0
0

شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) چیست؟

۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۹/۶کد خبر: 15623
شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک )یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد .

عصر بانک؛ شاپرک با فراهم کردن نظامی کامل و جامع، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات پرداخت و عملکرد شرکت​های تابعه خواهد داشت.

 

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک به منظور سامان دهی نظام پرداخت، در دی ماه سال 1390 با مشارکت بانک های کشور تاسیس گردید. از مهم ترین وظایف شرکت، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات پرداخت الکترونیک و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط و همچنین افزایش سطح امنیت نظام پرداخت در کشور است.

 

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک تسهیل و ساده سازی فرآیندهای پرداخت الکترونیک در کنار هدایت بهینه سرمایه گذاری های انجام شده و استفاده صحیح از منابع  با هدف ارتقای کیفیت خدمات پرداخت الکترونیک در دستور کار شرکت قرار گرفت.

 


یکی از اهداف اصلی تشکیل شاپرک ایجاد بستر مناسب و ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت است که این امر می تواند تضمینی مناسب برای جلب مشارکت واقعی بخش خصوصی در توسعه و راهبری شبکه پرداخت کشور بوده ه و سیستم پولی و بانکی کشور را در نیل به توسعه پایدار یاری نماید. شرکت در سال اول فعالیت خود، علاوه بر اخذ گواهی رتبه بندی و احراز صلاحیت از شورای عالی انفورماتیک کشور، با نگاهی صنفی و علمی، به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و انجمن انفورماتیک ایران در آمده است.

 

چشم انداز شاپرک

جایگزینی تبادل الکترونیکی پول به جای تبادل فیزیکی آن همراه با نظارت دقیق، مستمر و هوشمند در نظام پرداخت کشور است.

 

بیانیه مأموریت

بر اساس سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مأموریت شاپرک ایجاد شبکه‌ای پویا، امن، کارآمد و منسجم با اتخاذ وحدت رویه در فعالیت کلیه فعالان و تلاشگران حوزه پرداخت الکترونیک و نظارت مستمر بر آن با هدف جلب همکاری و جذب مشارکت و افزایش رضایتمندی کاربران و استفاده کنندگان از این خدمات است.


بی شک بهره‌وری مطلوب و حداکثری از منابع و سرمایه‌های کشور در این بخش با ایجاد و توسعه فناوری روزآمد، پیشرفته و امن مبتنی بر نگرش تحلیلی و آگاهانه و راهکارهای نوین و روش‌های دانش ورانه متکی بر اخلاق حرفه‌ای و رعایت صداقت و انصاف و بهره‌جویی از سرمایه‌های انسانی نخبه و توانمند، معیار و سرلوحه کار خواهد بود.

 

طرح شاپرک دارای نقاط قوت و ضعفی است که جهت اطلاع همکاران عزیز بشرح ذیل به اطلاع می رسد :

 

نقاط قوت طرح شاپرک :

- ساماندهی پایانه های فروش شبکه بانکی کشور و حذف پایانه های فروش تکراری


- اعمال نظام کارمزدی و اخذ کارمزد از پذیرندگان ( Merchant Fee)


- استفاده بهینه از سرمایه گذاریهای انجام شده توسط بانکها و شرکتهای خدمات پرداخت


- افزایش پوشش جغرافیایی پایانه های فروش فعلی


- پرهیز از اقدامات بازار شکنانه و برهم زدن تعادل بازار توسط برخی از شرکتهای خدمات پرداخت


- تشکیل پایگاه جامع اطلاعات پایانه های فروش و سایر اطلاعات مرتبط با صنوف ، اندازه و مبلغ تراکنش در صنایع مختلف به منظور تحلیل های مالی و اقتصادی آتی .


- مدیریت بهینه تر سوییچ شتاب با توجه به انتقال بخشی از تراکنشهای سوییچ مرکز به سوییچ شاپرک .


- تغییر نوع رقابت در کمیت به رقابت در کیفیت و ارائه خدمات جدید .


- نظارت دقیق تر بانک مرکزی و پایش و رصد تراکنشهای مالی پایانه های فروش.


- استفاده بهینه از بسترهای موجود اعم از شبکه پایانه های فروش ، سوئیچ ، ارتباطات و منابع انسانی برای جذب منابع ارزان قیمت.


- کاهش هزینه های تمام شده جذب منابع از طریق پایانه های فروش


- حذف ریسک های سرمایه گذاری بانک در حوزه پرداخت الکترونیک


- کاهش هزینه های تبلیغاتی بانک


- صرفه جوئی در هزینه های ارزی موازی شبکه بانکی برای خرید پایانه های فروش .

 

نقاط ضعف طرح شاپرک :

- با توجه به طراحی خاص شاپرک ، تراکنشهای داخلی بانکها ( کارت سپهر برروی پایانه های فروش متصل به حساب سپهر ) نیز علاوه بر تراکنش های ببن بانکی ( کارت سپهر برروی پایانه های فروش متصل به حساب سایر بانکها ) مستلزم پرداخت کارمزد می باشد ، لذا هزینه های شتابی بانکها دوچندان می گردد .


- با اجرای طرح شاپرک احتمالا واریز آنلاین متوقف شده و دست کم به ساعت 12شب یعنی زمانیکه شتاب با ترافیک چندانی مواجه نیست موکول خواهد شد.


- تصدی گری بانک مرکزی در طرح شاپرک مغایر با الزامات اجرایی اصل 44 قانون اساسی است و انحصار حاصل از آن و ورود بانک مرکزی به عرصه تصدی گری و کسب و کار پرداخت مخاطرات آتی را بدنبال خواهد داشت و از جمله بزرگترین ایرادهای وارده بر این طرح است.


- علی رغم مطابقت مدل اجرایی شاپرک با مدلهای متداول بین المللی نظیر ویزا و مسترکارت و لیکن با شرایط بومی و خاص ایران ، اخذ کارمزد از فروشندگان ممکن است بهای تمام شده محصولات و خدمات را افزایش دهد و یا انگیزه پذیرندگان را جهت فروش از طریق پایانه های فروش کاهش دهد.

 

مشاهده مطالب مربوط به آموزش بانکداری و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




آخرین اخبار

جایگزینی دینار به جای دلار در مبادلات با عراق

تکنولوژی هوش مصنوعی ۱۶ تریلیون دلار از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهد

۱۸ هزار میلیارد تومان از بدهی سازمان تامین اجتماعی به بانک رفاه کارگران تسویه می‌شود

چهار ایراد مهم شورای نگهبان به کنوانسیون CFT

۱۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس اولویت استخدام دانشجویان معرفی شدند

حقوق کارمندان سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟

دولت با تغییر نرخ ارز، کسری بودجه خود را می‌پوشاند/کمک دولت به مؤسسات مالی و پولی از جیب مردم

سقوط بیت کوین دائمی است؟

خودپردازهای بانکی در برابر هکرها چقدر آسیب پذیرند؟

اینفوگرافی / بانک‌ها امسال چقدر وام داده‌اند؟

بانک‌های خارجی به سامانه‌ جایگزین سوئیفت ایران متصل شدند

افت بازار ارز‌های دیجیتال در ۵ روز/ قیمت بیت‌کوین هزار دلار سقوط کرد

واریز پول به حساب سایر بانک‌ها از «بام» بانک ملّی ایران

ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی به کارکنان بیمارستان فوق تخصصی ساسان توسط بانک قرض‌الحسنه رسالت

مراسم تودیع ومعارفه سه معاون بانک مرکزی برگزار شد

اطلاعات تصویری