0
0

همه چیز درباره پلتفرم عرضه نرم افزارهای کاربردی پرداخت و خرده فروشی TechStore

۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۹/۱۱کد خبر: 141722
رویکردی نوین در ارائه خدمات داخل فروشگاه با پلت فرم باز عرضه نرم افزار TechStore و مدیریت کسب و کار خرده فروشی مبتنی بر فناوری ابری

عصر بانک؛در همایش تحول پرداخت فروشگاهی که اخیراً برگزار شد، شرکت توسن تکنو از دو خدمت با عناوین پلتفرم باز عرضه نرم افزار های کاربردی پرداخت و خرده فروشی با عنوان" TechStore" و ارائه خدمات کسب و کار خرده فروشی مبتنی بر فناوری ابری، رونمایی کرد. به همین بهانه و برای آشنایی دقیق تر با این خدمات که برای اولین بار در ایران ارائه شده است، با مدیر واحد پرداخت الکترونیک و امنیت توسن تکنو گفتگو کردیم.

 

مهندس جعفر عظیمی، فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه تهران با درجه کارشناسی بوده و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ادامه داده است. از ابتدای سال 82 وارد مجموعه توسن شده و از اولین نفرهایی است که روی پلتفرم کارت‌خوان‌های فروشگاهی برنامه نویسی فعالیت کرده و از ابتدای سال 92  از توسن نگین به توسن تکنو آمده است.


مهندس عظیمی در ابتدای این گفتگو گفت: دغدغه‌هایی در نقطه فروشگاه وجود دارد و فناوری های جدید باعث شده شکل ارائه خدمات در داخل فروشگاه تغییر کند و ما سعی کرده‌ایم از این تغییر در جهت ایجاد بستر جدید در جهت ارائه خدمات ارزش افزوده در نقطه فروشگاه استفاده کنیم. تصویری که از فروشگاه به عنوان نقطه سرویس می توان ترسیم کرد، تصویری جامع شامل خدماتی در سه حوزه پرداخت الکترونیک، خرده فروشی و تجارت الکترونیک است. تا به امروز مهم‌ترین خدمت آشکار در داخل فروشگاه، پرداخت الکترونیک هزینه خرید کالا و خدمات و یا دریافت سایر خدمات ارزش افزوده بوده است و این قابلیت، بخشی از کسب و کار اصلی خرده فروشی در داخل فروشگاه است. بعد دیگری که فروشندگان در آن فعال هستند، ارائه خدمات در فضای مجازی هست که منجر به استفاده از تجارت الکترونیک در فضای مجازی می شود.. تلفیق این سه حوزه باعث ایجاد یک آرایش جدید در فضای داخل فروشگاه می‌شود. ما این تغییرات را پرداخت دو یا POS 2.0 تعبیر می‌کنیم که شکل نوین نقطه ارائه خدمت (POS) می باشد.


روند و تاریخچه‌ای از اپلیکیشن های پرداخت در دنیا و ایران


مدیر واحد پرداخت الکترونیک و امنیت شرکت توسن تکنو  در ادامه گفت: وقتی از یک سرویس صحبت می‌کنیم، حداقل دو ذی‌نفع در آن سهیم هستند؛ یک ذی‌نفع که ارائه‌کننده سرویس است و یک ذی‌نفع دیگر که دریافت‌کننده سرویس می باشد. برای ایجاد تصویری بهتر از داخل فروشگاه، بهتر است ببینیم در فرایند ارائه خدمت داخل فروشگاه چه اتفاقی می‌افتد! فروشنده خدمت یا کالایی ارائه می‌دهد، این یکی از جریان‌های زنجیره تأمین که در فروشگاه جاری می شود. مشتری هزینه‌ خدمت یا کالا را پرداخت می کند که این عملیات، باعث شکل گیری جریان مالی در فروشگاه می شود. این جریان مالی قبلا به شکل نقدی انجام می شد و سپس در ادامه با کارت های بانکی صورت می‌گرفت و با رشد فناوری‌ها و ابزارهای پرداخت در شبکه بانکی، امروزه تلفن همراه هوشمند جایگزین می شود. استفاده روزمره شهروندان از این ابزار باعث شده است که آن را به یک ابزار مطمئن و همیشه همراه برای ارائه خدمات مالی و بانکی و پرداخت به شهروندان تبدیل نماید. چه ابزاری بهتر از این که همیشه همراه انسان هست!

