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و 68.5 درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

 

چک‌های عادی به چک‌هایی اطلاق می‌شود که اشخاص به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکن است خود صادرکننده و یا حامل آن بوده و یا چک در وجه شخصی معین و یا به حواله کرد آن صادر شده باشد.

همچنین چک‌های رمزدار چک‌هایی هستند که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک و یا شعب آن و همچنین می‌توانند بر عهده سایر بانک‌ها تحت عنوان چک رمزدار بین بانکی صادر شود. این قبیل چک‌ها جهت تسهیل و تسریع در نقل و انتقال وجوه بین بانکی صادر شده و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.