آشنایی با وا‌م‌های با کارمزد اندک

دو بانک در بین بانک‌های کشور تنها به عقد قرض‌الحسنه اختصاص دارند ومنابع و مصارفشان دراین حوزه خلاصه می‌شود، اما در همین حوزه هم طرح‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

عصر بانک؛بانک قرض‌الحسنه رسالت با وجود اینکه یک طرح قرض‌الحسنه‌ای دارد، اما در این طرح هم ضامن را با شیوه اعتبارسنجی حذف کرده است.در طرح این بانک وام قرض‌الحسنه تا 30 میلیون تومان و مدت بازپرداخت 60 ماه پرداخت می‌شود. کارمزد این وام سالانه 2 درصد است و اعتبارسنجی متقاضیان از طریق سامانه مرآت و خوداظهاری افراد انجام می‌شود. شرط دیگر دریافت این وام از دو طریق انجام می‌شود. در مورد اول امتیاز گردش حساب مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در مورد دوم سازمان‌ها وادارات با سپرده‌گذاری مبلغی امکان استفاده از اعتبار برای دریافت تسهیلات از بانک رسالت را به کارکنان خود می‌دهند. در کنار بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شش طرح قرض‌الحسنه‌ای دارد که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود.

 

طرح دو در یک
در طرح دو در یک بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دو وام با یک سپرده به متقاضی ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری مبلغی در بانک به‌صورت آنی تا 90 درصد از مبلغ سپرده خود را بدون ضامن و با کارمزد یک تا دودرصد وام قرض‌الحسنه در حداکثر 24 ساعت دریافت کنند. مدت بازپرداخت وام اول و دوم تا سقف 60 ماه وکارمزد وام اول تا 2 درصد و وام دوم چهار درصد است وام دوم با تسویه وام اول به متقاضی تعلق می‌گیرد.

 

  طرح «مهر زرین» تا 40 میلیون تومان
در این طرح متقاضیان با افتتاح سپرده قرض‌الحسنه ویژه «بانکداری اجتماعی- مهر زرین» می‌توانند با ایجاد حداقل میانگین به مبلغ یکصد میلیون تومان در سه ماه از تسهیلات بانک به میزان 40 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 24 ماه بهره‌مند شوند. البته اگر مبلغ سپرده‌گذاری به 150 میلیون تومان افزایش یابد، مدت بازپرداخت نیز 36 ماه خواهد بود. نرخ کارمزد در این طرح چهار درصد است.

 

  طرح اندوخته بانوان مهر ایران
در این طرح بانوان متقاضی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به دو گروه تفکیک می‌شوند. گروه اول بانوان سرپرست خانوار هستند که می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه مراکز استانی سازمان بهزیستی از تسهیلات طرح اندوخته بانوان مهر ایران با امتیاز ویژه و مطابق با سایر ضوابط و شرایط بهره‌مند شوند. گروه دوم سایر بانوان هستند که می‌توانند از تسهیلات مطابق ضوابط و شرایط مربوطه استفاده کنند. در این طرح هر یک از بانوان حائز شرایط افتتاح حساب می‌توانند با پس‌انداز مبلغ مستمر ماهانه، نسبت به افزایش اندوخته خود اقدام کنند. سقف این وام نیز 20 میلیون تومان است.

 

  طرح پیوند مهر ایران
خانواده‌ها برای تسهیل در ازدواج فرزندان قبل از رسیدن آنها به سن ازدواج از طرح دوم پیوند مهر ایران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استفاده کنند.  در این طرح متقاضیان می‌توانند، با مراجعه به شعب بانک یا از طریق پرتال بانک به آدرس www.QMB.Ir

 

با افتتاح حساب و انجام فعالیت‌های بانکی خود از تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 800 میلیون ریال با کارمزد 4 در صد بهره‌مند شوند. تسهیلات پرداختی در قالب طرح پیوند مهر ایران هیچ‌گونه منافاتی با تسهیلات ازدواج پرداختی در سایر بانک‌ها ندارد و متقاضیان می‌توانند از این تسهیلات به‌صورت همزمان استفاده کنند. همچنین پرداخت تسهیلات در این طرح براساس میانگین موجودی حساب است و متقاضیان می‌توانند از محل رسوب موجودی حساب یا واریز مستمر ماهانه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

