0
0

تبدیل ATMهای بانک ملی به BTM به کمک کانال فراگیر

۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۹کد خبر: 171321
در BTM که در راستای مفهوم Omni-Channel بوجود آمده، نگاه جدی به هوشمندسازی شده است تا دستگاه خودپرداز از حالت تک‌کاره به سمتی برود که نیازهای مشتری را شناسایی کند و به او پیشنهادات جدیدی ارائه بدهد.

عصر بانک؛در چند سال گذشته روندی در دنیا شروع شده که در آن مفهوم بانکداری چندکاناله یا همان Multi-Channel، جای خود را به کانال فراگیر یا همان Omni-Channel داده است و با استفاده از این روش ارائه خدمت، کانال‌های جداگانه به عنوان مانع ارتباطی بانک و مشتری از بین رفته اند. در همین رابطه و به بهانه معرفی جدیدترین راهکار شرکت داده ورزی سداد با عنوان BTM با حمیدرضا مختاریان، مدیرعامل داده ورزی سداد گفتگو کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

 

مهاجرت از Multi-Channel  به Omni-Channel
مختاریان در ابتدا درباره مهاجرت سامانه‌های بانکی به روش بانکداری کانال فراگیر گفت: امروزه در دنیا مشتری بانک نمی‌پذیرد که ارائه خدمات بانکی محدود به کانال‌های جداگانه باشد، از همین رو با توسعه تکنولوژی ارائه خدمات بانکی، در چند سال گذشته مفهوم Multi-Channel  و بعد از آن مفهوم Cross-Channel  و حرکت بین کانال‌ها مطرح شد و کم‌کم این روش‌های ارائه خدمت جای خود را به مفهوم Omni-Channel یعنی یک کانال فراگیر دادند که  از طریق آن دیگر محدودیتی بین کانال‌های ارائه خدمات بانکی وجود ندارد و  هدف این است که مرز بین کانال‌ها برداشته شود و ارتباط بین مشتری و بانک تسهیل گردد.

 

وی افزود: در راستای رسیدن به این هدف یکی از موانعی که اجازه نمی‌داد مشتری تجربه ارتباط یکپارچه با بانک داشته باشد، خودپرداز یا همان ATM بود. کانال خودپرداز به خاطر محدودیت‌های ذاتی‌اش، رابطه کاربری و قابلیت فیزیکی خاصی دارد و نسبت به کانال‌های دیگر مثل موبایل، تلفن و  وب با این کانال بصورت جداگانه برخورد می‌شود. به همین دلیل و با هدف اینکه بتوانیم تجربه‌ای یکپارچه را روی تمامی کانال‌های بانک ملی برای مشتری فراهم کنیم، رویکرد کانال فراگیر ( Omni-Channel ) را در Baam Teller Machine) BTM) عرضه کردیم. در این راهکار، مجموعه خدماتی که در بستر پلتفرم بام بانک ملی وجود دارد، در کانال BTM نیز به مشتری ارائه می‌شود که انتظار داریم با اجرایی شدن این راهکار و برخلاف اکثر خودپردازهای فعلی که تا چندین سال یک مدل کاربری دارند، خودپردازهای BTM  بانک ملی به خودپردازهای زنده، تعاملی و باقابلیت‌های روزافزون تبدیل شوند.

 

 

راهکار یکپارچه و  هوشمند پایانه‌های ملی
مدیرعامل داده ورزی سداد خاطر نشان کرد: نکته اول در این راهکار این است که BTM در راستای مفهوم Omni-Channel در بانک ملی بوجود آمده است و نکته دوم اینکه، در BTM نگاه جدی به هوشمندسازی خودپرداز شده است تا خودپرداز از حالت یک دستگاه تک‌کاره به سمتی برود که نیاز مشتری را شناسایی کند و به او پیشنهادات جدیدی ارائه بدهد که این می‌تواند برای مشتری جذابیت ایجاد کند. امروزه مردم انواع اپ‌های هوشمند را دیده‌اند و انتظار دارند این اتفاق در حوزه بانکی هم رخ دهد. درواقع BTM راهکار یکپارچه و هوشمند پایانه‌های ملی است و قابلیت‌های خاصی در راستای هوشمندی در این دستگاه تعبیه شده است.

