همزیستی پرداخت نقدی و دیجیتالی

بانک خزانه فدرال سان‌فرانسیسکو نوامبر 2017 بر پایه تحلیل داده‌های مربوط به پول نقد در گردش از 42 کشور بین بازه سال‌های 2006 تا 2016، با انتشار گزارشی اعلام کرد «گزارش‌های مرگ پول نقد بیش‌ازحد اغراق‌آمیز هستند.»

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات بانکی و پرداخت شاهد فضای پرداختی مدرن هستند که مشخصه آن تنوع بی‌سابقه است. از پرداخت نقدی سنتی تا آخرین بسترهای پرداخت نوآورانه دیجیتال و موبایلی، مشتریان تابه‌حال برای پرداخت بهای کالا و خدمات، هرگز با این وسعت انتخاب روبرو نبوده‌اند.

 

محبوبیت رو به رشد و توسعه فناوری‌هایی مانند کیف پول موبایلی و پرداخت‌های غیرتماسی باعث شده برخی تصور کنند این روش‌ها روزی جایگزین پرداخت‌های نقدی می‌شوند. با این‌حال فرض محتمل‌تر این است که گزینه‌های پرداخت فیزیکی و دیجیتال به همزیستی خود ادامه می‌دهند و حق انتخاب و انعطاف‌پذیری ارزشمندی برای مشتریان فراهم می‌کنند. شواهد متعدد مؤید این پیش‌بینی است که محبوبیت پرداخت‌های دیجیتال همواره رو به افزایش است و پرداخت نقدی حتی در کشورهایی که کمترین علاقه را به پرداخت نقدی دارند، بخش اعظم پرداخت‌ها را شامل می‌شود.

 

یکی از نتایج مسلم این بحث این است که بر اساس جریانات اخیر در حوزه خدمات مالی، گسترش رو به رشد روش‌های جدید تراکنش لزوماً به این معنا نیست که سازوکارهای پرداخت سنتی کنار گذاشته می‌شوند. مشتریان همیشه برای آزادی و حق انتخاب ارزش قائل هستند به‌ویژه زمانی که موضوع مهمی مثل نحوه خرج کردن پول در میان است. برخی مشتاق‌اند آخرین فناوری‌ها را امتحان کنند و برخی دیگر به انواع روشهای پرداخت که با آنها بیش از همه راحت‌اند، وفادارند.

 

گزارش‌های متعدد چشم‌اندازهایی در مورد این ترجیحات ارائه داده‌اند. گزارش پرداخت‌های جهانی 2017 که در اکتبر 2017 منتشر شد، پیش‌بینی کرده است حجم پرداخت‌های دیجیتال در سطح جهان تا سال 2020 به 726 میلیارد تراکنش می‌رسد که حاکی از رشدی 11 درصدی آن است.

 

داده‌های مربوط به پول نقد که در تحقیق بانکداری خرد در دسامبر 2017 منتشر شده نیز حاکی از آن است که در سال 2016 در دستگاه‌های عابربانک 107 میلیارد دلار تراکنش انجام شده که نسبت به سال قبل از آن 6 درصد افزایش داشته است.

 

بانک خزانه فدرال سان‌فرانسیسکو نوامبر 2017 بر پایه تحلیل داده‌های مربوط به پول نقد در گردش از 42 کشور بین بازه سال‌های 2006 تا 2016، با انتشار گزارشی اعلام کرد «گزارش‌های مرگ پول نقد بیش‌ازحد اغراق‌آمیز هستند.» میزان رشد پول نقد در گردش در تمام کشورها به‌غیراز دو کشور، بیش از میزان افزایش تولید ناخالص ملی بوده یا با آن برابری می‌کرده است.

 

با در نظر گرفتن آمار و ارقام مربوطه، مؤسسات مالی با یک سؤال مواجه هستند که چگونه نیازهای متنوع مشتریان خود در حوزه پرداخت در کانال‌های فیزیکی و دیجیتال را رفع کنند؟

کسب‌وکارها از طریق همکاری با شرکای مناسب و یافتن مؤثرترین راه‌حل‌ها برای رفع نیازهای مشتری، می‌توانند از فرصت‌های ناشی از بازار در حال رشد پرداخت‌ها، بیشترین بهره را ببرند.

 

به‌کارگیری کانال همه‌کاره یا همان Omnichannel در پردازش تراکنش‌ها، بانک‌های صادر و دریافت‌کننده، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و فروشندگان را قادر می‌سازد از سامانه‌ای که همه تراکنش‌ها را پشتیبانی می‌کند، استفاده کنند و مزایای زیادی از نظر ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان در بسترهای مختلف و نیز کاهش هزینه‌های مدیریت فضاهای مختلف جهت نظارت بر هر کانال را داشته باشند.

 

بانک‌ها باید به دنبال روش‌هایی باشند که موانع باقی‌مانده بین کانال‌های فیزیکی و دیجیتال را از سر راه بردارند و نهایت سهولت و حق انتخاب را برای مشتریان را فراهم کنند. برای نمونه در رابطه با کانال‌های موبایل و عابر بانک، نوآوری‌هایی مانند تراکنش غیرتماسی به یکسان‌سازی تجربه مشتری کمک می‌کنند زیرا به کاربران این امکان را می‌دهد تراکنش را روی ابزار موبایلی شروع و سپس آن تراکنش را  در یک ریدر غیرتماسی روی دستگاه عابر بانک نهایی کنند. به علاوه حذف الزام به واردکردن کارت در عابربانک خطر کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.

 

به گزارش عصربانک، بانکها که فضای پرداخت ترکیبی را به کار بسته‌اند ثابت می‌کنند برای پشتیبانی از حق انتخاب مشتری در حوزه پرداخت چه میزان انعطاف‌پذیری لازم است. در آینده پیوسته بر اهمیت این موضوع افزوده می‌شود زیرا این فناوری پیوسته توسعه می‌یابد درحالی‌که مشتری در مرکز آن قرار دارد و درعین‌حال آن را هدایت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.