سود ماه‌شمار چگونه محاسبه می‌شود؟

از ابتدای بهمن‌ماه سال 97 محاسبه سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی از حالت روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرد.

عصر بانک؛ از اول بهمن ماه سال 97، مقرر شد «معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.». اما آیا شما می‌دانید سود ماه‌شمار چگونه محاسبه می‌شود؟

برای اینکه بدانیم سود ماه شمار سپرده‌ها چگونه محاسبه خواهد شد، باید ابتدا نحوه محاسبه سود روزشمار را مرور کنیم. سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر 365 = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود.

به عبارت دیگر وقتی کارمند بانک به شما می‌گوید سود روزشمار  15 درصد است یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در  15 درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر 365 می‌شود. (عبارت 365 معرف 365 روز سال است.)

به عنوان مثال اگر 10 میلیون تومان را به شکل ثابت در بانک با نرخ 15 درصد نگه داریم سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد 10 میلیون در 30 برای ماه‌های 30 روزه و 31 برای ماه‌های 31 روزه ضرب شده و عدد 300 میلیون تومان به دست آمده در 15 درصد ضرب می‌شود. حال عدد 45 میلیون تومان به دست آمده بر 365 تقسیم می‌شود و مبلغ 123 هزار تومان به دست می‌آید و این سود یک ماه مبلغ 10 میلیون تومان ثابت با نرخ 15 درصد است.

پیش از پرداخت سود به مشتریان براساس حداقل مانده حساب آنها در طول یک روز بوده، اما با این تغییر، سود پرداختی به مشتریان براساس میانگین حداقل مانده حساب آن‌ها در روز‌های یک ماه محاسبه و در پایان ماه به حساب آنها واریز می‌شود. یعنی در فرمول فوق تبدیل به فرمول «نرخ سود ضربدر تعداد روز‌های ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

همچنین در بند دوم این بخشنامه نیز تاکید شده که کماکان مطابق رویه معمول در صورت فسخ سپرده‌ها با ماهیت کوتاه‌مدت، برای مدت زمان سپری شده طی ماه فسخ و بر اساس حداقل مانده مقطع زمانی سپری شده آن ماه، سود محاسبه و پرداخت می‌شود؛

بنابراین چنانچه ابتدا و انتهای مقطع محاسبه سود سپرده بنا به دلایل مختلف، در دو ماه متوالی قرار گیرد، مبنای محاسبه سود در ماه ابتدایی بر اساس حداقل مانده مقطع سپری شده در آن ماه و مبنای محاسبه سود در ماه بعدی نیز بر اساس حداقل مانده سپری شده ماه بعدی خواهد بود که در آخر، مجموع سود‌های محاسبه شده به عنوان سود قابل پرداخت به حساب مشتری کارسازی می‌شود؛

بنابراین چنانچه برای مثال حسابی در تاریخ 15 فروردین سال آینده افتتاح شود با رعایت سایر شرایط و ضوابط، سود بر اساس کمترین مانده حساب از تاریخ 15 فروردین تا 31 فروردین سال آینده برای ماه فروردین و کمترین مانده از تاریخ اول اردیبهشت تا 31 اردیبهشت سال آینده برای ماه اردیبهشت به صورت جداگانه محاسبه و مجموع ارقام فوق در پایان اردیبهشت ماه به حساب منظور می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.