کمپین “نخریدن” و تاثیر آن بر بازار طلا

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر اعلام کرد که سیاست‌های دولت در بازار طلا و ارز نتیجه نداده و نوسانات موجود گواه آن است و اگر به جای امنیتی کردن بازار ارز پاسخگوی تقاضای مردم بودند و سیستم عرضه و تقاضا را بر اساس نیاز، تنظیم می‌شد، شاهد این وضعیت نبودیم اما ایجاد کمپین برای نخریدن طلا هم نمی‌تواند بازار را کنترل کند، چراکه ناشی از عوامل دیگری است.

عصر بانک؛ بازار سکه و ارز طی ماه‌های گذشته با نوسانات بسیاری مواجه بود که البته با افزایش نظارت بانک مرکزی طی روزهای گذشته کاهش نسبی در قیمت سکه، طلا و ارز ایجاد شده است.

 

اما ابراهیم محمدولی – رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر – در این باره به ایسنا گفت: سیاستی که در این بخش به کار رفته آن طور که باید نتیجه نداده است و هنوز نتیجه مطلوب و آرامش به بازار طلا و ارز برنگشته است که نشان می‌دهد دولت سیاست مناسبی در حوزه عرضه و تقاضا برای این بازار در پیش نگرفته و سیستم عرضه و تقاضا تراز نیست. البته برخی طلا و پول‌شان را به مسیرهای دیگری می‌برند.

 

وی افزود: هم‌اکنون قیمت سکه تمام طرح جدید دو میلیون و 540 هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و 400 هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و 220 هزار تومان و ربع سکه 695 هزار تومان است. همچنین سکه گرمی 410 هزار تومان، یک مثقال طلای 17 عیار 920 هزار تومان، یک مثقال طلای 18 عیار 979 هزار و 250 تومان و یک گرم طلای 18 عیار 212 هزار و 500 تومان قیمت دارد.

 

محمدولی یادآور شد: در بازار ارز نیز قیمت دلار به 7080 تومان رسیده است. یورو 8060 تومان معامله می‌شود و درهم نیز 1884 تومان قیمت دارد.

 

کمپین سلبریتی‌ها و بازار طلا

 

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر ادامه داد: اینکه از سوی برخی از سلبریتی‌ها گفته می‌شود که کمپین نه به گرانی راه بیندازید و در پی آن به طلا هم اشاره می‌شود که نخرید تا ارزان شود، نشان می‌دهد اطلاعات فنی در مورد طلا در جامعه کم است، چرا که طلا عوامل مختلفی دارد و مهم‌ترین عامل نوسان آن نرخ‌های جهانی است و از آن نشأت می‌گیرد؛ بنابراین این که گفته می‌شود نخرید تا ارزان شود ممکن است با کاهش تقاضا در مقطع کوتاهی شاهد کاهش قیمت جزئی باشیم اما نمی‌تواند اثر چندانی روی قیمت طلا بگذارد.

 

اگر بانک مرکزی تقاضا را پاسخ می‌داد وضع سکه بهتر می‌شد

 

وی گفت: از زمانی که بازار ارز امنیتی شد و کسانی که در این بازار کار می‌کردند، طبیعتا نمی‌توانند فعالیت‌های قبلی خودشان را داشته باشند و پول‌هایشان را به خرید سکه یا طلای آب شده اختصاص داده‌اند تا از این طریق پولشان را انتقال بدهند. بنابراین این مسئله سبب شده بازار سکه هم ناآرام شود اما به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی این مسئله اقتصادی و نوسان بازار سکه را به گونه‌ای دیگر مدیریت می‌کرد، وضعیت بازار سکه بهتر می‌شد.

 

محمدولی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی عرضه و تقاضا در بازار سکه و ارز را تنظیم می‌کرد و هر چه مردم می‌خواستند را در اختیارشان می‌گذاشت، شرایط بهتر از الان بود، چرا که تجربه نشان داده فضای بازار اقتصاد هر قدر راحت‌تر و آزادتر باشد، کمک بیشتری به آرامش بیشتر در بازار می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.