0
0

تاثیر تحریم‌ها بر فضای صنعت بانکداری و پرداخت

۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۹/۱۵کد خبر: 168888
شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین یا «توسن»، نامی شناخته شده در عرصه‌ی بانکداری الکترونیکی کشور، یک مجموعه بزرگ ارایه‌ی کننده راهکارهای بانکی و پرداخت بومی مبتنی بر فناوری‌های مالی روز جهان است که از تولد آن بیش از ۱۹ سال می‌گذرد و در زمره‌ی معدود شرکت‌های نرم‌افزاری ایرانی است که تاکنون توانسته‌اند در عرصه‌ی صادرات نرم افزارهای ایرانی موفق باشند.

عصر بانک؛مدیرعامل توسن، یکی از مدیران این صنعت است که به‌واسطه‌ی داشتن تجربه و تخصص کافی در تمامی سطوح سازمانی و رویارویی مستمر با مشکلات و چالش‌های نرم‌افزاری و خدمات پشتیبانی آن، زیر و بم صنعت فناوری های مالی و چالش‌های آن را به‌خوبی می‌شناسد.

 

در این‌جا گفت‌وگوی ما با روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل توسن را بخوانید.

 

امروزه فناوری‌های نوین اطلاعاتی چه نقشی در عرصه بانکداری کشور ایفا می‌کنند؟


مدیرعامل توسن در این باره گفت: اگر به تجربه‌ی زندگی روزمره مردم نگاهی داشته باشیم، به‌صورت آشکار خواهیم فهمید که بانک، دیگر بدون فناوری معنایی ندارد. خیلی دور نیست روزهایی که برای انجام یک عملیات ساده‌ی بانکی می‌بایست ساعت‌های طولانی در صف باجه‌ها می‌ماندیم‌. نه مثل امروز که طیف گسترده‌ای از خدمات مالی در کسری از زمان و در هر مکان بر روی تلفن‌های همراه و سایر ابزارهای ارتباطی در اختیار کاربران است؛ تعداد تراکنش‌های مالی، مرز میلیارد را پشت سر گذاشته و پردازش این حجم از عملیات بانکی، مستقل از زیرساخت‌های پیشرفته، از غیرممکن هم غیرممکن‌تر خواهد بود. این ماهیت بانکداری توسعه‌یافته است که بدون فناوری تصورناپذیر باشد. البته با دیدی وسیع‌تر این‌طور باید نتیجه گرفت که در دوره گذار از «اقتصاد سنتی» به «اقتصاد دیجیتال» و در شرایطی که تمام جهت‌گیری‌ها به سمت بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در قالب «انقلاب صنعتی چهارم» معطوف است، بدیهی است که بانکداری به‌عنوان موتور محرک اقتصاد، در این زمینه پیشرو باشد. آمارها و بررسی‌های بین‌المللی و داخلی هم این را نشان می‌دهد که وابستگی صنعت بانکداری به فناوری اطلاعات از سایر صنایع بیشتر و جدی‌تر بوده است و تاثیر فناوری اطلاعات، شکل و شالوده‌ی بانکداری را تغییر داده است. امروز، بانکداری فرسنگ‌ها دورتر از رفتن به شعبه است و بیشتر به همین کارهای روز‌مره‌ای که انجام می‌دهیم نزدیک است. مثل همین چک کردن پیام‌ها و همین لمس صفحه‌ی گوشی‌ها است.


در شرایط کنونی و با بازگشت برخی تحریم‌های بین‌المللی و همچنین، احتمال وقوع تحریم‌های جدی‌تر میزان آسیب‌پذیری صنعت بانکداری در حوزه‌ی فناوری را در چه سطحی ارزیابی می-کنید؟


روح الله فاطمی در جواب به این سوال خاطر نشان کرد: تاثیر تحریم‌ها بر فضای صنعت بانکداری، از جنبه‌ی بروز آثار سیاسی- قانونی و اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است اما خوشبختانه، در زمینه‌ی فناوری نرم‌افزاری علاج واقعه پیش از وقوع آن به انجام رسیده است؛ چرا که هم‌اکنون بخش عمده‌ای از اکوسیستم بانکی و پرداخت کشور بر فناوری‌های بومی استوار بوده و پیش از این امتحان خود را به‌خوبی پس داده است. حتی آن‌ بخش معدودی از صنعت که روزگاری به دنبال نرم‌افزارهای خارجی بودند نیز امروز تصمیمات واقعی‌تری اتخاذ کرده و یا در شرف انجام آن هستند. بانک‌هایی که چند سال قبل نرم‌افزار خارجی را انتخاب کرده‌ بودند، علاوه بر انباشت مشکلات پیشین، امروز با چالش‌های جدی‌تری روبرو هستند. اگر تلاش‌ مستمر جوانان و متخصصان ما در عرصه‌ی فناوری در سال‌های گذشته نبود، به احتمال زیاد امروز با تبعات بسیار جدی‌تری از تحریم روبرو بودیم. اهمیت دسترس‌پذیری و استمرار خدمات مالی به‌واسطه‌ی تاثیر مستقیمی که در کیفیت زندگی می‌گذارند طی این سال‌ها تمام تمرکز ما را برآن داشت که بتوانیم با ارزش آفرینی و نوآوری، رسالت خود را به انجام برسانیم. البته تحریم‌ها در حوزه‌ی فناوری نیز منجر به بروز برخی عوارض نامطلوب شده‌اند که بیشتر ذیل افزایش بهای تمام شده‌ی تجهیزات زیرساختی نظیر سرورها و سایر تجهیزات سرمایه‌ای است که با توجه به آهنگ فزآینده‌ی رشد تعداد تراکنش‌های بانکی، اهتمام جدی‌تری را از سمت سیاستگذاران کلان اقتصادی طلب می‌کند.

