دو ریسک بزرگ پیش‌روی بیت کوین

ریسک‌های امنیتی، مقرراتی، بیمه ای، ریسک بازار و مالیات، مهم‌ترین ریسک‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران در بازار بیت کوین را تهدید می‌کنند.

عصر بانک؛در حوزه ریسک مقرراتی باید به این موضوع اشاره شود که هنوز هیچ مقرراتی برای نظارت بر این ارز تدوین نشده و به همین دلیل ممکن است از این ارز برای تراکنش‌های بازار سیاه، پولشویی، فعالیت‌های غیرقانونی و فرار از مالیات استفاده شود. یکی از دلایل نگرانی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی درباره افزایش استفاده از بیت کوین همین است.ریسک امنیتی نیز اهمیت بالایی دارد. مبادله بیت کوین به‌طور کامل دیجیتالی انجام می‌شود و شبیه هر سیستم دیجیتالی دیگر، حملات هکرها و بدافزارها آن را تهدید می‌کند. اگر یک سارق یا هکر به سخت افزار کامپیوتر دارنده بیت کوین دسترسی پیدا کند و داده‌های خصوصی آن را بردارد می‌تواند بیت کوین‌های سرقت رفته را به حساب‌های دیگر منتقل کند. از آنجا که عملیات‌های انجام شده در مبادلات بیت کوین غیرقابل بازگشت و دائمی هستند دارایی سرمایه‌گذاران در بازار این ارز در معرض خطرات بزرگ قرار دارد.

 

برخی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها و برخی حساب‌های بانکی معمولی بیمه هستند، اما مبادلات بیت کوین و حساب‌های آن از سوی هیچ نهادی بیمه نیستند. بر همین مبناست که سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین که نوسان در قیمت آن بسیار زیاد است، باید با درنظر گرفتن این واقعیت به فعالیت خود ادامه دهند.مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، ارزش بیت کوین بسیار پر نوسان است. در واقع ارزش این ارز دیجیتالی غیرمتمرکز، بسیار بیشتر از دیگر دارایی‌ها افت و خیز داشته و اخباری که در بازار منتشر می‌شود بر آن به شدت تاثیر دارد. نوسان شدید و غیرقاعده‌مند یک ویژگی منفی برای دارایی‌ها است.تقریبا تمامی کارشناسان معتقدند در مجموع دو خطر بزرگ برای سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. نخستین خطر نوسان شدید قیمت این ارزها است. اولین نگرانی و چالش بانک‌های مرکزی در مسیر سیاست‌گذاری، نوسانات شدید این ارزهای مجازی است. در حقیقت روند غیرقابل پیش‌بینی بیت کوین نه تنها فعالان بازار مالی، بلکه سیاست گذاران پولی را دچار سردرگمی کرده است.

 

دومین خطر، احتمال بالای سفته بازی از سوی کسانی است که موقعیت را برای ایجاد حباب در بازار و تحمیل زیان‌های بزرگ به سرمایه‌گذاران فراهم می‌بینند. نکته مهم این است که تحلیلی درباره رشد اخیر قیمت‌ها وجود ندارد و آشکار است که افزایش شدید قیمت‌ها و نوسان‌های بزرگ این ارز تحت تاثیر عواملی ناشناخته رخ داده است. همین ابهام باید سبب شود سرمایه‌گذاران به این بازار با احتیاط فراوان نگاه کنند.شاید بتوان گفت ضروری است مدتی صبر کرد تا مقررات حاکم بر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز تدوین شود سپس ارزهای یاد شده بخشی از سبد دارایی سرمایه‌گذاران را تشکیل دهند. از سوی دیگر لازم است نهادی معتبر نظارت بر معاملات این ارزها را برعهده گیرد. در غیر این‌صورت به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به امنیت فعالیت در بازار این ارزها اطمینان داشت. در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از شروع بررسی وضعیت بیت کوین از سوی برخی بانک‌های مرکزی منتشر شده است. فعالان بازار باید بدانند که این روند طولانی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.