گوگل در سودای رقابت با اپل و آمازون

گوگل مزایا و فرصت‌هایی برای غلبه بر آمازون در حوزه دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در اختیار دارد.

عصر بانک؛شرکت مادر گوگل سال 2018 را توفانی آغاز کرده است. آلفابت در اولین فصل از سال جاری میلادی درآمد بسیار خوبی هم از محل فروش محصولاتش و هم سود سهامش در بازار سهام به‌دست آورد تا تحلیلگران و کارشناسان وال‌استریت را هم غافلگیر کند. البته بسیاری معتقدند که بیشترین میزان درآمد آلفابت از غول تبلیغات در بستر جست‌وجوی اینترنتی این شرکت به‌دست می‌آید که هر سال با سرعت قابل توجهی در حال رشد است.

 

بر اساس آمارهای مالی این شرکت در اولین فصل 2018 بیش از 31 میلیارد و 100 میلیون دلار درآمد داشته که این میزان رشد 26 درصدی نسبت به فصل مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد. این میزان درآمد بیشتر از تخمین‌های قبلی در مورد درآمد این شرکت بوده و همین موضوع باعث افزایش 7/ 1 درصدی قیمت هر سهم آلفابت در اولین ساعت‌های معامله بورس نیویورک در روز گذشته شده است. بد نیست بدانید که در فصل اول سال میلادی گذشته شرکت آلفابت 7/ 24 میلیارد دلار درآمد داشت و سود خالص آن 5/ 9 میلیارد دلار بود. در این میان موضوع جالب در گزارش مالی منتشر شده از سوی آلفابت این است که این شرکت مادر چقدر از درآمد هنگفتش را از شرکت زیرمجموعه فعال در صنعت خانه‌های هوشمندش یعنی Nest، به‌دست می‌آورد.

 

از آنجا که Nest در اوایل سال 2018 یک بار دیگر به‌عنوان زیرمجموعه آلفابت به گروه سخت‌افزاری گوگل پیوست، شرکت آلفابت آمارهای مربوط به درآمدهای فصلی خود در سال 2017 را به این شکل محاسبه کرد که درآمد و ضرر حاصل از Nest از بخش «درآمدهای دیگر» تجارت آلفابت به خط درآمدی استاندارد گوگل بازگردد. حالا با مقایسه تغییرات درآمدهای فصلی و درآمد عملیاتی، خواهیم دید که Nest چیزی در حدود 726 میلیون دلار درآمد به‌دست آورده که در نهایت به جبران ضرر 621 میلیون دلاری بخش درآمدهای دیگر در طول یک سال گذشته کمک کرده است. به عبارت دیگر، گوگل در سال گذشته میلادی بیش از نیم میلیارد دلار برای ایجاد بخش‌هایی مانند دوربین‌های امنیتی، سیستم‌های هشدار دهنده و زنگ درهای ویدئویی هزینه کرده است.

 

جالب اینکه آمارها نشان می‌دهند که هزینه‌های سرمایه آلفابت در فصل اول سال جاری حدود سه برابر شده‌اند. «روث پورات» مدیر مالی ارشد شرکت آلفابت در این مورد معتقد است که بعضی ازهزینه‌ها ناشی از خرید مقر جدید گوگل در نیویورک است، اما موارد مهم دیگری هم وجود دارند. در واقع پورات می‌گوید ماندن این شرکت در جایگاه برتر تجارت اینترنت به طرز شگفت‌آوری هزینه‌بر است تا جایی که این هزینه برای آلفابت به 3/ 7 میلیارد دلار رسیده است. این هزینه سرمایه در فصل اول سال میلادی گذشته برابر 5/ 2 میلیارد دلار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 4/ 2 میلیارد دلار از این هزینه صرف خرید Chelsea Market یعنی مقر جدید گوگل در منهتن نیویورک شده است.

 

جنگی پر هزینه

در حقیقت بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این شبیه آن است که گوگل صدها میلیون دلار روی بخش‌های سخت‌افزاری دیگرش مانند گوگل هوم، موبایل‌های پیکسل، هدفون‌ها و لپ‌تاپ‌هایش هزینه کند. گوگل می‌تواند با هر کدام از این محصولات با غول‌های مختلف صنعت تکنولوژی رقابت کند. گوگل با موبایل‌هایش با آی‌فون‌های اپل رقابت می‌کند. با لپ‌تاپ‌های پیکسل‌بوکش و دیگر لپ‌تاپ‌های مبتنی بر کروم با لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مایکروسافت رقابت می‌کند. اما شاید مهم‌ترین بخش از این رقابت از طریق گوگل هوم شرکت Nest باشد که به کمک آن گوگل با آمازون که حالا با محصولات سری اکو و دستیار دیجیتال صوتی الکسای خودش حاکمیت بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند را در اختیار دارد، به رقابت می‌پردازد. گوگل نشان داده است که تمایل بیشتری به صرف هزینه لازم برای ایجاد بازارهای استاندارد خودش مانند لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های هوشمند دارد. با این حال اما هیچ‌کس انتظار ندارد که سری موبایل‌های پیکسل بتوانند فروش بیشتری از آی‌فون‌های اپل داشته باشند. با این وجود گوگل به وضوح مزایا و فرصت‌هایی برای غلبه بر آمازون در حوزه دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند اسپیکرهای هوشمند در اختیار دارد.

 

درست به همین دلیل هم هست که Nest یک بار دیگر به گروه سخت‌افزاری گوگل پیوسته است تا دستگاه‌های هوشمند خانگی‌اش بتوانند با استفاده از قابلیت‌ها و امکانات‌ ویژه هوش مصنوعی، عملکرد بهتری داشته و سهم بیشتری از این بازار پر رونق را در اختیار بگیرند. در واقع گوگل تصمیم دارد در اولین قدم این کار را با محصولاتی مانند گوشی پیکسل 2 و دستیار صوتی هوشمند گوگل آسیستانت، انجام بدهد. «ریک اُسترلو» رئیس بخش سخت‌افزاری گوگل در این مورد گفته است: «تمام سرمایه‌گذاری‌های گوگل در حوزه‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، می‌توانند به کمک محصولات تولیدی Nest به سودآوری برسند. این اتفاق تنها در صورتی که این محصولات و تکنولوژی‌ها با یکدیگر توسعه پیدا کنند، رخ داده و می‌تواند جریان‌ساز باشد.»

 

البته گوگل پول کافی برای صرف هزینه در این حوزه‌ها را در اختیار دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت آلفابت، این شرکت مادر در طول اولین فصل مالی سال 2018 درآمدی در حدود 15/ 31 میلیارد دلار به‌دست آورده، در حالی که این میزان در اولین فصل از سال میلادی گذشته برابر 75/ 24 میلیارد دلار بوده است. از نظر سود، آلفابت 4/ 9 میلیارد دلار در این فصل سود کرده که این سود در دوره مشابه در سال گذشته برابر 43/ 5میلیارد دلار بوده است. با این اوصاف هسته اصلی تجارت آلفابت همچنان به شکل خوب و شگفت‌آوری کار می‌کند تا به گوگل سرمایه کافی برای انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش سخت‌افزاری را برای پیوند بیشتر خانه‌های هوشمند با هوش مصنوعی بدهد. این در حالی است که به نظر می‌رسد چنین جریان درآمدی دیدگاه خاصی برای سمت ایجاد شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه بیشتر برای گوگل ایجاد می‌کند. حالا واضح است که جنگ میان یک شرکت بزرگ و توانمند مانند آمازون، هزینه‌های بسیار زیادی در بر خواهد داشت؛ جنگی که قطعا به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.