جایی که شاپرک مقصر شد

برخی جایگاه های سوخت در کشور و استان فارس در چند روز گذشته از پذیرفتن کارت های بانکی مردم برای سوختگیری خودداری کردند که پیگیری ها مشخص کرد این نپذیرفتن ها از رویه ای موسوم به شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) ناشی می شود.

عصر بانک؛برخی مردم هنگام مراجعه به یکی از جایگاه های سوخت با عبارت هایی از جمله 'کارتخوان نداریم، فقط نقدی و به علت تاخیر 24 ساعته در واریزی های شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) سوختگیری فقط با پول نقد انجام می شود' مواجه شدند. اما مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس، این اقدام برخی جایگاه های سوخت در استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان برای دریافت هزینه سوخت را غیر قانونی دانست.

 

امیربنی کریمی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: با جایگاه هایی که از ارائه خدمات الکترونیک به مراجعان خودداری می کنند و وجه سوخت را فقط به شکل نقدی دریافت می کنند برخورد می شود.

وی افزود: طی روزهای گذشته با چند جایگاه سوخت که دستگاه کارتخوان خود را جمع آوری کرده بودند برخورد شد و شهروندان چنانچه با موارد مشابه مواجه شدند اطلاع رسانی کنند حتما برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: البته بحث پیش آمده بین جایگاه داران با شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) و بانک ملت یک مساله سراسری است و مختص استان فارس نیست اما هم در سطح استانی هم در سطح کشوری چه مسئولان وزارت نفت خصوصا شرکت پخش فرآوردهای نفتی و چه مسئولان بانک مرکزی و ملت به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات الکترونیک به جایگاه های سوخت دنبال رفع این مشکل هستند.

بنی کریمی گفت:‌جایگاه های سوخت باید طبق روال گذشته سیستم کارتخوان خود را بر اساس دستورالعملی که به آنها داده ایم فعال نگاه دارند تا شهروندان دچار مشکل نشوند و امیدواریم با پیگیری هایی که در حال انجام است ظرف چند روز آتی این مسائل حل و فصل شود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت فارس هم، تعداد جایگاه های سوختی که در این استان اقدام به جمع آوری دستگاه کارتخوان کرده اند را بسیار محدود دانست و افزود: هم اینک در بیش از 95 درصد جایگاه ها دستگاه کارتخوان فعال است و آن تعداد هم که اقدام به جمع آوری کرده اند باید به سرعت نسبت به فعال کردن مجدد آن اقدام کنند.

حسین علی نوشین نیا، درباره علت جمع آوری دستگاه های کارتخوان توسط جایگاه داران هم گفت: زیرساخت های پرداخت وجه سوخت در جایگاه ها توسط بانک ملت ایجاد شده که تغییرات ایجاد شده در نحوه خدمات دهی این بانک به جایگاه داران موجبات نارضایتی جایگاه داران را فراهم کردن است.

وی ادامه داد:علاوه بر قطع برخی امتیازاتی که بانک ملت در ابتدای امر به جایگاه های سوخت می داد از جمله ارائه کارت هدیه به کارگران جایگاه ها و پرداخت 20 ریال به ازای هر تراکنش، تاخیر 24 ساعته در واریز وجه توسط شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نیز زمینه نارضایتی و ایجاد مشکلاتی برای جایگاه داران را فراهم کرده است.

نوشین نیا بیان کرد: واریز وجوه با 24 ساعت تاخیر باعث می شود که ما در خرید سوخت از شرکت نفت دچار مشکلاتی شویم.

وی ضمن ابراز رضایت از کارکرد سیستم الکترونیکی پرداخت وجه سوخت بانک ملت افزود: طراحی این سیستم بسیار خوب و کارا است و تاکنون در استفاده از این سیستم با مشکل فنی خاصی مواجه نشده ایم اما انتظار داریم که شاپرک بخشی از درآمد خود را به جایگاه داران بدهد تا آنها نیز تشویق به استفاده از این سیستم ها شود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت فارس، با اشاره به وجود 280 جایگاه سوخت و فروشندگی فرآورده های نفتی در این استان گفت: از این تعداد 60 جایگاه و فروشندگی در شهر شیراز قرار دارد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملت استان فارس هم گفت: بانک ملت همانگونه که تاکنون بهترین خدمات الکترونیکی را در جایگاه های سوخت ارائه کرده در ادامه نیز آمادگی دارد تا این روند را ادامه دهد.

بهزاد شریفی افزود: ما در این زمینه مشکلی نداریم و همکاری خود را ادامه می دهیم اما اشکال کار آنجاست که برخی جایگاه ها به جای استفاده از کارتخوان های پیش بینی شده بانک ملت برای دریافت وجوه سوخت، از کارتخوان های دیگر بانک ها استفاده می کنند.

وی درباره تقاضای جایگاه داران برای واریز سریع و آنلاین وجه به حسابشان بدون تاخیر 24 ساعت هم گفت: انجام این کار در اختیار ما نیست چرا که واریزها توسط شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت دارد انجام می شود.

او افزود: در گذشته که این امکان برای ما وجود داشت پرداخت ها به سرعت انجام می شد اما چون الان این کار توسط شاپرک انجام می شود انتقال سریع وجه نه برای بانک ملت بلکه به دلیل یکسان بودن واریزها، برای هیچ بانک دیگری هم امکان پذیر نیست.

شریفی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به جلسه ها و نشست هایی که تاکنون برای حل این مسائل داشته ایم در آینده نزدیک شاهد نتایج خوبی باشیم. 

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.