در شرکت حصین چه خبر است؟

حصین در فضای پرداخت، نقشی دوپهلو دارد. یک نقش، فعالیت در فضای بانک و پرداخت است و نقش دیگر آن، سرمایه‌گذار خطرپذیر استارت‌اپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، به‌ویژه آنهایی که در زنجیره ارزش پرداخت می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

عصر بانک؛شرکت حصین رسماً از سال 1383 به عنوان یک شرکت کاملاً خصوصی تأسیس شد و شروع کار آن در حوزه کارت هوشمند و امنیت فناوری اطلاعات بوده ولی به واسطه ارتباط این دو حوزه با حوزه بانکی، از همان ابتدا با بانک‌های کشور همکاری کرده است. تیم مؤسس حصین دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و نخبگان المپیادی بوده‌اند. در حال حاضر نیز بدنه اصلی شرکت عمدتاً از جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های شریف و تهران تشکیل شده است.

 

برای آشنایی با آخرین فعالیت‌های این شرکت با میثم رجبی، مدیر توسعه کسب‌وکار حصین که در مقطع دکترای دانشگاه تهران دانشجوی سیاست‌گذاری عمومی است گفت‌وگو کردیم.

بزرگ‌ترین تأمین‌کننده POS و کارت هوشمند کشور

 

رجبی معرفی گروه حصین را این‌طور شروع کرد: شرکت حصین با 14 سال سابقه فعالیت، 12 محور کسب‌وکار را دنبال می‌کند و در گروه حصین حدود 400 نفر مشغول به کار هستند. ما سعی کردیم فرصتی فراهم کنیم تا نخبگان در ایران بمانند و مهاجرت نکنند. حصین جزء شرکت‌های دانش‌بنیان است و در پارک علم‌وفناوری پردیس دفتر و کارخانه دارد و بخشی از نیروها در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

بعد از اینکه به واسطه فعالیت در حوزه بانک و پرداخت انباشت سرمایه پیدا کردیم، محورهای کسب‌وکار شرکت را از هم جدا کردیم. اصلی‌ترین فعالیت ما در بخش سخت‌افزار پرداخت، حوزه کارت و POS است. درحال حاضر بزرگ‌ترین تأمین‌کننده POS کشور هستیم و تقریباً 6 میلیون POS در کشور داریم که 2 میلیون آن از برند Castles است که عمدتا از طریق شرکت حصین تأمین شده است. در کنار POS، حصین بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کارت هوشمند کشور است که پروژه‌هایی مانند کارت هوشمند سوخت توسط این شرکت انجام شده است. عمده سیم‌کارت‌های همراه اول و بخشی از سیم‌کارت‌های رایتل و ایرانسل را نیز ما تأمین کرده‌ایم.

برترین متخصصان حوزه کارت‌های هوشمند در شرکت ما مشغول هستند و مسیر شکل‌گیری شرکت از ابتدا نیز در حوزه کارت هوشمند بوده است. در همین راستا، در مناقصه جدیدی که سال گذشته برای فعال‌سازی مجدد کارت‌های سوخت برگزار شد، مجموعه حصین برنده شد. همچنین تأمین‌کننده شرکت‌های کوچکی هستیم که تجربیات کمتری در حوزه کارت هوشمند دارند؛ چون عمدتاً سخت‌افزار، نرم‌افزار و توتال سولوشن را ارائه می‌دهیم.

کسب‌وکار دوم حوزه نرم‌افزارهای پرداخت بانکی و اپراتوری شرکت، مجموعه نوین‌تلکام است که غیر از Core Banking، تمام سبد محصولات بانک و پرداخت مانند سوئیچ، اینترنت‌بانک، درگاه پرداخت، بانکداری شرکتی، سامانه‌های وفاداری مشتری، ابزارهای پایش ATM و … را ارائه می‌دهد. این شرکت در حوزه اپراتوری، دو محصول اساسی،OTA  پیشرفته که یک سامانه مخابراتی و درواقع مربوط به فرامین از راه دور روی سیم‌کارت است و زیرساخت‌ نصب اپلتهای خاص مانند USSD امن را ارائه می‌دهد. در حال حاضر هم درحال سرمایه‌گذاری روی USSD امن هستیم که به واسطه آن مشکلات USSD برطرف می‌شود.