 

باز بودن پلتفرم های مورد استفاده در تلفن همراه مانند پلتفرم های اندروید، ارائه‌دهندگان سرویس را به این نتیجه رسانده که خدمات خود را کم‌کم به تلفن همراه منتقل نمایند و دریافت‌کنندگان سرویس هم از این موضوع استقبال نموده اند چون تلفن همراه همیشه همراه آنها بود. ورود تلفن همراه به فرایند ارائه خدمات مالی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار مطمئن، باعث شد که شرکت های ارائه کننده راهکار پلت فرم های باز مانند اندروید را هدف بگیرند و از آن به عنوان یک بستر باز برای توسعه نرم افزار های کاربردی مختلف استفاده نمایند. سازمان‌های مختلف ارائه دهنده خدمات نیز به این ترتیب توانستند اپلیکیشن¬های موبایلی خود را تولید و وارد تلفن همراه نمایند.

 

 

در مورد اپلیکیشن پرداخت می‌توان اپل پی و سامسونگ پی را مثال زد. همه اینها پلتفرم هستند و مهم است شما کسب‌وکار خود را طوری تعریف کرده باشید که بتوانید از آنها استفاده کنید. اگر کاربری تکنولوژی موبایل را بخواهیم با تلفیقی از خدمات داخل فروشگاه در نظر بگیریم، نمونه‌های مختلفی مثل Square , Shopify را می توان مثال زد که موبایل مشتری را با سرویس‌های داخل فروشگاه ادغام کرده‌اند.

 

TechStore چیست؟


مهندس عظیمی در ادامه با تعریف TechStore گفت: در حال حاضر قریب به 500 نوع صنف کسب و کار در شبکه فروشگاهی شناسایی شده اند که هر کدام از آنها برای مدیریت فعالیت های داخل فروشگاه، نیاز به استفاده از ابزارهایی سخت افزاری و نرم افزاری دارند. هر کدام از آنها نیاز به ابزاری نیاز دارند که بتواند فعالیت هایی پایه مانند صدور فاکتور و تعریف کالاهای داخل انبار، مدیریت انبار، سفارش گذاری را انجام دهد. مالک کسب‌وکار نیاز دارد این ابزار را از جایی تهیه کند که هم پشتیبانی داشته باشد و هم با صنف کسب‌وکار هماهنگ باشد؛ مثلاً رستوران‌دار باید از نرم‌افزارهای خاص مدیریت رستوران استفاده کند یا شخصی که یک مغازه عرضه پوشاک را اداره می کند، لازم است از نرم افزاری که برای صنف پوشاک تهیه شده است، استفاده نماید. تنوع اصناف از یک طرف و محدود بودن نرم افزار های موجود، انتخاب نرم افزا های کاربردی برای اصناف را سخت می کند.


در حال حاضر، پتانسیل ها و توانمندی هایی وجود دارد که می توانند به صورت شخصی یا شرکتی برای اصناف، نرم افزار کاربردی تولید کنند. این توانمندی می تواند نیاز شبکه اصناف را پوشش دهد ولی لازم است فضای بوجود آید که نرم افزار های تولید شده را به شبکه فروشگاهی عرضه نماید تا به صورت تخصصی و یکپارچه با خدمات پرداخت در فضای داخل فروشگاه و فضای خارج از آن، بتوان نیاز تامین نرم افزار برای شبکه فروشگاهی را پوشش داد. ما در واقع فضایی ایجاد کرده‌ایم به نام TechStore که یک سامانه عرضه نرم‌افزار برای شبکه خرده‌فروشی است که در آن توسعه‌دهندگان نرم ابزار، محصول تولیدی خود را که پاسخگوی بخشی از شبکه خرده فروشی است، بعد از طی فرایند اعتبارسنجی و ارائه گواهینامه بهره برداری، به سامانه منتقل می‌کنند. بعد از قرار گرفتن نرم افزار در سامانه، کسانی که به این ابزارها نیاز دارند، با توجه به نیاز صنف خود به این سامانه وصل می‌شوند و نرم‌افزار موردنیاز خود را دریافت می نمایند. مصرف‌کننده ها می توانند بازخورد خود از عملکرد نرم افزار ها را در همان فضا ارائه نمایند تا سایرین هم در انتخاب نرم افزارهای خود، به راحتی بتوانند از بازخوردهای کاربران قبلی، بهره بگیرند.

 

روند انتقال برنامه‌های کاربردی به TECHSTORE


مهندس عظیمی در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه قرار گرفتن برنامه‌های کاربردی در TechStore، گفت: از نظر فرایندی، اولین قدم این است که شخصیت های حقوقی و حقیقی تولید نرم افزار های کاربردی شامل شرکت ها و یا افراد، تفاهم‌نامه‌ همکاری تجاری با شرکت امضا کرده و به دنبال آن در یک آزمایشگاه که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم، نرم‌افزار خود را با پلتفرم پرداخت ما در پرداخت های با حضور کارت و بدون حضور کارت، یکپارچه کنند. بعد از فعالیت یکپارچه سازی و انجام تست های فنی و کسب و کار، اعتبار سنجی نرم افزار کاربردی انجام شده و نرم‌افزار نهایی، به سامانه TECHSTORE انتقال داده می شود و می تواند توسط شبکه فروشگاه ها و خرده فروشی در پایان های هوشمند بارگذاری شوند.

 

مزایای TechStore برای بازیگران صنعت بانکداری و پرداخت چیست؟


مدیر واحد پرداخت الکترونیک و امنیت شرکت توسن تکنو درپاسخ به این سؤال گفت: قبل از پاسخ به این سوال، لازم است ذی‌نفعهایی را که به صورت مستقیم و با واسطه در خدمات قابل ارائه در داخل فروشگاه سهیم هستند، مشخص کنیم. مالک کسب‌ و کار، سازمان‌ها و ارگان های دولتی، شرکت‌های فین تک، شرکت‌های پرداخت و در نهایت خریدار یا شهروند ذینفعان مشهود این خدمات هستند. تک استور برای مالک کسب‌وکار این مزیت را دارد که نرم‌افزار مورد نیاز خود را از یک فضای مطمئن و همراه با خدمات پشتیبانی و عملکرد مناسب دریافت می نماید. او انتخاب های مختلف دارد و محدود به یک نرم افزار نیست و از نظرات سایر کاربران در خصوص عملکرد همه نرم افزار های موجود هم می تواند  مطلع باشد. مزیت این سامانه برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت این است که به راحتی می‌توانند نرم‌افزار پرداخت خود را در آزمایشگاه، با همه نرم‌افزارهای کاربردی یکپارچه و ادغام نمایند. در نتیجه این یکپارچه سازی، فرایند استفاده از نرم افزار تسهیل شده و در نهایت جریان تراکنش ساده‌تر و با هزینه کمتر انجام ‌شود. با ایجاد این فضا، سازمان و ارگان‌های دولتی، بهتر می توانند موضوع ممیزی ابزارها و نرم افزارها را انجام دهند و ساماندهی تولیدکنندگان و ارائه تسهیلات به آنها به سهولت می تواند انجام شود.


همانطور که عنوان شد، مهمترین ذی‌نفع در این نقطه، مشتری است که ارائه خدمات با کیفیت و ارزش افزوده در نقطه فروشگاه، مهمترین عامل برای جلب اعتماد و نگهداری او می باشد.


ایجاد ارتباط بین نقطه فروشگاه و تلفن همراه مشتری، ارائه اطلاعات لازم به مشتری از قبیل رفتار مصرف، تحلیل عملیات خرید، پیشنهد کالا و خدمات از طرف فروشگاه، مواردی هستند که مشتری به آنها نیاز دارد. ارائه نرم افزار هایی که با یکدیگر سازگاری دارند، در چنین فضای باعث می شود که مشتری هم بتواند ابزارهای تخصصی برای پرداخت و دریافت خدمات مالی شخصی را از این فضا در اختیار بگیرد. برای بانک‌ها و مؤسسات مالی هم که در لایه های بعدی  مشارکت حضور دارند، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و یکپارچه سازی خدمات داخل فروشگاه با خدمات باز در پلتفرم‌های بانکی، مهمترین مزیت می باشد. بانک‌ها بیشتر در لایه سرمایه‌گذاری و تجمیع مشتریان جدید ذی‌نفع خواهند بود.

 

 

نقش TechStore در بانکداری باز چه خواهد بود؟


مهندس عظیمی با اشاره به پلتفرم توسن بوم گفت: اگر بخواهیم به کارکردهای  TechStore اشاره کنیم، می توان دو کارکرد اصلی را ذکر کرد: یک کارکرد این است که شبکه تأمین‌کنندگان نرم‌افزارها را به شبکه کاربری داخل فروشگاه متصل کند و کارکرد دوم آن است که به عنوان یک ابزار بارگذاری نرم‌افزارهای کاربردی در صندوق های فروشگاهی هوشمند یا کارت خوان های هوشمند به صورت از راه دور، بکار گرفته شود.


در حال حاضر پلتفرم‌های باز مثل توسن بوم شکل گرفته است که خدمات داخل بانک را به ذی‌نفع‌های دیگری ارائه بدهد. با ورود TechStore به شبکه خرده‌فروشی، هم‌افزایی این دو صورت می‌گیرد. توسن بوم یک شبکه اختصاصی برای شبکه بانکی و TechStore شبکه اختصاصی برای حوزه خرده فروشی است. مالک کسب‌وکار ممکن است نیاز داشته باشد پولی را منتقل کند، ممکن است با چند تأمین‌کننده مراوده مالی داشته باشد یا نیاز داشته باشد وضعیت چک‌هایش را بررسی کند. در اینجا مالک کسب‌وکار باید از اپلیکیشن هایی که در پلتفرم باز بانکداری وجود دارد، استفاده کند.


بنابراین می‌توان گفت که TechStore کانالی است برای این که پلتفرم بانکداری باز مانند توسن بوم را به خدمات داخل فروشگاه متصل نماید؛ یعنی  TechStoreخدمات بانکی موردنیاز مالک کسب‌وکار را به جای اینکه روی یک ابزار دیگر ببرد، به داخل فروشگاه منتقل می‌کند و پذیرنده همان‌جا حتی تمام کارهای بانکی خود را  می‌تواند انجام دهد.


در واقع TechStore هم کاربر را به شبکه تأمین نرم‌افزار در حوزه خرده‌فروشی  و هم به شبکه تأمین نرم‌افزار در حوزه بانک وصل می‌کند و  دو سرویس TechStore و توسن بوم، مکمل هم هستند تا بسته کاملی از خدمات در نقطه فروشگاه قابل ارائه باشد.

 

چرا TechStore پلتفرمی برای نوآوری باز نامیده شده است؟


مهندس عظیمی در پاسخ به این سؤال گفت: نوآوری باز یعنی ایجاد پلتفرمی که بتوان در آن از توانمندی‌ها و پتانسیل همه مؤلفه‌های موجود در فضای کسب  کار استفاده کرد و بر این اساس هر کس هر توانمندی داشته باشد، می‌تواند آن توانمندی را به یک خدمت تبدیل کند که در فضای کسب و کار استفاده شود. به توسعه‌دهنده پیشنهاد می‌شود صرفاً جهت ارائه ارزش افزوده به نرم‌افزار، آن را در زیرساخت پرداخت ادغام کند و بر این اساس کمک می‌شود محصول راحت تر به دست مصرف‌کننده برسد. در واقع با TechStore ویترینی به گستردگی و وسعت فضای مجازی ایجاد می‌شود که همه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند وارد آن شوند و مخاطب آن همه اصناف در شبکه فروشگاهی است. در این پلتفرم، سیستم عامل و زیرساخت فناوری کاملاً باز است. با ارائه خدمات TechStore به شرکت‌هایی که در حال حاضر در بازار نرم افزار های خرده فروشی هستند، کمک می‌شود دامنه فعالیت خود را در بازار خرده‌فروشی توسعه دهند، تبلیغات داشته باشد، محصول خود را به شبکه معرفی کند و شبکه پشتیبانی برای بروزرسانی های نرم افزار داشته باشد که همه این خدمات در این سامانه عرضه نرم افزار فراهم شده است.