 

یکی از روند‌هایی که در حال حاضر در فضای کسب وکار به چشم می‌خورد پیدایش و افزایش چشمگیر استارتاپ‌های حوزه‌ی سایبری و بانکی است. رویکرد شرکت «توسن» در این خصوص چه بوده است؟


وی درجواب به این سوال گفت: از زمانی که فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور نقش جدی‌تری پیدا کرد، برخی از شرکت‌ها در این حوزه فعال بودند و تعداد معدودی از این شرکت‌ها موفق به ادامه‌ی فعالیت شدند. ما در کنار فعالیت خود به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی پلتفرم نرم‌افزاری، فضایی را ایجاد کردیم که خود بانک‌ها، استارتاپ‌ها و موسسات ثالث نیز بر اساس آخرین فناوری‌های روز و با استفاده از API های متنوعی که در اختیار آنان قرار داده بودیم، امکان توسعه‌ی نرم‌افزار‌های خود را داشته‌ باشند. اکنون در حدود ده سال از آن روزگار می‌گذرد. در این سالیان به لطف خدا ما توانسته‌ایم علاوه بر ایجاد شرایط اتصال استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان به بیش از 20 بانک در قالب «توسن بوم»، فضایی را ایجاد کنیم که همه‌ی کارهایی که از جنس ایده‌های تولیدی در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و یا نتیجه‌ی تحقیق و توسعه‌ی پتانسیل‌های استارتاپی هستند نیز توان آن را داشته باشند که در مرکز نوآوری توسن و در قالب هولدینگ به فعالیت بپردازند. ساز و کارهای اجرایی پیرامون شناسایی مسائل صنعت بانکداری و انتخاب هر مسئله توسط یک استارتاپ و یا گروه دانشگاهی برای خلق راهکار مقتضی نیز در نظر گرفته شده است. در حال حاضر نیز به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های توانمند دانشجویی، ارتباط خود با جامعه‌ی دانشگاهی را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم. فعالیت اصلی این هسته‌ها در حوزه‌هایی نظیر به‌کارگیری اینترنت اشیاء در صنعت بانکداری، استفاده از قراردادهای هوشمند با هدف تمرکز زدایی پرداخت و به‌طور کلی، حرکت به سمت پیشرانه‌های تحول دیجیتال است.


پیشرانه‌های «تحول دیجیتال» و حرکت به سمت «انقلاب صنعتی چهارم» در عرصه‌ی ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


مدیرعامل توسن در انتها در جواب به این سوال گفت: به نظر من، دستیابی به تحول دیجیتال در عرصه صنعت بانکداری در میانه‌ی راه است. این صنعت نسبت به گذشته‌ی خود اختلاف معناداری پیدا کرده است؛ هرچند هنوز تا آن‌چه که مورد انتظار است مسیری نه چندان کوتاه را پیش‌روی خود می‌بیند. بخشی از این فاصله در گرو این است که در سایر صنایع و بازارهای نزدیک نظیر بورس و بازار سرمایه و همین‌طور صنعت بیمه به‌عنوان سایر ارکان بازارهای مالی نیز این دگرگونی آغاز شده و یا سرعت بگیرد. به‌صورت مشابه، بخشی از تکوین تحول دیجیتال در صنعت بیمه نیز وابسته به کلید خوردن تحول دیجیتال در حوزه‌هایی نظیر راهنمایی و رانندگی، گمرک، حمل و نقل و باقی کسب و کارهای وابسته است. دولت الکترونیک نیز مثل چتری که تمام این حوزه‌ها را فرا گرفته و یا سرویس‌های اطلاعاتی مورد نیاز آنان را تدارک می‌بیند نیازمند تحول دیجیتال است. حرکت از صنعت بانکداری آغاز شده و کم یا زیاد به سایر صنایع هم تسری پیدا کرده است. حرکت‌های دیگری نیز در بیمه و دولت الکترونیک و نظایر آن شاهد بوده‌ایم. این مسیری است که من برای حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم در عرصه‌ی ملی می‌بینم. «توسعه‌ی مبتنی بر پلتفرم باز» روشی است که در برخی کشورها نظیر کره‌ی جنوبی برای تحقق تحول دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. ما به واسطه‌ی تعریف مشارکت‌هایی که با صنایع بورس و بیمه و دولت الکترونیک داشته‌ایم در صدد این هستیم که این «پلتفرم باز» را در قالب «گذرگاه سرویس‌های مالی»با مشارکت سایر ذینفعان کلیدی شکل بدهیم. برای دولت هم پروژه‌ی مشابه‌ی را اجرا کردیم. سبد حمایتی خانوار، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که شکل سنتی توزیع یارانه‌های هدفمند را تغییر داد. اینها مصادیق تحول دیجیتال است که برای انجام برخی از آن‌ها لزوماً منتظر مصوبه‌ی بالادستی نبودیم. خودمان احساس کردیم کاری است که می‌توانیم انجام بدهیم و به لطف خدا توانستیم.

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری