روش جدیدی برای افزایش عمر باتری

پژوهشگران دانشگاه "ام. آی. تی"، روش جدیدی برای افزایش عمر باتری ابداع کرده‌اند که در کاهش خوردگی آنها موثر است.

عصر بانک؛ به نقل از ام. آی. تی‌نیوز، باتری‌های فلز- هوا، یکی از سبک‌ترین و فشرده‌ترین انواع باتری‌های در دسترس هستند اما یک محدودیت بزرگ نیز دارند؛ هنگامی که از این باتری‌ها استفاده نشود، به سرعت از بین می‌روند زیرا الکترودهای فلز آنها به تدریج دچار خوردگی می‌شوند.

 

پژوهشگران دانشگاه "ام. آی. تی" (MIT)، روشی برای کاهش خوردگی باتری‌های فلز- هوا یافته‌اند که عمر آنها را افزایش می‌دهد.

 

باتری‌های لیتیوم- یون، پس از یک ماه، تنها حدود پنج درصد شارژ خود را از دست می‌دهند اما این باتری‌ها، بسیار پرهزینه، بزرگ و سنگین هستند. باتری‌های آلومینیوم- هوا، هزینه کمتری دارند و فشرده‌تر و سبکتر هستند اما در یک ماه، 80 درصد شارژ خود را از دست می‌دهند.

 

شاید روش پژوهشگران ام. آی. تی بتواند با مشکل خوردگی در باتری‌های آلومینیوم- هوا مقابله کند. در این روش، مانعی از جنس نفت میان الکترود آلومینیوم و الکترولیت قرار می‌گیرد. الکترولیت، مایعی میان دو الکترود باتری است که هنگام استفاده نشدن باتری، آلومینیوم آن را می‌خورد. نفت می‌تواند هنگام استفاده دوباره از باتری، به سرعت جایگزین الکترولیت شود؛ در نتیجه، مشکل کمبود انرژی برطرف می‌شود. با فعال شدن باتری و پمپاژ دوباره الکترولیت، این ماده به سادگی، جایگزین نفت می‌شود و قابلیت‌های باتری را بازمی‌گرداند.

 

"رابرت ساوینل" (Robert Savinell)، از پژوهشگران این پروژه گفت: توانایی استخراج کارآمد انرژی مورد استفاده از باتری‌های آلومینیوم- هوا، به ابداع و بهبود فناوری‌های مورد نیاز برای عملکرد گسترده انرژی کمک خواهد کرد.

 

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Science" به چاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.