آمارهای جالب از صنعت چاپ پول چین

ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد: دفتر چاپ پول چین موفق شده است قراردادهای چاپ پول با چندین کشور را امضا کند که این مساله به افزایش نفوذ چین بر بانکداری جهانی منجر خواهد شد.

عصر بانک؛بسیاری از منابع آگاه گفته‌اند که صنعت چاپ پول چین در سراسر این کشور با به‌کارگیری بیشترین ظرفیت خود مشغول به کار است. یک منبع آگاه که خواسته است نامش به دلایل امنیتی فاش نشود، گفته است بسیاری از کشورها که عمدتا در پروژه جاده ابریشم جدید چین نیز حضور دارند، برای چاپ اسکناس خود از چین کمک می‌گیرند و انتشار یوان تنها بخشی از فعالیت صنعت چاپ پول چین را تشکیل می‌دهد.

 
دفتر چاپ پول چین که مقر آن در "شی شنگ" شهر پکن قرار دارد، بزرگ‌ترین چاپخانه پول جهان با 18 هزار نیرو است و 10 لایه امنیتی از آن محافظت می‌کنند. این در حالی است که همتای آمریکایی این دفتر حدود یک دهم این تعداد نیرو دارد و دومین دفتر بزرگ چاپ پول جهان به نام " دو لا قو" که در انگلیس مستقر است 3100 کارمند دارد.
 
 
 
604 کارخانه در صنعت چاپ پول چین درگیر هستند و علیرغم گسترش پرداخت‌های الکترونیکی و استفاده از کارت‌های اعتباری، تقاضا برای اسکناس و سکه کماکان بالا است. به گفته لیو گوئی شنگ، مدیر دفتر چاپ پول چین، تا همین اواخر چین پولی برای کشورهای خارجی چاپ نمی‌کرد اما از سال 2013 و با شروع پروژه جاده ابریشم، در هم‌تنیدگی چین با زیرساخت‌ها و بخش‌های بانکی جهان افزایشی چشم‌گیر داشته است. چین نخستین تجربه چاپ پول خود را در سال 2015 کسب کرد و به انتشار اسکناس‌های 100 روپیه‌ای کشور نپال پرداخت.
 
 
به گفته لیو در حال حاضر بخشی از اسکناس‌های مصرفی کشورهای تایلند، بنگلادش، سری لانکا، مالزی، هند، برزیل و لهستان در چین چاپ و منتشر می شود.
 
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.