بهره هوشی جوانان در حال افول است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که بهره هوشی جوانان پس از یک دوره صعود مداوم در پی جنگ جهانی دوم، سیر نزولی یافته است.

عصر بانک؛به گزارش روزنامه دیلی میل، بر اساس نتایج اولین مطالعه معتبری که در این زمینه انجام شده است، گمان می رود فرآیند کاهش بهره هوشی جوانان که معادل حدود هفت امتیاز در هر نسل است، با متولدین سال 1975 (1354) آغاز شده باشد.

 

کاهش نمره های بهره هوشی نشان دهنده پایان روندی به نام 'اثر فلین' (Flynn effect) است که براساس آن، میانگین بهره هوشی باید در 60 تا 70 سال گذشته تقریبا 3 امتیاز در هر دهه افزایش یافته باشد.

محققان نتایج این مطالعه را قابل توجه و در عین حال بسیار نگران کننده توصیف کرده اند. به گمان آنها، این افت بهره هوشی می تواند با تفاوت های ایجاد شده در روش تدریس زبان های خارجی و ریاضیات در مدارس ارتباط داشته باشد.

همچنین این موضوع می تواند نتیجه کاهش گرایش افراد به مطالعه کتاب و صرف زمان بیشتر با ابزار و تجهیزات فناورانه باشد.

از سوی دیگر با توجه به مطالعات قبلی، نمرات بهره هوشی ممکن است از هزاره کنونی کاهش یافته باشد.

در همین ارتباط، دو مطالعه از سوی محققان انگلیسی نشان داد که این افت میان 2.5 و 4.3 امتیاز در هر 10 سال است. اما نتایج آنها به علت محدود بودن دامنه تحقیقات پذیرفته نشد.

اما در مطالعه اخیر پژوهشگران مرکز تحقیقات 'راگنار فریچ' در اسلو مشخص شد که بهره هوشی مردان نروژی از بهره هوشی پدرانشان در زمانی که در سن آنها بودند، کمتر است.

محققان نمرات بهره هوشی را با استفاده از آزمون استاندارد بهره هوشی بیش از 730 هزار مرد – که در فاصله میان سال های 1970 و 2009 برای سرویس ملی گزارش شده بود، آنالیز کردند.

این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America Journal و پس از آن منتشر شد که محققان در دسامبر 2017 نشان دادند که مصرف مرتب ماهی به بهره هوشی کودکان و نیز خواب بهتر آنها کمک می کند.

آنها دریافتند که بهره هوشی کودکان 9 تا 11 ساله ای که دستکم یک بار در هفته ماهی مصرف می کنند، تقریبا 5 امتیاز بیشتر از کودکانی است که به ندرت ماهی مصرف می کنند.

محققان همچنین پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند وضعیت تحصیلی، شغلی و تاهل والدین متوجه شدند بهره هوشی کودکانی که دستکم هفته ای یکبار ماهی مصرف می کنند 4.8 امتیاز بیشتر از کودکانی است که هرگز ماهی مصرف نمی کنند. حتی بهره هوشی کودکانی که غذای انها برخی اوقات شامل ماهی می شود 3.3 امتیاز بیشتر از کودکانی است که هرگز ماهی مصرف نمی کنند.

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.