خطرناکترین رودخانه جهان جاری می شود

با تداوم گرمایش کره زمین، نگرانی دانشمندان از آب شدن و شکسته شدن یک کوه یخ بسیار بزرگ در قطب جنوب که می تواند پیامدهای زیست محیطی خطرناکی داشته باشد، افزایش یافته است.

عصر بانک؛به نقل از فیوچریسم، محققان آمریکایی و انگلیسی هشدار داده اند که با آب شدن این کوه یخ خطرناک ترین رودخانه جهان جاری خواهد شد. این کوه یخ توسط محققان یخچال Thwaites نام گرفته و پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که این کوه یخ چه زمانی و به چه شیوه ای ذوب خواهد شد و حجم زیاد آب ناشی از ذوب شدن آن در چه مسیری جاری خواهد شد.

 

هر سال 40 سانتیمتر از ارتفاع یخچال Thwaites کاسته شده و ذوب می شود و این امر به افزایش 4 درصدی سطح آب دریاها در 25 سال اخیر منجر شده است.

 

بررسی ها نشان می دهد اگر روند فعلی ذوب شدن این یخچال ادامه یابد ممکن است در نهایت بخش بزرگی از آن در ابعاد ایالت فلوریدا جدا شده و وارد اقیانوس شود.

 

اگر چنین تکه بزرگی از یخچال یادشده به ناگهان جدا شده و وارد اقیانوس های آزاد شود، نتیجه کار افزایش سطح آب دریاها در سطح جهان به میزان حداقل 60 سانتیمتر و حداکثر 3 متر در دهه های آینده خواهد بود.

 

دیوید هلند یکی از پژوهشگران دانشگاه نیویورک در این مورد می گوید: افزایش سطح آب دریاها مهم ترین تحول قرن آینده است و یخچال Thwaites تقریبا کل این رویداد را به خود اختصاص می دهد.

 

قرار است 100 دانشمند از سراسر جهان در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند و بودجه 55 میلیون دلاری نیز به این پژوهش اختصاص یافته است. این دانشمندان امیدوارند راه هایی برای کند شدن این روند خطرناک پیدا کنند.

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.