اصلاح شبانه قیمت دلار

روز گذشته، قیمت دلار معاملات خود را در سطح پایین‌تری نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه آغاز کرد، موضوعی که انتظارات معامله‌گران ارزی را تا حدی تحت‌تاثیر قرار داد.

عصر بانک؛ در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را در محدوده 10 هزار و 700 تومان آغاز کرد که نشان‌دهنده کاهشی 200 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سوم هفته بود. برخی فعالان عنوان کردند، نوسان‌گیران زمانی که پس از چند تلاش افزایشی موفق نشدند مرز 11 هزار تومانی را فتح کنند، در موقعیت فروش قرار گرفتند تا با پایین رفتن دوباره قیمت‌ها، خود را با قدرت بیشتری برای نوسان بعدی آماده کنند. به باور شماری از بازیگران بازار، نوسان‌گیران بیشتر از آنکه به روند قیمتی خاصی علاقه‌مند باشند، به‌دنبال آن هستند که تغییرات افزایشی و کاهشی زیادی در قیمت‌ها ایجاد و از طریق آن کسب سود کنند.

 

به این ترتیب، تثبیت قیمت‌ها در یک دامنه محدود به زیان آنهاست و ممکن است در صورتی که نتوانند قیمت‌ها را به سطوح بالاتری ببرند، تلاش کنند جهت قیمت‌ها را در سرازیری قرار دهند. به‌عنوان مثال، آنها در این مسیر می‌توانند دلار خود را 10 هزار و 900 تومان بفروشند و با قرار گرفتن قیمت در مسیر کاهشی در نرخ‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند.دلاری که بعدازظهر روز دوشنبه با قیمت 10 هزار و 900 تومان به کار خود پایان داده بود، شبانگاه در معاملات پشت خطی در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نتیجه صبح روز بعد را با 200 تومان کاهش کلید زد. در ادامه تقویت سمت عرضه، قیمت دلار تا 10 هزار و 550 تومان نیز پایین رفت، ولی در نهایت ساعت 4 بعدازظهر روی قیمت 10 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داد.از نظر برخی بازیگران باتجربه بازار، عوامل کاهشی دیگری نیز در بازار فعال بودند که رفتار نوسان‌گیران و معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دادند.
 
 از یکسو این دسته از بازیگران باور دارند، به‌دلیل تعطیلات سال نو، خرید و فروش حواله با کاهش زیادی مواجه شده بود و همین موضوع موجب می‌شد که بازار از این ناحیه تحریک نشود. در واقع از نظر این عده می‌توان گفت که بازار به‌طور کامل از تقاضای فصلی پایان سال نوی میلادی عبور کرده است و دیگر خبری از تحریک قیمت از این سو نخواهد بود. هر چند عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، تقاضای شرکت‌های تجاری همچنان در بازار باقی است ولی میزان آن کاهش یافته است. در کنار این، عده‌ای باور داشتند، شرایط بازار برای نوسان‌گیران امنیتی‌تر شده است و همین موضوع موجب می‌شود که این عده نتوانند به راحتی حجم خرید و فروش‌های خود را بالا ببرند. دستگیری ماه‌های اخیر نیز موجب شده است بخشی از نوسان‌گیران از بازار خارج شوند. همین امر موجب می‌شود که سایر معامله‌گران با احتیاط رفتار کنند و تا زمانی که از روند افزایشی بازار اطمینان کسب نکرده باشند، موقعیت خرید برای خود تعریف نکنند.
 
در این میان، برخی از فعالان، افت قیمت دلار در روز گذشته را ناشی از روند کاهشی قیمت در صرافی ملی دانستند. به گفته آنها دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت‌های خود را در ابتدای روز در سطح بالاتری نسبت به قیمت کف بازار قرار دادند؛ با این حال، در ادامه روز نرخ صرافی‌ها پایین‌تر رفت و بازگشت قیمتی در کف بازار موجب نشد که این صرافی‌ها روند قیمتی خود را تغییر دهند. در نهایت روز گذشته قیمت در صرافی‌های بازارساز روی عدد 10 هزار و 500 تومان بسته شد که از قیمت کف بازار کمتر بود.در روزی که دلار تعدیل قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد و حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 3 میلیون و 640 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 60 هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود. افت سکه در شرایطی رخ داد که اونس به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییر قیمتی نداشت. با وجود افت قیمت سکه و دلار، برخی معامله‌گران عنوان کردند که پس از ساعت 4بعدازظهر قیمت هر دو دارایی به سوی سطوح بالاتر حرکت داشت.
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.