 

وی با اشاره به مزایای کانال فراگیر گفت: در راهکار یکپارچه و هوشمند پایانه‌های ملی، فقط بستر خودپرداز ارائه خدمت نمی‌کند بلکه برای همه کانال‌های بانک ملی و هرجایی که یک ابزار برای مشتری قرار گرفته است می‌توانیم بوسیله راهکار Omni-Channel و به‌صورت یک کانال یکپارچه و واحد به مشتری خدمت ارائه کنیم.


نمونه‌ای از قابلیت‌های BTM

مختاریان در ادامه در مورد قابلیت‌های BTM اظهار کرد: برای نمونه شما ممکن است کارت‌تان را همراه نداشته باشید. در این صورت شما می‌توانید به بانک بروید و درخواست پول از خودپرداز ‌کنید و حتی ترکیب اسکناس‌های مدنظرتان را انتخاب ‌کنید. برای این کار یک بارکد تولید می‌شود و شما در BTM فقط آن بارکد را جلوی اسکنر می‌گیرید و پرداخت انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید تنظیم کنید عابربانک شما روی کدام خودپردازها و در کدام منطقه و شهر کار کند یا نکند. از دیگر قابلیت‌ها، بحث نوبت‌دهی شعب است که می‌توانیم تشخیص دهیم کدام شعبه زمان پاسخ بهتری دارد و چقدر زمان می‌برد تا مشتری به یک شعبه برسد و حتی کدام شعبه خلوت‌تر است. ما مرتب قابلیت‌ها را با تمرکز بر هوشمندی توسعه می‌دهیم تا تجربه خوبی برای مشتری ایجاد کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: پلتفرمی که در حال حاضر بین بام و BTM استفاده می‌شود یکپارچه است و درواقع راهکارهای موبایلی و وبی یکی شده است و کلیه دستگاه‌های بانک ملی مبتنی بر پلتفرم بام فعالیت می‌کنند.


اهداف و برنامه‌های آتی BTM

مدیر عامل داده ورزی سداد در ادامه با اشاره به آینده BTM  اظهار کرد: این راهکار باید درنهایت به جایی برسد که مفهوم دستگاه خودپرداز در راهکار کانال فراگیر، یکپارچه و ادغام شود و مشتری فقط بر اساس نوع کاری که نیاز دارد، به خودپرداز مراجعه کند. در این مسیر وقتی مشتری می‌تواند تمام سرویس‌ها را از تمام کانال‌ها بگیرد فقط وظیفه ماست که کانال‌ها را بهینه‌سازی کنیم که این یک تجربه کاربری خیلی خوب با استفاده از دستگاه‌های مختلف به مشتری ارائه می‌دهد.

 

مختاری گفت: ازلحاظ فنی، برای ATM الزامات حداقلی وجود دارد تا این دستگاه‌ها به BTM تبدیل شوند و بر این اساس در حال حاضر اکثریت دستگاه‌های ATM  قابلیت تبدیل به BTM را دارند.


آینده شعب بانک ملی با مهاجرت به Omni-Channel
مدیرعامل داده ورزی سداد در انتها افزود: شعب دیجیتالی هوشمند با تمرکز بر تجربه کاربری توسعه پیدا می‌کنند تا برای مشتری تفاوتی نداشته باشد که از کجا چه‌کاری را می‌خواهد انجام بدهد. تجربه دیجیتالی امری مهم برای مشتری است. بنابراین زیرساخت‌های دیجیتال شدن باید فراهم گردد تا شعب بانک ملی در آینده نزدیک به شعبه هوشمند تبدیل ‌شوند.

 

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری