اصلاح روش‌های کسب و کار در صنعت پرداخت

برای اینکه از این صنعت درآمد به دست بیاوریم باید ابتدا ذی‌نفعان را شناسایی کنیم، بانک به عنوانی یکی از ذینفع ها به طور حتم برای خود سود می خواهد ولی شرکت های پرداخت نیز افکار مختلفی دارند یکی از این شرکت ها دنبال درآمد است ولی شرکت دیگری بیشتر از درآمدی که به دست می آورد، کارمزد پرداخت می کند.

عصر بانک؛امیرحسین داودیان درباره چگونگی حل مشکل درآمدی بانک ها و صنعت پرداخت با اصلاح روش های کسب و کار گفت: در حال حاضر در صنعت پرداخت درآمد ما قرضی است یعنی کسی که از ما خدمت می گیرد اگر تمایل داشت پول ما را می دهد اگر نه هم که چیزی نمی دهد.

 

وی با بیان اینکه درآمد زایی در این صنعت با تهدید جواب نمی دهد، افزود: برای اینکه از این صنعت درآمد به دست بیاوریم باید ابتدا ذی‌نفعان را شناسایی کنیم، بانک به عنوانی یکی از ذینفع ها به طور حتم برای خود سود می خواهد ولی شرکت های پرداخت نیز افکار مختلفی دارند یکی از این شرکت ها دنبال درآمد است ولی شرکت دیگری بیشتر از درآمدی که به دست می آورد، کارمزد پرداخت می کند.

این فعال در صنعت پرداخت با بیان اینکه 80 درصد پذیرنده‌ها چهار سرویس شارژ، خرید، درخواست موجودی و انتقال وجه را انجام می دهند، تصریح کرد:‌ ولی با این وجود معلوم نیست چگونه برخی از شرکت های پرداخت درآمد زایی می کنند که بیشتر از درآمدشان به تراکنش ها کارمزد می دهند.

داودیان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از مواقع استفاده کنندگان نمی دانند که شرکت های پرداخت چه سرویسی به آنها ارایه می دهد، افزود: همانطور که آقای رییس جمهور اعلام کردند هر بانکی سود بیشتر دهد نباید مردم سراغ آنها بروند این موضوع برای شرکت های پرداخت نیز صدق می کند.

همچنین محمدرضا روشن نژاد نیز در ادامه این نشست گفت: مدل موجود کارمزد مدل مناسبی برای تداوم نیست چرا که این مدل برای شتاب دهندگی در نظام بانکی آغاز به کار ولی حالا دیگر به این مدل نیاز نداریم.

وی از دو برابر شدن توسعه دستگاه های کارتخوان فروشگاهی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: دولت و حاکمیت برای اعمال قوانین خود و حمایت از کسب و کارهای مختلف سیاست های وضع مالیات یا بخشودگی مالیات را به کار می گیرد. کارمزد هم چنین ابزاری بوده که در اختیار بانک مرکزی است و می تواند برای حمایت و محدود کردن نظام پرداخت استفاده کند.

این مقام مسئول در شرکت شاپرک با بیان اینکه هزینه بانک ها برای جذب منابع ارزان قیمت به خاطر کارمزد نیست چرا که بانک به عنوان سرمایه گذار شرکت های پرداخت ناچار به تامین تجهیزات و … است که در نتیجه آن هزینه هایش بالاست، تصریح کرد: بانک ها باید مشخص کنندکه چقدر می خواهند در این حوزه هزینه بپردازند.

وی ادامه داد: غالب بانک ها نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که چقدر هزینه بابت کسب درآمدهای ارزان قیمت مقرون به صرفه است؟ به گفته روشن نژاد، این مدل کسب و کاری مقرون به صرفه تر است که اگر به آن توجه کنیم فواید زیادی خواهد داشت.

معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک افزود: ترکیبی از مدل ها برای حل چالش صنعت پرداخت ها آماده شده که بزودی به بانک مرکزی اعلام می شود تا شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم. همچنین خارج کردن تراکنش ها از شبکه پرداخت ها یکی از اهدافی است که به دنبال آن هستیم.

 

/پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.