چقدر اسکناس و سکه داریم؟

در حال حاضر حدود 56 هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

عصر بانک؛تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج (سکه های نیکل) نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال این مجموعه گردش حدود 56 هزار و 200 میلیارد تومانی در اقتصاد ایران دارد، این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 4300 میلیارد تومان افزایش دارد. از مجموع اسکناس و سکه رایج نزدیک 41 هزار و 500 میلیارد تومان به آنچه در دست مردم قرار دارد، بر می‌گردد که نسبت به سال گذشته حدود 6400 میلیارد تومان افزایش داشته است.

 

همچنین حدود 10 هزار و 200 میلیارد تومان دیگر از اسکناس و سکه موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به 12 هزار و 300 میلیارد تومان سال قبل تا 2100 میلیارد تومان کاهش داشته، همین امر نشان دهنده این است که بخشی از موجودی از بانک‌ها خارج و در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به حدود 4500 میلیارد تومان می‌رسد که کاهش 2400 میلیاردی نسبت به سال قبل دارد. از این موجودی  اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

 

طبق ضوابطی که بانک مرکزی برای چاپ و تزریق اسکناس دارد، عمر اسکناس‌های موجود در بازار معمولا حدود پنج سال است که بعد از این مدت اسکناس‌های قدیمی به تدریج از چرخه خارج شده و چاپ‌های جدید وارد می‌شوند. پیش‌تر اعلام شده بود که سالانه حدود 600 میلیون برگ اسکناس امحاء شده و نزدیک به 900 میلیون برگ جدید بر اساس نیاز بازار، میزان امحاء و همچنین ذخیره‌گیری زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسکناس چاپ و به مرور وارد چرخه پولی می‌شود.

 

/ایسنا 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.