اثر انتشار گواهی سپرده 20 درصدی بر بورس

در حالی که مسئولان بازار پول برای کنترل بازار ملتهب ارز اقدام به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز با سود 20 درصد کرده‌اند، سود اسناد خزانه اسلامی نیز در حال رشد است. کارشناسان بازار سرمایه در این مورد معتقدند این اقدام سیستم بانکی بازار ارز را آرام نخواهد کرد.

عصر بانک؛در ماه‌های گذشته بعد از مدت‌ها تلاش در بازار پول مقدار سود سپرده‌های بانکی تا 15 درصد کاهش پیدا کرد و بانک‌ها ملزم شدند تا این نرخ را اجرایی کنند. اما در این روزها در پی بالا و پایین شدن نرخ ارز  که موجب تاثیر در دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه شد به تازگی بانک مرکزی تصمیم گرفته تا با انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز،  پول‌هایی که به سمت بازار ارز روانه می‌شود را به صورت سپرده در بانک‌ها حفظ کند.

 

این گواهی‌های سپرده ریالی با سود 20 درصد منتشر می‌شود و خود به تنهایی می‌تواند رقیبی برای سپرده‌های بانکی با سود بانکی باشد که در ماه‌های گذشته با حرف و حدیث‌های زیاد به 15 درصد رسیده بود. این موضوع می‌تواند نرخ اسناد خزانه اسلامی که در ماه‌های گذشته سعی شد کاهش یابد را بار دیگر با افزایش مواجه کند.

 

در پی انتشار گواهی سپرده‌های ریالی با نرخ 20 درصد امروز بازار اسناد خزانه اسلامی نیز به این تغییر واکنش نشان داده و نرخ این اسناد نیز که نرخی بدون ریسک تلقی می‌شود افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند در معاملات بازار سرمایه نیز دخیل شود و تالار شیشه‌ای را با رکود روبه‌رو کند.

 

اختلاف ارز مبادله‌ای و آزاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تهدید می کند

 

فردین آقابزرگی در این مورد که در شرایط موجود بازار ارز چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا سپرده‌ها به سمت بازار سرمایه برود، گفت: از لحاظ اقتصادی دولت باید در جهت حفظ و حراست از منابع صادرکننده، تولیدکننده و صنعتگر نرخ ارز را آزاد کند همان طور که بانک مرکزی متعهد شده بود که ارز تک نرخی شود و همچنین بورس ارز ایجاد شود.

 

وی اضافه کرد: به نظر می رسد با این سیستم، دوگانگی و اختلاف بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد زیادتر می‌شود و یکی از منشأهای آن همین نرخ‌های است که در بازار پول تعیین می‌شود که نمونه آن را می‌توان گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد دانست.

 

به زحمت سود بانکی پایین آمد 6 ماه نگذشته سودها 20 درصدی شد!

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ثبات در تصمیمات اقتصادی اولویت اول دولت باید باشد. هنوز شش ماه نگذشته که سود سپرده‌ها با قاطعیت کاهش پیدا کرد، اما حالا که بازار ارز به درستی نرخ و جایگاه خود را پیدا می‌کند ما می‌خواهیم این موضوع را تغییر دهیم. انتشار گواهی سپرده بازار سرمایه و بورس را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند، کما این‌که انتشار گواهی سپرده ریالی نرخ اسناد خزانه اسلامی را بالا برده است.

 

آقابزرگی افزود: تا پیش از این افرادی که انتظار ثبات در اقتصاد با نرخ 15 درصد سود بانکی را داشتند می‌بینند که همان بانک‌ها سود 20 درصد می‌دهند. مسلما اکثر این افراد پول خود را از حساب‌های 15 درصدی خارج کرده و وارد حساب‌های 20 درصدی می‌کنند و در واقع باید بگوییم نه تنها بازار ارز از حالت به وجود آمده خارج نمی‌شود، بلکه فقط پول‌ها در حساب‌های بانکی از یک حساب به حساب دیگر جابه‌جا می‌شود.

 

وی تاکید کرد: ما باید بگوییم تصمیماتی که درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود نرخ اسناد خزانه اسلامی را تغییر می‌دهد و روی تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.