مزایای هوشمندسازی شهرها چیست؟

این گزارش به مرور مختصری بر مهم‌ترین آثار مثبتی که شهرهای هوشمند بر کیفیت زندگی شهروندان و سطح کیفی دولت‌های مختلف می گذارد، خواهد پرداخت.

عصر بانک؛به نقل از وب سایت desarrollando-ideas، این روزها نام شهرهای هوشمند بسیار به گوش می‌رسد و دولت‌های مختلفی درصدد تبدیل و ارتقای شهرهای خود به شهر هوشمند هستند تا علاوه بر تسریع کار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، به ارتقای زیرساخت‌های شهری  و ارتقای سطح کیفی خدمات خود و بهبود زندگی مردم نیز بپردازند.

 

اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه بهم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد چرا که امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی دستگاههای الکترونیکی آن به اینترنت مجهزند و کارها را با سرعت بسیار بیشتری محقق کنند.

 

غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند، به گونه‌ای که موسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال 2021 میلادی حدود 135 میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه خواهند کرد.

 

طبق تازه ترین آمار و تحقیقات صورت گرفته، شهروندانی که در شهرهای هوشمند زندگی می‌کنند، در وقت و زمان خود 125 ساعت در سال صرفه جویی می‌کنند که این رقم در طول عمر متوسط انسان رقم قابل ملاحظه و چشمگیری است. این بدان معناست که شهروندانی که در شهرهای هوشمند زندگی می‌کنند، به دلیل آنکه نیازی به انجام کارهای اداری و بانکی حضوری و ماندن در صفوف طولانی انتظار ندارند، سالانه حجم زیادی از زمان خود را بهتر و بهینه‌تر استفاده می‌کنند.

 

حالا به تازگی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری با ارائه یک فهرست از مهم ترین مزایای شهرهای هوشمند سخن گفته و سعی کرده اند که شهروندان و دولت کشورهای مختلف را از نکات مثبت آن باخبر سازند.

 

در زیر مهم ترین مزایای تبدیل شهرهای عادی به شهر هوشمند ذکر شده است:

 

1. کاهش قابل توجه در زمان انجام کار و پروسه های اداری

 

2. کاهش احتمال پارتی بازی افراد در انجام کارهای اداری و قانونی

 

3. افزایش شفاف‌سازی کارمندان و مدیران فعال در ادارات و نهادهای دولتی مختلف

 

4. افزایش اعتمادسازی میان سهام داران در شرکت‌های مختلف

 

5. تسهیل ارتباط میان شهروندان و دولت و ایجاد یک پل ارتباطی میان طرفین

 

6. افزایش نزدیکی و عطوفت میان دولت و مردم

 

7. کاهش قابل توجه در هزینه‌های عملیاتی

 

8. افزایش مشارکت عمومی در انجام کارهای شهری و ایجاد حس مسئولیت در میان مردم

 

9. افزایش کیفیت و سطح زندگی شهروندان

 

10.کاهش احتمال ارتکاب به جرم از سوی شهروندان

 

از لزوم هوشمندسازی شهرها می توان به توسعه پایدار دولت کشورهای مختلف جهان اشاره کرد که مستلزم توسعه و پیشرفت شهرها و زیرساخت‌های شهری آن کشور است . این مساله به وضوح نشان می دهد در جهانی که کشورهای بزرگ و توسعه یافته آن درصدد گسترش زیربناهای لازم برای شهرهای هوشمند و ارائه خدمات آن هستند، هر کشوری که بخواهد از قافله تکنولوژی سایر کشورها جای نماند، مجبور خواهد بود همگام با آنها در راستای هوشمندسازی شهرها حرکت کند.

 

بر اساس گزارش های منتشر شده، شهرهای سنگاپور، لندن، نیویورک، سانفرانسیسکو و شیکاگو از جمله هوشمند ترین شهرهای جهان شناخته شده اند،موسسه Smart Cities Index به تازگی در جدیدترین گزارش خود به بررسی فهرست شهرهای هوشمند در جهان و شاخص‌هایی که برای انتخاب این شهرها در نظر گرفته شده، پرداخته است که از این شاخص‌ها می‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت 4G LTE، فراوانی دسترسی به هات اسپات اینترنت وای‌فای، استفاده همه‌گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمندسازی سیستم ترافیک، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.