بانک مرکزی استقلال در تصمیم گیری ندارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از چالش های اساسی اقتصاد ما این است که بانک مرکزی به هیچ وجه استقلال از تصمیمات دولت ندارد و پیرو تصمیمات دولت است در حالی که هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز 28 دی ماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی، مدیریت استان کرمان و عوامل اقتصادی مجموعه ای پویا هستند، اظهار کرد: بخشی از مشکلات بانک ها مربوط به موضوعات درون شبکه بانکی است و بخشی مربوط به عوامل بیرونی است که چالش هایی برای آنها ایجاد و ادامه فعالیت را با مشکل مواجه کرده است.

 

وی با اشاره ه اینکه بخشی از موضوع، مراودات بانک ها با فعالان اقتصادی است، افزود: شاخص های عملکرد نظام بانکی مطلوب نیست و شاید قبلا خیلی ها این مسئله را قبول نمی کردند اما در حال حاضر وزیر و رییس کل بانک مرکزی معتقد هستند که باید برنامه ای برای ارتقاء و توانمندی نظام بانکی داشته باشند زیرا استمرار وضعیت کنونی نگران کننده است.

 

پورابراهیمی با اشاره به اینکه برای بهبود این وضعیت دو اقدام را در دستور کار داریم، تصریح کرد: معتقدیم 70 درصد دارایی بانک ها فریز شده و غیر قابل تسهیلاتی است که یکی از چالش های اساسی است و بانک ها با 30 درصد بیشتر نمی توانند کار کنند.

 

نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه امروز افزایش سرمایه بانک ها یکی از اقدامت ضروری است، بیان کرد: اعلام می شود یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در اقتصاد است سئوال این است چرا این عدد در تورم اثر نمی گذارد؟ پاسخ این است این عدد حسابداری و کاغذی است و این حجم نقدینگی واقعی در اقتصاد ایران وجود ندارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه جنس شورای پول و اعتبار کاملا دولتی است، اظهار کرد: یکی از چالش های اساسی اقتصاد ما این است که بانک مرکزی به هیچ وجه استقلال از تصمیمات دولت ندارد و بانک مرکزی پیرو تصمیمات دولت است در حالی که هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

 

پورابراهیمی گفت: قانون بانکداری ما مربوط به سال 51 و قانون عملیات بانکی بدون ربا مربوط به سال 62 است و امروز خلاء‌های جدی در قانون پایه اساسی این دو حوزه داریم.

 

وی تصریح کرد: به دلیل اشکالات اساسی در این دو قانون و قوانین قدیمی، در مجلس از دو سال قبل برای اصلاح ورود کرده ایم و با اصراری که به دولت کردیم امسال دولت راضی شد بعد از سال ها دو لایحه با عنوان قانون اصلاح پولی بانکی و اصلاح عملیات بانکداری به مجلس ارائه بکند.

 

پورابراهیمی بیان کرد: در کمیته پولی بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس 70 درصد از موضوعات اساسی این دو قانون جمع بندی شده و طی دو ماه آینده بعد از بحث بوجه، گزارش کمیته در کمیسیون می‌آید و با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و سندیکای بانک های دولتی و خصوصی کار اصلاح دو قانون مهم کشور را انجام می دهیم و بعد از 4 دهه این اصلاحات قانونی انجام می شود و پیش بینی می شود دو قانون به روز شده و در نیمه اول سال آینده بخش زیادی از این چالش هایی که با آن روبه رو هستیم، اصلاح خواهد کرد.

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بزرگ ترین چالش فعالان اقتصادی در کشور حوزه نظام بانکی است که دو رویکرد اساسی دارد، نخست اینکه میزان دسترسی به منابع مشکل فعالان اقصادی است و نرخ بالای تامین مالی مسئله دیگر است.

وی در ادامه افزود: نقض آشکار مصوبه شورای پول و اعتبار را شاهد هستیم که کاهش نرخ سود سپرده ها نه در سپرده و نه در تسهیلات اعمال نشده است.

 

پورابراهیمی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ سود سپرده کاهش نیابد، نمی توانیم نرخ تامین مالی را کاهش بدهیم و تا زمانی که تورم کاهش نیابد، نرخ سود سپرده کاهش پیدا نمی کند و اینها با هم ارتباط دارند. باید حتما سود سپرده کمتر از سود تسهیلات باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید نرخ تامین مالی را کاهش بدهیم، گفت: نرخ تامین مالی در ایران چهار تا پنج برابر کشورهای همسایه ماست لذا کاهش نرخ تامین مالی باید اولویت اصلی نظام اقتصادی باشد و تا زمانی که این عملی نشود نمی توانیم طرحی وارد چرخه اقتصادی بکنیم.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس درباره عدد مالیات استان کرمان در بودجه 97 اظهار کرد: توافق شد مبنا 2190 تومان مالیات استان باشد و غیر از این را قبول نداریم و رییس سازمان امور مالیاتی این را پذیرفته اند.

 

وی افزود: متوسط افزایش میزان مالیات در بودجه سال آینده در کشور حدود 7 درصد است و این عدد در استان کرمان نیز برهمین اساس مد نظر قرار گرفته و عددی که استان خواهد داشت در میزان سرفصل مالیاتی نسبت به مصوب امسال همین است.

 

پورابراهیمی با اشاره به اینکه نگرانی بابت افزایش میزان مالیات استان رفع شده، گفت: این امر با همت مسوولان استان پیگیری و صورت گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.