تورم سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره میزان تورم سال 97 گفت: تورم سال 97 برابر با 25درصد است و براساس اتفاقاتی که رخ داده احتمالا در سال 98 نیز اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد شاهد تورمی بین 20 تا 30درصد خواهیم بود

عصر بانک؛وحید شقاقی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین بیان کرد: علت این مساله را می توان اینگونه توضیح داد؛ اثرات تورمی افزایش قیمت دلار به تدریج در اقتصاد تخلیه می شود و هنوز در سال 97 کل اثرات تورمی افزایش نرخ دلار را نخواهیم دید و این مورد به سال های آینده سرریز خواهد شد و همان گونه که در سال 91 تورم حدود 25درصد بود و سال 92 تورم به بالای 35درصد رسید که به اعتقاد بنده اثرات تورمی افزایش قیمت دلار حدود 2تا3سال طول می کشد تا اثرات خود را بر اقتصاد نشان دهد.

 

وی ادامه داد: نرخ دلار در آذر 96 برابر با 2600 تومان بود و اکنون در ماه های گذشته قیمت دلار تا مرز 19هزار تومان نیز افزایش یافت و اکنون دوباره به کانال 11هزار تومان بازگشته ایم.

 

تورم دلار در حال تخلیه است

شقاقی تصریح کرد: اثرات تورمی افزایش نرخ دلار به تدریج در اقتصاد نشان داده می شود و امسال تورم به 25درصد خواهد رسید و همان طور که می دانید میانگین تورم ماهانه یعنی شهریور به مرداد، آبان به مهر الان حدود 5تا6درصد شده که بالاست و به عبارتی تورم آبان نسبت به آبان 96 و مهر سال 97 نسبت به مهر 96 بیش از 5درصد است که عددهای بالایی محسوب می شود که نشان می دهد به تدریج تورم های ماه به ماه در حال طی کردن روند افزایشی است و امسال به 25 درصد می رسیم زیرا آخرین عددی که بنده شنیده ام برای تورم آبان 97 نسبت به آبان 96 برابر با 13 تا 14درصد بوده است که این عدد به تدریج روند افزایشی به خود می گیرد و تا پایان سال به 25درصد می رسیم بنابراین سال 98 تورمی بین 20تا 30درصد خواهیم داشت.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که سال 98 نسبت به 97؛ سال سخت تری از نظر اقتصادی خواهد بود یا خیر، گفت: سال 98 نسبت به 97 سال سخت تری خواهد بود زیرا در 6ماهه نخست سال 97 وضعیت درآمدهای ارزی دولت بسیار مناسب بود. افزایش قیمت نفت از 55تا 75دلار اتفاق افتاد.
وی بیان کرد:‌شروع تحریم ها از 13 آبان بود به عبارتی درست است بار روانی تحریم ها از اردیبهشت ماه در ایران اتفاق افتاد که بیشتر به خاطر انتظارات نسبت به آینده، سوداگری و تدابیر نادرست و … بود اما این تحریم ها از آبان ماه شروع شد.

وی افزود :‌سال 98 شاهد تاثیرات تحریم ها بر منابع درآمدی دولت، بر اقتصاد ایران و بر تولید خواهیم بود.

وی توضیح داد: بنابراین در سال 98 شاهد اثرات تحریم ها بر بدنه تولید خواهیم بود و در سال آینده درآمدهای ارزی حاصل از کاهش صادرات نفت، پایین خواهد آمد و همچنین شاهد کاهش درآمدهای مالیاتی خواهیم بود زیرا تولید افت خواهد داشت. در سال 98 شاهد اثرات تورمی حاصل از افزایش قیمت دلار خواهیم بود و به عبارت بهتر در سال آینده اثرات تورمی و تحریم ها به تدریج خود را نشان خواهند داد.

 

سال 98 اقتصاد به کدام سو می رود؟
شقاقی تاکید کرد: در ماه های آینده و سال 98، رکود اقتصادی، کاهش فروش بنگاه های تولیدی، افزایش موجودی انبار، تعدیل بنگاه ها و تعطیلی و نیمه فعال شده آن ها، افزایش هزینه های تولید، کاهش درآمدهای مالیاتی و ارزی و … همه به تدریج اثرات خود را در اقتصاد نشان خواهد داد، لذا در این شرایط کار دولت بسیار مهم است تا تدابیر و سیاست های درست را برای مدیریت شرایط پیش رو اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: در 6ماهه نخست سال شاهد تحریم های جدی نبودیم فقط بار روانی و انتظارات بود که بر اقتصاد ایران فشار آورد ولی از نیمه دوم سال 97 تحریم ها به تدریج اثرات خود را بر اقتصاد نشان خواهد داد و بر بخش های مختلف کشور اثر خواهد گذاشت و کار دولت در این شرایط بسیار سخت است زیرا باید بتواند منابع درآمدی محدود خود در سال آینده را مدیریت منظبط و هوشمند کرده و تدابیر درستی برای احیای تولید در نظر داشته باشد.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده در 6ماهه اول امسال به دلیل افزایش قیمت نفت و دلار، وضعیت درآمدهای دولت نسبت به بودجه ای که پیش‌بینی و مصوب شده بود؛ باید گفت بیش از آن منابع درآمدی دولت محقق شده است.

وحید شقاقی به خبرآنلاین گفت: البته در حوزه درآمدهای مالیاتی قرار بود در 6ماهه نخست سال 70هزار میلیارد تومان محقق شود که در این مدت فقط 50هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شد.

 

درآمد نفت محقق شد

وی افزود: در مورد درآمدهای نفتی در بودجه سال 97 نیز قیمت نفت را بشکه ای 55دلار در نظر گرفته بودند که خوشبختانه در این مدت قیمت نفت تا بشکه ای 75دلار نیز افزایش یافت بنابراین دولت به درآمدهای بیشتری از صادرات نفت دست یافت.

شقاقی گفت: در نیمه دوم سال 97 شرایط بسیار متفاوت خواهد شد زیرا صادرات نفت به دلیل تحریم ها از 2.5میلیون بشکه در نیمه نخست به زیر 1.6میلیون بشکه نفت کاهش خواهد یافت بنابراین درآمدهای دولت نیز از این مساله متاثر خواهد شد.

وی عنوان کرد: در نتیجه تحریم ها و کاهش صادرات نفت،‌ درآمدهای دولت کاهش خواهد یافت.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: همچنین احتمال دارد شاهد رکود اقتصادی در ماه های آینده باشیم. نمی توانیم به بخش تولید برای اخذ مالیات بیش از اندازه فشار بیاوریم.

وی تصریح کرد: در مجموع درآمدهای دولت در 6ماهه دوم سال 97 و همچنین سال آینده کاهش خواهد یافت.    

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.