بیت کوین باید غیرقانونی شود؟

برندگان نوبل و سرمایه گذاران تجاری این هفته برای انتقاد از بیت کوین، ارز دیجیتالی به صف شده اند.

عصر بانک؛جسورترین ارزیابی درباره بیت کوین را جوزف استیگلیز، برنده نوبل اقتصاد انجام داد. زمانی که گفت بیت کوین باید «غیرقانونی شود.»

 

او به بلومبرگ گفت: بیت کوین برای این موفق است که پتانسیل دور زدن دارد. بیت کوین هیچ عمل اجتماعی مفیدی انجام نمی دهد.

 

رابرت شیلر که به دلیل مطالعاتش در حباب های اقتصادی برنده نوبل شده بود هم می گوید: این پول برخی از سرمایه گذاران را جذب می کند، چرا که آنها ضد دولت و ضد مقررات هستند.

 

شیلر در یک کنفرانس در لیتوانی گفت: اگر این درست بود، یک داستان فوق العاده می شد. در حال حاضر حتی غول های وال استریت هم درگیر آن شده اند.

 

لوید بلانکفین، مدیرعامل گلدمن ساکس به بلومبرگ گفت: این پول به عنوان وسیله نقلیه ای برای تقلب عمل می کند. کارل اکاهن، سرمایه گذار میلیاردر هم به سی ان بسی گفته است که «به نظر می رسد حباب است».

 

جیمز دیمون، رییس JPMorgan می گوید، این پول مجازی قبلا جذاب بود، اما حالا تقلب است و در نهایت منفجر خواهد شد. وارن بافت هم از درباره «حباب واقعی» هشدار داده است.

 

انتقادات باعث شد تا این هفته بیت کوین کمی افزایش یابد. ارز مجازی روز چهارشنبه برای اولین بار به 11 هزار دلار رسید. به این ترتیب از ابتدای سال حدود هزار درصد رشد کرد. البته پس از آن با نوسانات شدید بیش از دو هزار دلار فروریخت.

 

در نهایت بیت کوین روز جمعه 7700 دلار معامله شد. بعضی از کارشناسان معتقدند سود هفته اخیر بخشی از انتظارات سرمایه گذاران بزرگ-مانند صندوق های تامینی و مدیران دارایی ها- برای سرمایه گذاری در بیت کوین بوده است.

 

CME Group، دارنده بورس کالای شیکاگو روز جمعه اعلام کرد: در اواسط ماه دسامبر، بیت کوین آتی را لیست می کند. در عین حال Nasdaq هم برنامه دارد تا بیت کوین آتی را از سال آینده راه اندازی کند. معاملات آتی به تجار اجازه می دهد که درباره قیمت آینده دارایی هایی مانند ارزها و فلزها شرط بندی کنند.

 

بلانکفین می گوید: اگر نوسانات از بین برود، این پول پتانسیل های زیادی خواهد داشت.

 

به نظر می رسد شور و هیجان بیت کوین بیشتر در دره سیلیکون وجود دارد، جایی که پتیر تیل و مارک اندرسون، طراحان تکنولوژی از جمله پشتیبانان آن هستند.

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.