 

بزرگ‌ترین پلتفرم  BPMS بومی کشور

 

رجبی در ادامه معرفی راهکار‌های حصین گفت: Ubi Process مجموعه جوان دیگر حصین است که تقریباً به‌صورت جدی دو سال پیش راه‌اندازی شده است. این مجموعه بدون تردید بزرگ‌ترین پلتفرم  BPMSبومی کشور است. Ubi Process به دلیل شرایط فنی، این امتیاز را دارد که در تراکنش‌ها و تعداد کاربر بالا، بتواند به درستی کار کند. مشتریان این محصول، مجموعه‌ها و سازمان‌های دولتی هستند و می‌تواند زیرساخت‌های دولت الکترونیک را تأمین کند. ما در مجموعه حصین در حال رایزنی هستیم که از این بستر به عنوان بستر اصلی دولت الکترونیک استفاده کنیم.

مجموعه چهارم ما، حصین‌ایمن است که به عنوان یکی از بازیگران فعال حوزه امنیت فناوری اطلاعات در کشور شناخته می‌شود. ما تنها تولیدکننده HSM بومی کشور هستیم. البته بعضی سازمان‌ها در راستای حمایت از تولید ملی به ما کمک کرده‌اند و قبل از فرایند آزمون و تأییدیه، حاضر شده‌اند از HSM ما که سربُن -به معنای ریشه رمز- نام دارد استفاده کنند.

مجموعه پنجم حصین، آلین نام دارد که عملاً خدمات پرداخت مانند بازاریابی و پشتیبانی POS و بحث‌های وفاداری و باشگاه مشتریان را انجام می‌دهد.

مجموعه ششم، مجموعه NOC است که خدمات Network Operating Center را برای بیش از 15 میلیون کاربر اپلیکیشن‌های حصین به اضافه کاربران خدمات سایر مشتریان ارائه می‌دهد.این خلاصه ای از معرفی شش مجموعهB2B  حصین است.

 

از مایکت و طاقچه وگوشی شاپ تا مگنت و ترابرنت

 

مدیر توسعه کسب‌وکار حصین در ادامه گفت: ما از سال 90 به عنوان توسعه‌دهنده و شتاب‌دهنده استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کردیم. اولین پروژه ما "مایکت" به عنوان اپ استور اندرویدی است که بیش از 12 میلیون کاربر فعال دارد. بعد از آن "طاقچه" را به عنوان بازارگاه کتاب دیجیتال و کتاب صوتی شروع کردیم که از جنس مسئولیت اجتماعی است و قصدمان این بوده پروژه‌ای ملی و ماندگار انجام دهیم. پروژه بعدی "گوشی‌شاپ" بود که روی آن سرمایه‌گذاری کردیم؛ درواقع گوشی‌شاپ سرمایه‌گذاری حصین در بخش تجارت الکترونیک با تمرکز بر موبایل یا IOT است.

 

رجبی خاطرنشان کرد: برخی محصولات ما شاید فین‌تک نباشد اما محرک و موتور رشد فین‌تک است.

پروژه بعدی ما "مگنت" بود که اولین بستر تبلیغات بومی روی موبایل و داخل اپلیکیشن‌هاست. مگنت ازاین ‌جهت پیشتاز است و در حال حاضر کل خدمات تبلیغات دیجیتال را ارائه می‌دهد.

اخیرا گروهی خوش‌ذوق کار جدیدی را  به نام "ترابرنت" شروع کرده‌اند که ما روی این مجموعه نیز سرمایه‌گذاری کردیم؛ ترابرنت بستر حمل‌ونقل بار سنگین بین‌شهری است. این راهکار پیچیدگی زیادی دارد چون قوانین حمل بار بسیار پیچیده‌ است. این کسب‌وکار هم در نوع خود پیشتاز و هم‌چنین نوپاست.

فضای دیگری که به عنوان حوزه جدی کسب‌وکار حصین شناخته می‌شود، حوزه‌های محتوایی است که در دل شتاب‌دهنده حصین وجود دارد؛ ما شتاب‌دهنده‌ای به نام "بامبو" ایجاد کردیم که کسب‌وکارهای حوزه محتوا را شتاب‌دهی و تا حدی تملک سهام می‌کند. برند نسبتاً شناخته‌شده آن برند "چیز" از برندهای متعلق به شرکت "فیبز" است.

ما یک CP به نام "سپینو" داریم که کار آن تأمین محتواست و در این زنجیره قرار می‌گیرد و خدمات محتوا بر بستر اپراتورهای ایرانسل و همراه اول را تأمین می‌کند.

