قیمت تمام شده بنز بیشتر است یا پراید؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس،توضیحاتی پیرامون قیمت تمام شده خودروهای داخلی و خارجی ارائه داد

عصر بانک؛سعید باستانی، با بیان اینکه خودروسازی با تولید کننده خودرو متفاوت است، گفت: در ایران خودرو ها مونتاژی است از یکسری قطعاتی که وارد کشور می‌شود و بخشی از قطعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اگر از این بعد به موضوع نگریسته شود که هر خودرو دارای یک بدنه، تجهیزات برقی، تجهیزات موتوری و نیروی محرکه است و اگر همین اجزا تقسیم شود و قطعه قطعه حساب شود تفاوتی بین تمامی خودروها در قیمت تمام شده عملا وجود ندارد، افزود: یعنی خودرو بنز همان کاری را نیاز دارد که خودروی پراید نیاز داشته و حتی هزینه تمام شده خودروهای خارجی از خودروهای ایرانی کمتر است، چرا که مکانیزاسیون خارجی ها بیشتر بوده و رباتیک هستند، اما ما بیشتر کار یدی انجام می دهیم.

 

اختلاف قیمت در همه جای دنیا روی قیمت خودروی پایه نیست، بلکه روی آپشن ها است

 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تحمیل میزان کارگر بر خودروسازان و قطعه‌سازان به دلیل دولتی بودن آن زیاد است، ادامه داد: اختلاف قیمت بین خودرو های داخلی و خارجی زیاد است، البته اختلاف قیمت در همه جای دنیا روی قیمت خودروی پایه نیست، بلکه روی آپشن ها است، که یک خودروی ٢ ایربگ با خودروی ٢٠ ایربگ با یکدیگر متفاوت بوده و افزایش قیمتی دارد و خودرویی که دارای سنسور تمام جوانب است با خودرویی که اصلا سنسور ندارد، اختلاف قیمت دارد، اما پایه خودروها از نظر میزان قیمت تمام شده با یک تلورانس معقولی با یکدیگر یکسان است.

 

وی با اشاره به اینکه استاندارد در کشور ما بد تفسیر می‌شود، یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی می‌گویند می‌خواهیم به استاندارد برسیم در حالی که استاندارد کف است، چراکه در همه جای دنیا یک کف برای کیفیت تعریف می کنند که به آن استاندارد می گویند و  گفته می‌شود کیفیت نباید از این کف پایین تر باشد، لذا رقابت در خارج از کشور در بالای استاندارد رخ می‌دهد، اما در ایران رقابت برای رسیدن به استاندارد است.

 

رقابت باید بالای استاندارد برود

 

باستانی افزود: تولیدکنندگان ایرانی همت می‌کنند و می‌گویند کیفیت استاندارد را پاس می کنیم یعنی تازه به کف معیارها که استاندارد بوده می رسند، لذا ما باید به دنبال این باشیم که رقابت بالای استاندارد برود و آن زمان تفاوت قیمت‌ها معنادار است یعنی یک کف استاندارد وجود دارد و باید بالای این معیارها از مردم پول گرفته و تبلیغ شود.

 

وی با بیان اینکه انتظار است که سازمان استاندارد روی مبانی استاندارد بودن کالاها که خودرو نیز یکی از این اقلام بوده دقت به خرج دهد، ادامه داد: دلیل اینکه تشکیل سازمان ملی استاندارد در مجلس تصویب شد و با اختلاف شورای نگهبان در حوزه‌های مختلف به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده شده و در آنجا مصوب شد این بوده که که تمام تجهیزات مورد نظر حتی تجهیزات پزشکی و کشاورزی در حوزه استاندارد قرار بگیرند و سازمان مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور باشد تا سازمان دیگر زیرمجموعه یک وزارتخانه نباشد که امور و مسائل به آن تحمیل شده و تحت فشار قرار گیرد.

 

سازمان استاندارد روی تمامی مولفه هایی که برای استانداردهای خودرو رسیده بماند

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید به عنوان نخستین کار ملی سازمان استاندارد دید که چه میزان می تواند اهداف سازمان شدنش را حفظ کند، اظهار داشت: باید دید که سازمان استاندارد از این جایگاه بزرگی که به عنوان معاونت رئیس‌جمهور به وی داده شده می تواند برای افزایش و بهبود کالاهای ایرانی استفاده کنند یا خیر؟، چراکه اگر قرار باشد همانند موسسه تحقیقات استاندارد ایران زیر مجموعه وزارت صنعت باشد کارایی خاصی ندارد.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان استاندارد باید به عنوان اولین آزمونش روی تمامی مولفه هایی که برای استانداردها در حوزه های مختلف به ویژه خودرو رسیده است، بدون حب و بغض بماند و کار کارشناسی خود را اجرایی کند.

 

/خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.