 

 

TechStore با فناوری ابر چه ارتباطی دارد و توانایی فناوری ابر در این حوزه چیست؟


مدیر واحد پرداخت الکترونیک و امنیت شرکت توسن تکنو در پاسخ به این سؤال گفت: هر نرم‌افزاری که در فضای کسب‌وکار استفاده می شود، یک چرخه عمر دارد. وظیفه TechStore تأمین نرم‌افزار از یک فضای مطمئن و ابری و انتقال آن به نقطه فروشگاه است. پس از آن، نرم افزار کاربردی وارد فاز بعدی چرخه عمر خود می‌شود که فاز بهره برداری و استفاده از آن است. ممکن است فازهای بعدی پشتیبانی یا آپدیت به نسخه جدید باشد. ارائه خدمات ذخیره اطلاعات کسب و کار فروشگاه در فضای متمرکز و مبتنی بر فناوری ابر، خدمت دیگری است که به نرم افزار فروشگاه ارائه می شود و اطلاعات کسب و کار از اطلاعات انبار تا فاکتور های صادر شده، در آن به صورت متمرکز ذخیره می شود. برای مثال داخل فروشگاه یک نرم‌افزار برای مدیریت کسب‌وکار وجود دارد که فروشنده مشخصات اجناس خود را وارد آن می‌کند. فاکتور صادر می‌شود و اطلاعات مشتری درون آن قرار می‌گیرد. اگر سامانه موجود در فروشگاه دچار مشکل شود یا اتفاقی برای فروشگاه رخ دهد، همه داده‌هایی که در مورد کسب‌وکار وجود دارد از بین می‌رود. اولین دغدغه فروشنده این است که اطلاعات خود را به صورت متمرکز در جایی داشته باشد. آن مکان امن همان فضای مبتنی بر فناوری ابر است که اطلاعات کسب‌وکاری پذیرنده در آن قرار می‌گیرد و در هر لحظه و از هر نقطه ای قابل دسترسی می باشد. دومین دغدغه در فروشگاهی که دارای چندین شعبه هستند، بروز می نماید. یک فروشگاه با چندین شعبه، نمی‌تواند چهار انبار مجزا داشته باشد و الزاما یک انبار مشترک دارد که برای همه آنها مورد استفاده قرار می گیرد. حالا اگر اطلاعات این انبارها متمرکز نباشد، فروشگاهی کالایی را می‌فروشد و فروشگاه بعدی از وضعیت انبار خبر ندارد. با این روش خدماتی مثل انبارداری و مدیریت اطلاعات داخل فروشگاه به فناوری مبتنی بر ابر منتقل می‌شود. بنابراین به جای اینکه اطلاعات را محلی ذخیره کنیم، آنها را در مرکز ذخیره می‌کنیم و مالک فروشگاه می‌تواند گزارش‌های تحلیل مختلف و متنوع از داده‌هایی که در ابر ذخیره شده دریافت نماید. برای نمونه مالک کسب‌وکار می‌تواند رفتار خرید مشتری‌ها را تحلیل کند و بر این اساس به آنها پیشنهادهای مختلف برای خرید گلاها و خدمات ارائه نماید.


یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از فناوری ابری برای فروشنده این است که می‌تواند انبار خود را با رفتار مشتری تنظیم کند. اگر فروشنده مشتری را بشناسد و بداند او آخر هفته خرید می‌کند، نیازی ندارد اول هفته کالای او را تأمین کند و در انبار قرار دهد. بر این اساس، استفاده از فناوری ابری می‌تواند به فروشنده این قابلیت را بدهد که موجودی انبار را به فروشنده گزارش دهد و از نقطه سفارش او را مطلع کند. علاوه بر مزایای ذکر شده ویژگی دیگر بکارگیری فناوری ابری این است که می‌تواند به صورت خودکار و هوشمند با شبکه تأمین در ارتباط باشد بر اساس برنامه ریزی های قبلی و همچنین نقطه های سفارش کالا و خدمات مختلف، سفارش تامین کالا را برای تامین کننده ثبت نماید.

مشاهده مطالب مربوط به عصربانک پلاسصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




    اطلاعات تصویری