تقاضای خرید دلار زیاد شد

درپی شکستن رکورد نرخ دلار و رسیدن آن به 4760 تومان، بررسی‌ها از بازار ارز نشان از افزایش تقاضا و میل مردم به خرید دلار دارد و این در شرایطی است که فروش دلار در بازار با محدودیت‌هایی از طرف صرافی‌ها مواجه است.

عصر بانک؛از بازار ارز و سکه که این روزها حال و هوای خاصی دارد، نشان دهنده افزایش تب و تاب و رفت و آمد در بازار است و صرفان حوالی میدان فردوسی و چهارراه استانبول مردم زیادی را به خود می‌بیند که برای خرید و فروش ارز به بازار آمده اند.

 

رفت و آمد ها در بازار بیش از روزهای قبل است و نشانه‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید سکه نیز بالا رفته است. صحبت با بعضی افراد که به صرافی‌ها آمده‌اند نشانگر این است که "می‌خواهند دلار بخرند، چون احتمال بالاتر رفتن قیمت در روزهای آینده خیلی زیاد است".

 

گفته‌های متقاضیان خرید دلار

 

برخی دیگر از افراد هم می‌گویند "طولی نمی‌کشد که دلار از 5000 تومان رد می‌شوند" اما دقیقا مشخص نیست صحبت‌هایشان چه مبنایی دارد. چون همین امروز دلار نسبت به دیروز مقداری ارزان شده است. دلاری که این روزها یکی از بی ثبات ترین دوران خود را سپری می‌کند و تقریبا امکان هر گونه پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی و مردم گرفته است.

 

در این میان برخی احتمال تکرار شدن وقایع سال 1390 را برای ارز می‌دهند؛ زمانی که عده‌ای سودهای کلان بردند و عده‌ای هم یک شبه ورشکست شدند. دوره بی ثباتی که عملا به ضرر اقتصاد تمام شد.

 

امروز نگرانی‌ها برای رخ دادن همان اتفاقات زیاد شده است؛ اتفاقی که ممکن است باعث شود پول های سرگردانی که از بانک‌ها بیرون آمدند را راهی بازار ارز کند و به التهاب بازار دامن بیشتری بزند.

 

از روز گذشته خبرهایی مبنی بر عدم فروش دلار از سوی برخی صرافی‌ها اعلام شد اما امروز بعضی از صرافی ها فروش این نوع را داشتند که به نظر می‌رسد در کاهش نسبی قیمت در این اقدام نقش داشته است. اما همچنان برخی صرافی‌ها بودند که به دلیل شرایط خاص بازار فروش خود را متوقف کرده‌اند.

 

تقاضای سکه کمتر از دلار است

 

از طرف دیگر شرایط برای بازار سکه هم تا حدود زیادی مشابه ارز است و قیمت‌ها نوسانات زیادی را در روزهای اخیر پشت سرگذاشته است، اما تقاضا برای سکه به نسبت دلار کمتر در بازار مشاهده می‌شود.

 

دلال‌های ارز هم مثل همیشه در گوشه‌های خیابان فردوسی حضور دارند و ارز را کمی پایین تر از صرافی‌ها می‌فروشند که وقتی ازشان درباره وضعیت این روزهای بازار پرسیده می‌شود، از جواب دادن طفره می‌روند و می‌گویند چیزی نمی‌دانند.

 

به هر حال در این شرایط برخی صرافی‌ها و دلالان را مقصر اصلی وضعیت فعلی بازار معرفی می‌کنند و می‌گویند واسطه گری‌ها بازار را برهم زده است؛ البته این اتهام از طرف این افراد رد می‌شود و می‌گویند "میزان دلاری که خرید و فروش می‌کنند بسیار کمتر از آن است که بخواهد بازار را بهم بزند".

 

به هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که این روزها حتی نمی‌شود روی صحبت‌های سیاست‌گذاران بازار هم حساب باز کرد، چه برسد روی حرف دلال‌ها. رئیس کل بانک مرکزی اوایل بهمن ماه و قبل از آن اعلام کرده بود "در بهمن و اسفند دلار ارزان می‌شود" اما بازار برعکس آن پیش رفت؛ لذا باید به انتظار نشست و دید که بازار چه سمت و سویی را در روزهای آینده پیش خواهد گرفت.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.