پیری ژاپنی‌ها کار دست اقتصادشان داد!

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: به دلیل پیری جمعیت در ژاپن، تولید ناخالص داخلی این کشور طی 40 سال آینده بیش از 25 درصد کاهش خواهد یافت.

عصر بانک؛به نقل از اکونومیک نیوز، صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود گفت: اصلاحات ساختاری در مورد پیری جمعیت ژاپن ضروری است. رشد سریع جمعیت مسن و کاهش جمعیت طی دهه‌های بعد باعث اخلال در سیاست‌های اقتصادی خواهد شد. البته سیاست اقتصادی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ش سال گذشته نتایج مثبتی در دستیابی به سطح پایدار رشد ایجاد کرده، اما همچنان این مشکل وجود دارد.

 

صندوق بین‌المللی پول در میان راه‌حل‌های مقابله با مسئله جمعیت شناسی، تشویق زنان برای پیوستن به نیروی کار و استفاده از نیروی کار خارجی را پیشنهاد کرده است.

 

اما همچنان در ژاپن ارائه لایحه به منظور استفاده از نیروی کار خارجی و تایید آن مورد بحث است. اگر این لایحه تصویب شود، کمبود نیروی کار در حوزه‌های الکترونیک، تولید مواد غذایی، ساخت و ساز و به خصوص پرستاری از افراد مسن جبران خواهد شد.

 

تولید ناخالص داخلی ژاپن به دلیل کاهش جمعیت در آینده کاهش خواهد یافت، اما اگر ژاپن بتواند سهم خود را در بازار چین افزایش دهد به طور قابل توجهی مشکل خود را در این زمینه برطرف خواهد کرد.

 

یوشیزیکوکاتو، دانشیار دانشگاه هنگ کنگ گفت: دولت ژاپن برای مقابله با کاهش جمعیت، سیاست‌های خاصی اتخاذ کرده و یکی از این موارد استفاده از زنان به عنوان نیروی کار است.

 

کاتو گفت: ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی بیشتر برای جذب جوانان با استعداد از سراسر جهان نیز راهی موثر در این زمینه خواهد بود. به این ترتیب دانش‌آموزان وقت خود را صرف یادگیری مهارت‌ها و کسب و کار با توجه به نیازمندی‌های ژاپن خواهند کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که اقتصاد ژاپن به دلیل افزایش 10 درصدی مالیات مصرفی در اکتبر، طی سال جاری رشد 1.1 درصدی داشته باشد، اما در سال 2019 این رشد به میزان 0.9 درصد کاهش خواهد یافت.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.