این خلاصه‌ای از کل خانواده حصین است. مجموعه حصین حتی اگر به فضای محتوایی ورود کرده جهت اتصال به فضای پرداخت بوده است. نمی‌شود بدون بازاری که بتوان در آن ارزش ایجاد کرد، فضای پرداخت خرد را هدف قرار داد. در حال حاضر این زنجیره تکمیل شده و ما کارهایی در فضای پرداخت خرد شروع کرده‌ایم. حصین در فضای پرداخت، نقش دو پهلویی دارد. یک نقش فعالیت در فضای بانک و پرداخت است و نقش دیگر، سرمایه‌گذار خطرپذیر استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، به‌ویژه آنهایی که در زنجیره ارزش پرداخت می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

برنامه حصین برای ارزهای رمزنگاری شده و بلاک‌چین

 

رجبی درباره برنامه حصین در خصوص ارزهای رمزنگاری شده و بلاک‌چین گفت: در فضای ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین فعلاً در حال تحقیق و توسعه هستیم. در حال توافق جدی با معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری برای ارائه محصولی روی بلاک‌چین برای اتصال بانک‌های ایرانی و خارجی هستیم که اتفاقاً در فضای تحریم معنی دارد. هنوز محصولی معرفی نکرده‌ایم اما وارد کار شده‌ایم.

شجاعت و تصمیم سخت بانک‌ها

 

رجبی در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و بهره‌وری بانک‌ها گفت: از نظر فناوری شبکه بانکی از دهه 80 تصمیم گرفته که تمام نیازهای خود را در داخل تأمین کند و کشور وابستگی به خارج ندارد؛ از این‌رو در شرایط تحریم زیرساخت آسیبی نمی‌بیند و مشکلی ایجاد نمی‌شود. ما هم در همین مسیر حرکت می‌کنیم و محصولات را توسعه می‌دهیم. صادقانه بگویم فناوری اطلاعات در اغلب موارد به عنوان ارزش‌آفرینی استراتژیک در سطح کسب‌وکار به بانک‌ها کمک نکرده که درآمد خود را افزایش دهد و یا هزینه‌های عملیاتی به‌صورت جدی کاهش یابد. الآن در دوراهی تصمیم‌گیری هستیم که یا رویه قبلی را ادامه دهیم چون درآمدهای کشور در شرایط تحریمی احتمالاً کاهش می‌یابد، درآمدهای بانک‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و در کل این شبکه سطح تقاضا یا درآمد افت می‌کند؛ این آسیبی است که شامل همه می‌شود. راه‌حل دیگر این است که به سراغ افزایش بهره‌وری برویم و برای تحقق آن، بانک‌ها باید این تصمیم شجاعانه را بگیرند که فناوری اطلاعات دیگر کار حداقلی نیست و یک امکان حداکثری است که می‌تواند به بقای آنها کمک کند. اینجا بانک‌ها باید تصمیمی بگیرند که در حوزه فناوری اطلاعات بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن تصمیماتی سازمانی اتخاذ شود. این اتفاق اگر بیفتد، فضای شرکت‌های مشابه ما رشد خواهد کرد؛ اما این موتور محرک و رشد آن در دست بانک‌هاست. بانک‌ها باید این تصمیم مهم را دنبال کنند و با استفاده از فناوری اطلاعات، هزینه های خود را کاهش دهند؛ این کاهش هزینه از دو روش به همراه فناوری اطلاعات ممکن است؛ اول ارائه خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات که بانک‌ها بتوانند با هزینه پایین‌تر تجهیز منابع کنند، یعنی بتوانند به منابع پولی ارزان‌تر دست پیدا کنند. مسیر دوم کاهش هزینه‌های عملیاتی از طریق تعدیل نیرو و جایگزین کردن خدمات دستی با خدمات مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات است. قسمت سخت تصمیم، بحث کنترل هزینه‌های عملیاتی است که معمولا مدیران دولتی از آن اجتناب می‌کنند.

وی در انتها خاطر نشان کرد: هم‌تکاملی حوزه فناوری یک‌تنه انجام نمی‌شود؛ یعنی بانک، نهادهای نظارتی و منابع تأمین سرمایه  در کنار هم می‌توانند رشد کنند. اما دیالوگی بین این‌ بازیگران برقرار نیست. باید فارغ از منافع شخصی دورهمی‌هایی شکل بگیرد تا برای ده سال آینده تصمیماتی مشترک گرفته شود. باید رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند تا این دورهمی‌ها بیشتر شود. در حال حاضر احساس می‌شود بانک مرکزی مشکلات شرکت‌های تأمین‌کننده فناوری را نمی‌فهمد. اگر با بانک مرکزی هم صحبت کنید، می‌گوید شرکت‌ها شرایط و اقتضائات نظام بانکی را نمی‌فهمند. چون فاصله ما جدی است. زمانی هم که دورهمی‌هایی شکل می‌گیرد صرفاً تک‌گویی است و به این صورت مسائل حل نمی‌شود!
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.