  طرح «همیاران مهر»
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همسو با نیات خیرخواهانه و نوع‌دوستانه هموطنان، اقدام به تامین مالی جمعی برای حمایت از نیازمندان تحت عنوان طرح «همیاران مهر» کرده است. در طرح «همیاران مهر»، متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را در قالب عقد صلح و به‌صورت بلاعوض در حساب تعریف شده نزد این بانک واریز می‌کنند. در این طرح بانک متعهد می‌شود در طول زمان فعالیت خود، از محل این وجوه و همچنین اقساط وصولی ماهانه تسهیلات پرداختی وجوه، به پرداخت تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه در زمینه‌های اشتغال‌زایی، بانوان سرپرست خانوار، درمان و … اقدام کند. همچنین در صورتی که به دلایلی چون بروز حوادث غیر‌مترقبه و … امکان تداوم فعالیت را نداشته باشد، بانک همه وجوه دریافتی در این خصوص را به نهادها و سازمان‌های عام‌المنفعه هبه خواهد کرد. علاوه‌بر این، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به پاس قدردانی از نیت خیرخواهانه مشارکت کنندگان در طرح همیاران مهر که متقاضی تسهیلات بانک هستند، به ازای هر 500 هزار ریال وجه تودیعی به سپرده همیاران مهر، نسبت به افزایش یک ماه به دوره بازپرداخت تسهیلات شخص متقاضی اقدام می‌کند. سقف پرداخت این وام 20 میلیون تومان به هر متقاضی است. البته در این طرح اعضای یک خانواده نیز می‌توانند با تجمیع مبالغ در حساب فوق به یکی از افراد مورد نظر خود و معرفی وی به بانک از امتیاز تسهیلات استفاده کنند.

 

  طرح اندوخته خانواده مهر ایران
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف حمایت از صندوق‌های خانوادگی و سازماندهی بهینه آنها و تشویق عموم مردم به مشارکت جمعی و تقویت بنیه مالی خانواده‌ها طرح اندوخته خانواده مهر ایران را ارائه کرده است. همانند صندوق‌های رایج در میان خانواده‌ها، در «طرح اندوخته خانواده مهر ایران» اعضا با پرداخت سهم اندوخته ماهانه و تجمیع مبالغ خرد علاوه‌بر پس‌انداز، به‌واسطه هم‌افزایی و حمایت بانک، از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند می‌شوند. برخلاف روال مرسوم در صندوق‌های خانوادگی که صرفا از محل سهم اندوخته اعضا اقدام به پرداخت مبالغ تجمیعی به اعضا می‌کند، در این برنامه بانک با هم‌افزایی مالی از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی، میزان دریافتی افراد صندوق را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

 

  آشنایی با طرح اول اندوخته خانواده مهر ایران
در این روش، اعضا می‌توانند در یکی از 4 گروه تعیین شده حسب درخواست متقاضیان و بر حسب تعداد افراد خانواده اعم از بستگان درجه 1 و … شرکت کنند که تعداد اعضا در گروه‌های تعیین شده عبارتند از: 5 نفره، 10نفره، 15 نفره و 20 نفره. مبلغ سهم اندوخته در ابتدای دوره حسب نظر متقاضیان تعیین و پس از آن، این مبلغ در طول دوره ثابت خواهد بود. این طرح برای صندوق‌هایی با هر تعداد افراد قابل تدوین بوده و مدت زمان پرداخت سهم اندوخته توسط اعضا، 10 مرحله به‌صورت مستمر و ماهانه است. این طرح تصریح می‌کند که پرداخت تسهیلات پس از دریافت سهم اندوخته ماه سوم همه اعضا شروع خواهد شد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.