هشت مزیت نظارت ویدیویی عابربانک‌ها

در راستای بهبود کسب‌وکار، حفاظت از چند هزار عابربانک در یک شبکه بانکی با کمک نرم‌افزارهای مدرن اهمیت دارد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛بر اساس پژوهشی که کمپانی Diebold Nixdorf در سال 2017 انجام داد، 40 درصد مشتریانی که تجربه جعل کارت و یا هک شدن حساب خود را داشتند دیگر از بانک صادرکننده کارت استفاده نکردند و ازاین‌رو بانک مشتری خود را از دست می‌دهد. سامانه‌های نظارت ویدیویی نمی‌توانند مانع ورود فیزیکی به پایگاه داده شوند اما در شناسایی مجرمان و تلاش آنها برای استفاده از داده‌های کارت‌های گم‌شده در عابربانک‌ها بسیار مفید هستند.

 

در سال‌های اخیر برنامه‌های نرم‌افزاری برای امنیت عابربانک به شکلی فعالانه درحال‌توسعه است. درعین‌حال کاربران به این باور رسیده‌اند که کارکردهای اولیه در ابزارهای سلف‌سرویس تمام نیازهای بانک و مشتریان آن را به‌صورت نامحدود رفع نمی‌کند. بانکها تلاش کرده‌اند خدمات مضاعفی به مشتریان ارائه دهند: برای نمونه توانایی پرداخت هزینه خدمات عمومی و تبدیل ارز از این جمله است.

 

علاوه بر این تعدادی فزاینده از بانکها قابلیت‌هایی را به عابربانک خود اضافه کرده‌اند تا به کاربر عابر بانک هنگام کار با این دستگاه، پیام‌های تبلیغاتی ویژه‌ای ارسال کنند. بر این اساس نظارت ویدیویی چه فایده‌ای خواهد داشت؟ درواقع فایده‌های فراوانی دارد. سامانه نظارت ویدیویی باید کاملاً بر آخرین نسخه نرم‌افزارهای ابزارهای سلف‌سرویس منطبق باشد. هم‌چنین باید به حفاظت از تجهیزات و داده‌های شخصی مشتریان بانک توسط عابربانک کمک کند.

شاید به نظر سخت برسد اما تأمین‌کنندگان نرم‌افزارها طی سال‌های اخیر، نظارت تصویری را بسیار آسان کرده‌اند و صرفه‌جویی ناشی از اجرای سامانه نظارت تصویری می‌تواند چشمگیر باشد. در ادامه چند مورد از مشکلاتی که با نظارت ویدیویی بر عابربانک‌ها حل می‌شود ارائه شده است:

 

1. حل‌وفصل اختلافات: زمانی که مشتری مدعی است عابر بانک پول نقد مورد درخواست را به او تحویل نداده است: شاید مشتری مرتکب کلاه‌برداری شده باشد. او پول را دریافت کرده و باقی آن را رها کرده زیرا زمان کافی برای برداشت آن نداشته و پول برگشته است یا ممکن است کل پول به دلیلی ارائه نشده باشد. در این صورت دوربین نصب‌شده به بانک کمک می‌کند تا از ماجرا سر دربیاورد.

 

2. مقایسه داده‌ها: دوربین‌های مداربسته که از فناوری دیجیتال بهره می‌برند، می‌توانند اطلاعاتی به‌صورت عکس و ویدیو از رخدادهای یک عملیات یا تراکنش ارائه دهند. تصاویر همراه با زمان و شواهد می‌تواند در جستجوی موارد ویدیویی در ارتباط با تراکنش‌های بانکی و تصاویر فردی بسیار مفید باشد.

 

3. پاسخ کارآمدتر: دوربین‌های امنیتی و سامانه‌های هشدار عابربانک‌ها به واسطه فناوری‌های مدرن، می‌توانند در یک شبکه ادغام شوند. نرم‌افزارها سناریوهای مختلفی برای پاسخ دادن به اقدامات مجرمانه مختلف مانند استفاده از کارت تقلبی یا از کار انداختن دوربین، تلاش برای نصب ابزار جاسوسی یا آسیب رساندن یا دزدیدن دستگاه عابربانک دارند. در هر وضعیتی هشداری به مرکز نظارت ارسال می‌شود.

4. اطلاعات در مورد مجرمان: سامانه نظارتی می‌تواند به بانکها کمک کند تا از اقدامات غیرقانونی جلوگیری کنند و یا در صورت وقوع آنها، تصاویر یا ویدیوهایی ارائه می‌دهند که به نیروهای امنیتی و مجریان قانون کمک می‌کند.

 

5. سامانه متمرکز بررسی تصاویر: سامانه‌های مدرن بررسی تصاویر امکان انتقال اطلاعات از منابع مختلف به مرکز نظارت را می‌دهند و به همین جهت کار مراکز خدمات مشتری، خدمات امنیتی، مدیران سامانه و تأمین‌کنندگان خدمات را تسهیل می‌کنند.

 

6. شناسایی و استفاده از تصاویر: سامانه‌های مداربسته که دارای تحلیلگرهای ویدیویی پیشرفته و قابلیت جمع‌آوری داده‌های بیومتریک هستند، می‌توانند برای شناسایی افراد فهرست‌های سیاه و مجرمان به کار گرفته شوند.

 

7. جلوگیری از سرقت: نرم‌افزارهای هوش مصنوعی می‌توانند ویژگی‌های چهره، حرکت و رفتارهای فرد را در مقابل عابربانک شناسایی کنند. آنها در کنار سامانه بررسی ویدیویی، می‌توانند به شناسایی فعالیت‌های مشکوک و غیرعادی کمک کنند و درنتیجه به بانک‌ها در حفاظت از دارایی‌ها و داده‌های دارندگان حساب یاری رسانند.

 

8. افزایش وفاداری مشتری: هرچه بانک امن‌تر باشد، مشتریان به آن اطمینان بیشتری خواهند داشت. یک سامانه بررسی ویدیویی مؤثر می‌تواند نقش مهمی در افزایش حس امنیت و در پی آن وفاداری مشتریان ایفا کند.
 

منبع: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.