0
0

تجربه سیاستگذاری پرداخت‌های USSD در چند روز اخیر

۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶کد خبر: 146916
تجربه سیاستگذاری پرداخت‌های USSD در چند روز اخیر نشان داد که تصمیمات صحیح هم با روشهای اشتباه کار به جایی نمی برد.

عصر بانک؛نیما امیر شکاری در یادداشتی نوشت: تجربه سیاستگذاری پرداختهای USSD در چند روز اخیر نشان داد که تصمیمات صحیح هم با روشهای اشتباه کار به جایی نمی برد. اما کجای کار اشتباه بود که در آینده بتوان از آن برای اجرای بهتر سیاستها بهره گرفت؟ در این مورد نمی توان گفت که از روز اول باید نمی گذاشتیم، زیرا آن زمان بسیاری خدمات پرداختی دیگر هم از امنیت مد نظر امروز برخوردار نبود.

 

به اعتقاد من بازه زمانی از تصمیم تا اجرا برای تصمیماتی که ذینفعان زیادی دارد و در کشوری که سرعت تغییرات سازمانی و دولتی بسیار پایین است، نمی تواند کمتر از شش ماه باشد. داشتن #برنامه_میان_مدت و متعهد بودن به آن تنها راه چارچوب بخشی به بازار و سایر نهادهای مرتبط است.

 

یک بار سناریو را به این صورت مرور کنیم که همین بخشنامه به جای صدور در تاریخ 5 بهمن ماه و اجرایی شدن از 15 بهمن ماه، در تاریخ 5 بهمن صادر و از 5 مرداد سال 97 اجرایی می شد. چند دسته از ذینفعان در این مسأله درگیر هستند که زمان دادن کافی به آنها می توان از شدت مقاومتشان بکاهد.

 

تقریباً تمام فروشندگان شارژ در دو سال اخیر روشهای جایگزین برای کدهای USSD در نظر گرفته اند، اما مشتریان آنها هنوز طبق عادت از روشهای قبلی استفاده می کنند و بخشی از درآمد آنها نیز از شیوه قبلی به دست می آید. زمان دادن کافی برای اطلاع رسانی عمومی و با تکیه بر برنامه زمانی بانک مرکزی مبنی بر قطع سرویس می تواند مشتریان را در این مدت به سمت استفاده از راهکارهای جایگزین سوق دهد و درآمد این شرکتها را یک شبه کاهش ندهد.

 

به تبع شرکتهای فروشنده شارژ، اپراتورها و سپس وزارت‌ارتباطات نیز در بازه زمانی بلندمدت خود را با این تصمیم همگام می کنند و برنامه های تبلیغاتی و مدل کسب و کاری خود را باز تنظیم می کنند و حتی مذاکرات پشت پرده و سطح بالا با آنها نیز ساده تر است.

 

در موارد مشابه دیگر نیز می توان مشابه کشورهای پیشرفته از این مدل بهره برد که به عنوان مثال استانداردی مانند PSD2 در اتحادیه اروپا طی یک برنامه مدون 5 ساله و به تدریج عملیاتی و اجباری می شود. استانداردسازی و سیاستگذاری در مسائل کلان جامعه هرگز نمی تواند یک شبه ثمربخش باشد و تنها روش شناخته شده بین المللی برای آن داشتن برنامه و نقشه راه است. حداقل انتظاری که از پروژه نقشه‌راه بانک مرکزی با صرف چندین سال و چندین میلیون یورو می رفت، تنظیم برنامه های میان مدت و بلندمدت برای اصلاح و پایداری بازار بود و نه صرفاً تعریف چند ده پروژه برای سالهای آینده.

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری