سپرده‌های گران بانکی تمدید می‌شود

در آستانه سررسید سپرده‌های مدت‌دار یکساله، بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داد که در صورت تمایل مشتری قراردادهای در فاصله دوم تا یازدهم شهریورماه سال گذشته را به مدت یک ماه تمدید کنند. در این فاصله سپرده‌های مدت‌دار با نرخ‌های بالا و غیرمتعارف جذب شده بود.

عصر بانک؛ امروز (سه‌شنبه) بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که "قراردادهای سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاری که در فاصله زمانی دوم تا 11 شهریورماه سال 1396 افتتاح شده، درصورت درخواست سپرده‌گذاران به مدت یک ماه تمدید می‌شود. بدیهی است پس از اعلام سیاست‌های جدید مراتب به نحو مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسید." اگرچه این اطلاعیه بانک مرکزی تا حدی مبهم است، اما مروری بر گذشته و پیگیری موضوع از برخی مدیران بانکی نشان از تمدید سپرده‌های با نرخ بالا قبلی دارد.

 

با توجه به این‌که در سال گذشته و در شهریورماه بانک مرکزی تصمیم گرفت تا نرخ سود بانکی را به 15 درصد کاهش دهد، بانک‌ها را مکلف کرد تا نرخ‌های سود غیرمتعارفی را که در آن زمان برای حساب‌ها افتتاح می‌کردند، کنار گذاشته و حساب‌های جدید را با سود حداکثر 15 درصدی باز کنند. اما این دستورالعمل کم حاشیه نبود و پیش از آن بانک مرکزی در فاصله اول تا 11 شهریورماه فرصتی ایجاد کرد که بانک‌ها سپرده‌های بیش‌تری جذب کرده و یا تغییر حساب دهند.

 

براین اساس در این مدت بسیاری از بانک‌ها به جذب سپرده‌های با سودهای گران‌تر دست زدند؛ به‌طوری که حتی نرخ سود به 20 درصد و بالاتر هم رسید و در مواردی با ارسال پیامک‌هایی به مشتریان از آن‌ها خواستند تا حساب‌های کوتاه‌مدت خود را به بلندمدت که سودهای بالاتری داشت، تغییر دهند. بعد از آن و از یازدهم شهریورماه بود که بانک‌ها مکلف شدند افتتاح حساب جدید را با نرخ حداکثر 15 درصدی انجام دهند.

 

اما تا چند روز دیگر موعد سررسید حساب‌های یکساله فرا خواهد رسید و مشتریان بانک‌ها باید برای تمدید این حساب تا فرصت یک ماه مراجعه کرده و حساب‌های خود را تغییر دهند، چرا که اکنون در بانک‌ها حساب‌های مدت‌دار بیش از یکسال وجود ندارد و تمدید حساب‌های یکساله نیز باید براساس نرخ مصوب و متعارف موجود که 15 درصد است، انجام شود. از این رو با توجه به این‌که اکنون شرایط بازارهای مختلف از جمله سکه و ارز در شرایط مساعدی نبوده و حجم بالای نقدینگی یکی از عوامل اصلی تحریک و نوسان این بازارها بوده است، بانک مرکزی فرصتی را در اختیار بانک‌ها قرار داده تا سپرده‌های قبلی را تا یکماه دیگر تمدید کنند، یعنی سپرده‌های با نرخ‌های بالایی که در فاصله دوم تا 11 شهریورماه سال گذشته جذب شده بود تا یک ماه دیگر حداقل در بانک‌ها خواهد ماند. البته اگر مشتریان مایل به این کار بوده و سپرده خود را به سمت بازارهای دیگر حرکت ندهند.

 

این در حالی است که در شهریورماه سال گذشته و با تغییراتی که در حساب‌ها ایجاد شد، مجموع سپرده‌های بانکی از 1332 هزار میلیارد تومان در مردادماه، به 1355 هزار میلیارد تومان رسید که در بخش بلندمدت با 2000 میلیارد تومان رشد به 1330 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، همچنین حساب‌های بلندمدت 1136 هزار میلیارد تومان و کوتاه‌مدت به 133 هزار میلیارد رسید. در ادامه نیز با التهاباتی که در بازار ارز و سکه ایجاد شده و حجمی از نقدینگی به این بازارها رفت، برخی کارشناسان بر این تاکید داشتند که کاهش دستوری نرخ سود بانکی در این جریان بی‌تاثیر نبوده است.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.