تاثیر FATF بر نرخ ارز، چگونه است؟

دکتر علی‌رضا اکبری دیپلمات و معاون حقوقی وزارت دفاع در دولت اصلاحات در یادداشتی درباره تاثیر تصویب FATF بر نرخ ارز نوشت: یک اثر مهم FATF، تاثیر منفی بر بهای ارز خواهد بود!

عصر بانک؛در صورت تصویب و اجرای لوایح مربوط به FATF, مسیرهای ویژه انتقال ارز به داخل، مسدود می‌شود.

 

اجرای این مقررات، امکان انتقال ارز به داخل را افزایش نمیدهد، و مسیر بانکی جدیدی را برای ورود ارز حاصل از هر نوع صادرات به داخل، باز نمیکند، بلکه محدودیت زا است. 

 

بنابراین ، بر خلاف تصور عمومی، اجرای «مقررات کارگروه ویژه اقدام مالی» FATF، نه فقط موجب تسهیلِ انتقال و عرضه بیش‌تر ارز به داخل نخواهد شد، بلکه فرصت های «خاص» موجود را نیز محدود تر، و در نتیجه تامین و توزیع ارز در بازار داخل را مُضَّیق خواهد کرد. حتماً چنین وضعی موجب کاهش تقاضا یا کاهش بهای ارز نخواهد شد!

 

چگونه؟

 

اینگونه که، از یکسو، تحریم مالی و بانکی یکجانبه آمریکا، مسیرهای متعارف و بانکی انتقالات ارز به داخل را بسیار محدود کرده است. از سوی دیگر، FATF بطور ساده یعنی شفاف سازی و آشکار سازی منبع و ماهیت و مسیر مالی.

 

در نتیجه، شفافیت در نقل و انتقال ارز، خارج از مسیرهای متعارف و مُجاز، موجب افزایش خطر مجازات برای کانال‌های غیر متعارف انتقال ارز به داخل خواهد شد. زیرا، ارزی که وارد کشور میشود، زمانی بایستی وارد شبکه بانکی یا صرافی شود.

 

همین امر، حسگرهای نظارت و کنترل “کارگروه ویژه اقدام مالی” را فعال کرده، و با شناسایی شدن مسیرها، همان کانال‌ها به خطر افتاده و مسدود خواهند شد.

 

مسدود شدن کانالهای غیر متعارف انتقال ارز به داخل، با توجه به مقررات آشکار ساز FATF و محدودیت‌های‌ مالی-ارزی تحریم‌ امریکایی، موجب کاهش شدید انتقال ارز به داخل کشور می‌شود.

 

این امر، موجب کمبود ارز در داخل، و کاهش عرضه نسبت به تقاضا، و نهایتاً افزایش بهای ارز خواهد شد. لذا، گرچه که ممکن است «شوک» تصویب لوایح مالی، در کوتاه مدت موحب کاهش بهای ارز شود، اما، با اجرا شدن مکانیزمهای کنترلی گ.وا.م(FATF)، عملاً افرایش بها به بازار ارز تحمیل خواهد شد.

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.