مساحت دریاچه ارومیه 4.3 برابر شد

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت : پس از تشکیل ستاد مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و 852 کیلومتر مربع افزایش یافته و به 2 هزار و 402 کیلومتر مربع رسیده است که این آمار نشانگر 4.3 برابر شدن سطح دریاچه است.

عصر بانک؛فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن 79 سانتی متر افزایش یافته است، افزود: ارتفاع آب دریاچه ارومیه از آب های آزاد، امروز نهم خرداد به یکهزار و 270 متر و 85 سانتی متر رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 1394 آغاز به کار کرد، ادامه داد: شهریور سال 1394 تراز دریاچه ارومیه به یکهزار و 270 متر و هشت سانتی متر رسیده بود که کمترین تراز ثبت شده تا به امروز بوده است.

سرخوش اضافه کرد: مساحت این دریاچه نیز تا پیش از فعالیت ستاد احیا، حدود 550 کیلومتر مربع شده بود که با فعالیت مستمر این ستاد و همراهی دستگاه های اجرایی دخیل، این رقم امروز به بیش از 2 هزار و 400 متر مربع رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا سالانه به طور متوسط تراز دریاچه ارومیه 70 سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه مانع از ادامه روند خشک شدن آن شده است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه این ستاد نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیا دارد، گفت: اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای اتمام طرح های احیای دریاچه ارومیه در اختیار دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می گیرد.

وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بهره مندی از 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.

به گفته سرخوش، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست، مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

 

 دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.